جام جم سرا: خانمی ۳۷ ساله و دارای ۳ فرزند هستم. همسرم به خاطر شرایط شغلی، بعدازظهر‌ها هم سرکار می‌رود و بیشتر اوقات تنها هستم. هر موقع اعتراض می‌کنم، می‌گوید تو باید خوشحال باشی و هر وقت دلت گرفت بیرون برو، ولی من دوست دارم در کنارم باشد و اگر جایی می‌رویم با هم باشیم.
کد خبر: ۷۵۷۸۶۱
شوهر پرمشغله‌ام، حضوری در کنار من ندارد

اینکه چندین سال پیش ازدواج کرده‌اید و اکنون ۳ فرزند دارید و با تمام فراز و نشیب‌های زندگی، نقش همسرداری و نقش مادری را که دو نقش اساسی و مهم است سال‌ها ایفا کرده‌اید، نشاندهنده این است که جزو مادران موفق جامعه هستید. با این حال و درباره سوال شما نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، تامل برانگیز است:


حل مشکل با ۳ مهارت

گفته‌اید هر وقت به شوهرم اعتراض می‌کنم، نظری مخالف سلیقه‌تان به شما می‌دهد. فراموش نکنید که در زندگی مشترک اصطکاک و تنش امری طبیعی است.
نکته بسیار مهم در زندگی زناشویی این است که دو انسان دارای عقاید، باور‌ها، ارزش‌ها، تفکرات و فرهنگ متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند تا باعث آرامش همدیگر باشند. این تفاوت‌ها به این معناست که اصطکاک و تنش و همفکر نبودن، امری کاملا طبیعی است. البته در صورت بروز برخی مسائل با بهره گیری از ۳ مهارت بلوغ عقلانی، مهارت حل مسئله و مهارت ارتباطی برای بیان اصولی احساسات و نیاز‌ها به طرف مقابل، باید برای حل اختلاف نظر‌ها تلاش کرد.


همدلی و همراهی با شوهر

گفته‌اید که همسرتان بعدازظهر‌ها هم کار می‌کند. برای موفقیت در زندگی مشترک، شما باید همدلی و همراهی با شوهرتان را بیشتر کنید. در دین مبین اسلام، نفقه همسر و فرزندان و ایجاد شرایط مناسب عاطفی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به عهده مرد است و با توجه به شرایط سخت زندگی، همسر شما با تلاش و کوشش بیشتر به دنبال ایفای این نقش بوده که این کار، خود یک نکته بسیار مثبت برای داشتن یک زندگی سالم و نشان از تلاش شوهرتان برای حل مشکلات مالی و بیشتر شدن احساس خوشبختی در شما و فرزندانتان است.
هرچند توجه به نیازهای اقتصادی مهم است اما نیاز به تفریح و نیاز به درکنار هم بودن هم یکی از نیازهای مهم روانی است. اگر شوهرتان برای بیرون رفتن در کنار شما و فرزندانش وقت نمی‌گذارد، شما می‌توانید این نیازتان را در قالب بیانی ساده به شوهرتان منتقل کنید و خود نیز زمینه بیرون رفتن را آماده کنید. به طور مثال در یک روز تعطیل، برای ناهار غذایی درست کنید و سبد وسایلی را که برای رفتن به پارک خریده‌اید، آماده کنید.
همچنین برای شروع از شرایط ساده و زمان‌های کوتاه برای رفتن به تفریح در کنار خانواده استفاده کنید. درصورت همراهی شوهرتان از این شرایط با تشویق‌های کلامی و غیر کلامی این وضعیت را تقویت و از او تشکر کنید.


به کارگیری مهارت تفکر انتقادی

مهارت تفکر انتقادی را در خودتان تقویت کنید. معنای این مهارت این است که با غرولند کردن، سرزنش، تحقیر و تهدید نه تنها به خواسته‌هایتان نمی‌رسید بلکه این رفتار خود شما را هم خسته و ناراحت می‌کند. بنابراین سعی کنید بیشتر به شوهرتان عشق بورزید و رفتارهای مثبت را افزایش دهید.
همچنین بعد از مدتی در شرایط مناسب و با بیانی ساده، خواسته‌های خود را مطرح کنید. به طور مثال به شوهرتان بگویید: «من دوست دارم در کنار تلاش‌هایی که برای من و فرزندانم می‌کنی، گاهی برای بیرون رفتن چه دو نفری و چه همراه با بچه‌ها وقت بگذاری چراکه من با این رفتار، احساس بهتری دارم و احساس آرامش بیشتری می‌کنم و احساس می‌کنم که برای من و خواسته‌های من اهمیت قائل شدی و مرا دوست داری و من برایت مهم هستم و...»

اگر در یک مدت کوتاه با تلاش و کوشش به خواسته خود که تغییر رفتارهای شوهرتان است، دست نیافتید کمی صبر داشته باشید و سعی کنید با قدرت برنامه ریزی از روش‌های مختلف دیگر برای رسیدن به راه حل بهره بگیرید. همچنین مراجعه حضوری به یک مشاور متخصص و روان‌شناس در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. (محمدباقر ذبیحی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
یك دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
۰
۰
خوشبحالتون هم ازدواج كردید هم 3 تا بچه دارید هم شوهر خوب ......................
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
۰
۰
مثلی ست كه میگوید نان راحت شاخ دارد.(تركی).شوهرتان ماشالله معتاد نیست.مست نمیكند.كار میكند.پول درمیاورد.به شما میدهد.خرج میكنید.بازهم ناراحتید؟ خیلی هاهستند كار هم نمیكنند قرهم میزنند.
ادینه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
۰
۰
بعضی از خانمها هم پول میخواهند هم حضور همسر در خانه اگثر كسانی كه در امد زیاد دارند از سه شیفت كار كردن است درهمه رده های شغلی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
۰
۰
خواهر خوبم خدا را شكر كن واسه یه همچین شوهر. ولی یه موضوعی همیشه باعث رنجش اقایونه كه تو خونه خودشون نمیتونن استراحت كنن و یا به ارامش برسند مخصوصا كه این مشكل عملا غیر قابل حل باشه. یا اینكه ببین قبلا كه بیرون میرفتین چه چیزی باعث رنجش ایشون شده و... ..... بنده خودم فقط برای خوابیدن میرم خونه چون نه میخواهم دست رو بچه هام بلند كنم نه با همسرم بحث
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها