با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره شرایط ثبت طلاق در محضر ، ناشزه و هزینه دادرسی، عارف رضایی، وکیل پایه یک دادگستری به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۷۵۷۱۸۱

اواسط سال 82 خانه‌ای خریدم که در زمان معامله فروشنده گفت قولنامه ندارم و مساحت آن 115متر‌مربع است و بنگاه‌دار هم حرف فروشنده را قبول کرد. بعد که می‌خواستم سند بگیرم، آمدند متر و نقشه‌برداری کردند. مساحت خانه 130متر شد و حالا فروشنده می‌گوید «آن زمان اشتباه کردم و باید برای 15متر اضافه به من پول پرداخت کنی.» من باید مبلغی را به او پرداخت کنم؟

طبق ماده 355 قانون مدنی، چنانچه ملکی که به شرط داشتن مساحت معین فروخته شده است، ثابت شود مساحتش کمتر از مساحت شرط است، مشتری حق فسخ دارد. اگر ثابت شود که بیشتر از مساحت معین است، مالک و فروشنده حق فسخ دارد و درصورت موافقت طرفین، مقدار زیادی و کسری این ملک حساب شده و به فرد پرداخت خواهد شد.

فردی که حکم طلاق او از طرف دادگاه صادر شده، چه مدت وقت دارد تا به محضر مراجعه کند؟

اگر زوجه درخواست طلاق کند، بعد از 6 ماه، حکم طلاق باطل می‌شود، اما در صورتی که مرد و زن با هم به این توافق برسند که نمی‌توانند زندگی کنند و درخواست طلاق توافقی بدهند، مدت زمان حکم 3 ماه است و بعد از آن حکم باطل می‌شود.

 

زمانی که زن برای دریافت مهریه به دادگاه مراجعه می‌کند باید تمبر باطل کند و هزینه دادرسی، برای زوجه گاهی اوقات بسیار زیاد است و قادر به پرداخت آن نیست، در چنین شرایطی چه باید کرد؟

می‌تواند درخواست اعسار از هزینه دادسرا را به دادگاه تقدیم کند و در این شرایط دادگاه می‌پذیرد و به زوجه اعسار موقت می‌دهد. به این معناست که به دعوی رسیدگی کرده و هزینه دادرسی تا زمان دریافت مهریه، پرداخت نمی‌شود. بعد از دریافت مهریه، زوجه مقدار هزینه دادسرا را به دادگاه پرداخت می‌کند که معمولا این میزان 3 درصد از مهریه است.

دختری عقد کرده اما هنوز خانه شوهر نرفته است، آیا همسرش می‌تواند او را ناشزه اعلام کند؟

دختر باکره‌ای که ازدواج کرده، می‌تواند ادعای حق حبس کند، به این معنا که اعلام کند تا زمانی که مهریه را دریافت نکرده، تمکین نمی‌کند.

به این ترتیب زوج باید مهریه را پرداخت کند و تا زمانی که مهریه به طور کامل دریافت نشده باشد، می‌تواند تمکین نکند. در این صورت تا زمانی که زوج مهریه را به صورت کامل پرداخت کند، باید نفقه را به همسرش پرداخت کند. حال اگر پرداخت مهریه به صورت تقسیط باشد، زن می‌تواند تا پرداخت کامل مهریه تمکین نکرده و از نفقه‌اش بهره‌مند شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها