کاهش بارش برف در شهرستان کوهرنگ به عنوان سرچشمه دو رودخانه مهم «زاینده رود» و «کارون» در حالی است که باید این منطقه در این موقع سال حداقل ۷۰ سانتیمتر برف داشته باشد ولی عملا هیچ برفی ندارد.
کد خبر: ۷۵۷۰۵۲
زاینده رود در یک قدمی خشکی کامل قرار گرفت + عکس

استان چهارمحال و بختیاری از استان های کوهستانی و پر بارش کشور است که سرچشمه دو رودخانه مهم کشور یعنی زاینده رود و کارون محسوب می شود.

شهرستان کوهرنگ مهمترین شهرستان پر بارش این استان است که این دو رودخانه مهم کشور از این شهرستان سرچشمه می یابند.

آب شدن برفی که در ارتفاعات این شهرستان گاه ارتفاع آن به چندین متر می رسد در طول سال آب اصلی این دو رودخانه را تأمین می کند.

دی، مهمترین ماه برای تأمین منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود به طوری که در این ماه معمولا استان شاهد بارش قابل توجه برف و ذخیره آن در ارتفاعات است.

اما امسال در حالی که باید مطابق سال های پیش در این ماه از سال ارتفاع برف در کوهرنگ حداقل ۷۰ سانتیمتر باشد عملا در این شهرستان برفی نداریم و ارتفاع آن نزدیک به صفر است.

زاینده رود که سال های گذشته با مشکلات مختلفی همچون کم آبی و خشک شدن در پایین دست رو به رو بوده است در صورت ادامه این وضعیت، سال ۹۴ وضعیت نگران کننده ای در پیش رو دارد.

یکی از کارشناسان حوزه آب در این خصوص گفت: استان چهارمحال و بختیاری در این موقع سال باید دارای بارش های قابل توجه برف باشد اما متاسفانه نه بارش برف اتفاق می افتد و نه بارش باران.

افشین مقدس افزود: ماه دیماه در این استان در حال پایان است به طوری که تاکنون هیچ بارش برف زمستانی در این استان مشاهده نشده است.

وی گفت: بارش برف امسال نسبت به سال های گذشته در این استان بسیار کمتر است و وضعیت نامطلوبی برای منابع آبی این استان پیش بینی می شود.

این کارشناس حوزه آب افزود: سرچشمه رودخانه های مهم استان مانند زاینده رود و کارون دارای برف قابل توجه نیستند که در صورت ادامه این وضعیت در سال آینده این دو رودخانه با کم آبی و وضعیتی خیم تر از گذشته مواجه می شوند.

مقدس گفت: زاینده رود در صورت ادامه این روند بارش برف در منطقه کوهرنگ در یک قدمی خشک شدن در سال آینده قرار می گیرد و وضعیت آن نسبت به سال های گذشته وخیم تر می شود.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کاهش بارش برف در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در سالجاری بی سابقه است. در حالی که باید ما در این شهرستان در این موقع سال حدود ۷۰ سانتیمتر برف داشته باشیم، عملا هیچ برفی نداریم.

مهرداد قطره افزود: قطعا با وضعیت حال حاضر، منابع آبی مطمئن در این استان در پیش رو نخواهیم داشت و رودخانه های استان نیز وضعیت نامطلوبی را پیدا می کنند.

وی گفت: انتظار داریم در بهمن ماه و اسفند ماه بارش ها در حد نرمال باشد اما این بارش ها با توجه به نوعشان که عملا به صورت باران است نمی تواند کمبود بارش های هفت سال گذشته را جبران کند.

قطره افزود: هم اکنون در ایستگاه کوهرنگ برفی وجود ندارد و این موضع وضعیت را برای منابع آبی نگران کننده کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری استان چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵۰ میلیمتر است که نسبت به میانگین سال زراعی کامل در حدود ۶۳ درصد کاهش بارندگی داریم.

وضعیت بارش ها برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نگران کننده است

یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی نیز در این خصوص گفت: وضعیت بارش ها برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بسیار نگران کننده شده است.

مهدی حیدری افزود: کمبود بارش به ویژه بارش برف وضعیت منابع آب کشاورزی را با خطر مواجه کرده است به طوری که اگر این روند ادامه پیدا کند بسیاری از قنات ها و چاه های آب کشاورزی خشک می شوند و کشاورزی در بسیاری از مناطق با کم آبی مواجه می شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: امیدواریم در روز های آینده باقی از فصل زمستان شاهد بارش های قابل توجه برف باشیم تا مشکلی در حوزه کشاورزی نداشته باشیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها