وزیر خارجه کشورمان باردیگر تحریم‌ها را غیرقانونی‌ خواند و بر ضرورت برداشته شدن همه آنها تاکید کرد

مجلس از توضیحات ظریف قانع شد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته برای پاسخ به سوالات برخی نمایندگان به صحن علنی مجلس رفته بود، در جمع نمایندگان تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نخواهد کرد و جناحی شدن موضوع سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست است.
کد خبر: ۷۵۶۹۱۲

سوالی که دیروز ظریف به آن پاسخ داد، پیش از این از سوی نماینده مشهد مطرح و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته بود اما به‌دلیل قانع نشدن نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، این سوال برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی ارجاع شده بود.

تاکید غربی‌ها بر فتوای درخشان رهبری

وزیر خارجه در سخنرانی دیروز خود با بیان این‌که امروز حتی رهبران آمریکا و غرب در صحبت درباره ایران بر فتوای درخشان رهبری تأکید می‌‌کنند، گفت: طرف‌های ما در مذاکرات به خوبی درک کرده‌اند تهران پایبند مذاکره و بیزار از ذلت است، ما اهل استدلالیم و حرف ناحساب نمی‌پذیریم. او خاطرنشان ساخت: بحث هسته‌ای بر مبانی فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده و به‌عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌‌شود ما از منافع همه مردم دفاع و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف با اشاره به تهدید انگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: این رویداد با دو هدف عمده طراحی شده بود، اول ترسیم چهره‌ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم ایران از طریق تحریم‌های ظالمانه و نامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چندجانبه. او با دفاع از مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد: این مذاکرات از یکسو چهره‌ای تعامل‌گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری و در ساختمان تحریم‌ها خلل انداخت. وی ادامه داد: با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران هراسی می‌دمیدند و با هدف مهار ایران افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را تقویت می‌کردند، اکنون گرفتار شده‌اند. وی گفت: ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه که عامل ثبات و امنیت است. سیاست‌های مدبرانه ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش مهم ایران در تحولات منطقه اذعان کنند.

جلوگیری از اجرای طرح‌های صهیونیستی

ظریف در ادامه اظهارات خود در دفاع از دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآورشد: سیاست خارجی توانسته در پی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌های هر روزه علیه نظام مقدس ایران مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزیی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.

ظریف افزود: همگان می‌دانند که هدف تحریم‌های ظالمانه، تضعیف و فرسایش توان اقتصادی و ملی و تحمیل هزینه‌های ناروا بر مردم و اقشار آسیب‌پذیر ماست. به لطف خدا و با درایت مسئولان عالی نظام و در رأس همه مقام معظم رهبری با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آسیب‌پذیری‌های کشور دربرابر فشارها و نوسانات بین‌المللی کاسته شده و وزارت خارجه به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در مهمترین اولویت برنامه کاری تمام سفارتخانه‌ها و دستگاه‌ها قرار داده است و در این زمینه سهم خود را ایفا کرده و ان‌شاءالله در آینده ایفا می‌کند. وی گفت: همزمان در کنار همه این اقدامات به‌عنوان دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را برعهده دارد با مذاکرات هوشمندانه هسته‌ای از اجرای طرح‌های تصویب شده محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده بود، جلوگیری شد و بخشی از دارایی‌های به ناحق حصر و ضبط شده این مردم مظلوم به کشور بازگردانده شد. وزیر خارجه اضافه کرد: به لطف خدا فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریم‌ها برداشته شد و مردم ما امروز در فضای آرام اقتصادی و روانی در جامعه زندگی می‌کنند. به گفته ظریف فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی فروپاشیده و ساختمان تحریم‌ها متزلزل شده و کشورهای عمده، اقتصادهای بزرگ جهان و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند.

همه تحریم‌ها باید برداشته شوند

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمی‌گوید، هیچ عاقلی دیگر از همه ابزارها روی میز است، صحبتی نمی‌کند، بلکه بحث ما و دنیا در مورد زمان و نحوه رفع تحریم‌هاست. ظریف ادامه داد: به نظر بنده و هر حقوقدان بی‌طرف دیگری تمامی تحریم‌ها غیرقانونی‌اند و به ناحق وضع شده‌اند و باید همه برداشته شوند و سیاست ما در مذاکرات پافشاری بر همین نکته است. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز طرف‌های مذاکرات ما و سایر بازیگران جهانی این نکته را دریافته‌اند که برای رسیدن به توافق با ملت بزرگ ایران باید همه تحریم‌های ظالمانه رفع شود، چرا که تحریم میوه‌ای جز نفرت و کینه به بار نمی‌آورد و هیچ خللی در عزم راسخ مردم ما برای پیگیری حقوق و دستاوردهای فناوریشان ایجاد نمی‌کند.

رایزنی تلفنی ظریف با مقامات اروپایی

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دفاع از عملکرد دستگاه دیپلماسی در بهارستان، تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایتالیا درباره آخرین وضع مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تحولات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف درخصوص آخرین وضع مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر و بر ادامه منظم گفت‌وگوها و تبادل نظرهای دوجانبه تأکید کردند. در تماس تلفنی پائولو جنتیلی وزیر امورخارجه ایتالیا با وزیر امور خارجه کشورمان نیز دو طرف بر تقویت مناسبات دوجانبه تأکید کردند. در این مکالمه آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف بر ادامه دیدارها و رایزنی های سیاسی تأکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها