جام جم سرا: به گفته یک متخصص زنان و جراح لاپاراسکوپی، بر خلاف گذشته، امروزه دیگر برداشتن رحم و تخمدان‌ها به بیماران مبتلا به اندومتریوز توصیه نمی‌شود و چنین کاری فقط برای افرادی که دیگر به هیچ وجه قصد بارداری و بچه دار شدن ندارند ممکن است در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۷۵۷۳۸۳
زنان مراقب باشند: اندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر می‌کند

دکتر شاهین خزعلی، مسئول کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به ارتباط بیماری اندومتریوز و کاهش توان باروری افراد مبتلا به آن گفت: آنچه بسیار نگران کننده است، این موضوع است که اندومتریوز می‌تواند تخمدان‌ها را درگیر کند و ذخیرۀ تخمدان را کاهش دهد که در این صورت ممکن است آسیبی غیرقابل بازگشت به تخمدان‌ها وارد کند.

مسئول کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا افزود: با آنکه جراحی اندومتریوز بسیار سخت و نیازمند تخصص و دقت می‌باشد اما اگر به درستی انجام شود می‌تواند بافت تخمدان را محافظت کند که متأسفانه در بهترین موارد جراحی که توسط متخصصان و جراحان حاذق بر روی کیست‌های مبتلا به اندومتریوز تخمدان صورت می‌گیرد نیز، ذخیرۀ تخمدان کاهش می‌یابد.

خزعلی با بیان اینکه انجام اعمال متعدد جراحی بر روی تخمدان‌ها می‌تواند ذخیرۀ تخمدان را کاهش دهد گفت: آنچه بسیار اهمیت دارد آنست که عمل به درستی و توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود و در موارد لزوم، قبل از آنکه مبتلایان به اندومتریوز مورد عمل جراحی قرار گیرند به متخصصین ناباروری ارجاع شوند تا جنین و یا تخمک آن‌ها استخراج، منجمد و نگهداری شود تا پس از آنکه فرد بهبود یافت و یا ذخیرۀ تخمدان کاهش یافت، دارای جنین یا تخمک سالم باشند.

وی در تشریح کاربرد لاپاراسکوپی در حفظ باروری خاطرنشان کرد: برداشتن کیست‌های اندومتریوز، جداکردن چسبندگی‌ها، آزاد کردن لوله‌های رحمی برای آنکه مجدداً قابلیت عبور تخمک و اسپرم را داشته باشند، برداشتن و منجمد کردن بافت تخمدان پیش از درمان سرطان و بازگرداندن مجدد آن به بدن و... از جمله کاربردهای مهم لاپاراسکوپی در جهت درمان و حفظ باروری به شمار می‌رود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها