مهرناز الف. هستم؛ از تهران پیامک می‌زنم (840 .....0912). مدتی پیش برای اپیلاسیون بدن به آرایشگاه مراجعه کردم. همه وسایل بظاهر تمیز بود، اما وقتی از آرایشگاه برگشتم بدنم دچار خارش و وضعی شبیه به حساسیت شد‌. بنابراین دفعه بعد اپیلاسیون را در منزل انجام دادم. هرچند این بار مساله کمی خفیف‌تر اتفاق افتاد، اما حساسیت کاملا برطرف نشد. می‌خواستم بپرسم برای اپیلاسیون باید به چه نکته‌هایی دقت کنم که این مشکل تکرار نشود؟
کد خبر: ۷۵۶۷۵۸

دکتر مریم طباطبایی یزدی ‌/‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

روشی که به آن اشاره می‌کنید یکی از راهکارهای رایج در از بین بردن موهای زاید بدن است. این روش که به دو صورت خانگی و آرایشگاهی انجام می‌شود، نیازمند رعایت نکات بهداشتی است. زیرا گذشته از ایجاد حساسیت پوستی، مشکلات بسیاری ممکن است از طریق وکس کردن یا استفاده از موم برای رفع موهای زائد ایجاد شود. انتقال زگیل از پوست فرد بیمار به بدن فرد سالم یکی از عوارض این روش است. قارچ‌های پوستی یکی دیگر از مشکلاتی است که در اثر این روش منتقل می‌شود. بعضی از عفونت‌های باکتریایی، هپاتیت‌های ویروسی هستند. داغ بودن بیش از حد موم باعث سوختگی می‌شود و اگر به قدر کافی گرم نشده باشد نیز ممکن است اثر کبودی روی بدن باقی بگذارد. در نقاطی از بدن که پوست حساس است، اگر از پارچه مناسب استفاده نشود، خطر آسیب به این مناطق وجود دارد. بنابراین اگر در منزل وکس می‌کنید یا به آرایشگاه می‌روید، برای نقاطی از بدن که پوست حساس دارند، مانند زیر بغل از پد مخصوص استفاده کنید. برای آن‌که وکس کردن باعث ایجاد آسیب‌های مختلف در بدن نشود و دفعات بعدی با مشکلی که به آن اشاره کردید دچار نشوید، به این نکته‌ها دقت کنید:

ـ پیش از وکس کردن حتما دوش بگیرید. بدن را خوب خشک کنید و در حین کار به آن پودر بچه بزنید که بدن کاملا خشک باشد و کار راحت‌تر و بدون آسیب به پوست انجام شود.‌بهتر است وقتی بلندی موها به 6 تا 7 میلی‌متر رسید، برای وکس کردن اقدام کنید. اگر هم اندازه موها بیشتر از این مقدار باشد، موها از ریشه کنده نمی‌شود و فقط می‌شکنند. بنابراین کار تمیز کردن بدن به طور کامل انجام نمی‌شود.

ـ 24 ساعت قبل از وکس کردن می‌توانید با لایه‌بردار مناسب پوست، سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری کنید تا در حین وکس کردن بدن به صورت کامل تمیز شود.

ـ برای وکس کردن، دمای وکس را به حد مناسب، یعنی دمایی که پوست را نمی‌سوزاند برسانید و دما را در همان اندازه ثابت کنید.

ـ پیش از استفاده از کاردک، چه در خانه و چه در آرایشگاه، آن را حتما با مواد ضدعفونی‌کننده یا الکل 97 درصد ضدعفونی کنید. در حین کار هم اگر خواستید کاردک را تمیز کنید، حتما از پارچه تمیز آغشته به مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

ـ دستمال‌هایی که برای این منظور استفاده می‌کنید، همگی یک‌بارمصرف هستند. بنابراین به ‌هیچ‌وجه آنها را نشویید. این دستمال‌ها را مستقیما داخل سطل زباله بیندازید.

ـ اگر ناحیه‌ای از بدن‌تان زخم است یا آکنه دارد از وکس کردن آن بخش خودداری کنید.

ـ بعد از حمام آفتاب از اپیلاسیون خودداری کنید.

ستاره الف. هستم؛ از تبریز پیامک می‌زنم (543...0914). 28 سال دارم. یک ماه است که سرما خورده‌ام، اما برطرف نمی‌شود. با این که سعی می‌کنم از خودم مراقبت کنم، انگار تاثیری ندارد. برای رفع این مشکل چه کار باید بکنم؟

دکتر ایرج خسرونیا ‌/‌ متخصص داخلی

گاهی مصرف بعضی از داروها خود عاملی برای ضعف بدن و تاخیر در روند درمان می‌شود. علاوه بر آن بعضی رفتارهایی که به ‌ظاهر کم‌اهمیت هستند، زمینه‌ساز بازگشت مجدد عوامل بیماری‌زا به بدن شده و دوباره بیمار می‌شوید. بنابراین برای این‌که بدانید چه عواملی روند درمان و بهبودی را به تاخیر می‌اندازد به این نکته‌ها دقت کنید:

ـ اگر عطسه یا سرفه می‌کنید، حتما باید داخل دستمال عطسه یا سرفه کنید. اگر دست را هم جلوی دهان بگیرید عوامل بیماری‌زا روی دست شما مقیم می‌شوند و تا سه ساعت می‌توانند زنده بمانند. بنابراین مواظب این مساله باشید.

ـ در توضیح اشاره نکردید که همراه با سرفه از گلوی شما خلط، بویژه خلط زرد، می‌آید یا نه. اگر اینچنین است، حتما برای درمان کامل باید اقدام کنید. این مساله یکی از نشانه‌های مشکل سینوزیت است.

ـ تغذیه مناسب یکی از دلایل دیگری است که به بهبود شما کمک می‌کند. منظور مصرف مواد غذایی با حجم یا مقدار زیاد نیست. اتفاقا به دلیل کاهش اشتها در زمان بیماری بهتر است غذاها در حجم کم، اما مقوی مصرف شوند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C، مانند انواع مرکبات و مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند انواع آجیل خام و ماهی و انواع مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند سبزی‌ها و میوه‌های رنگی را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

ـ مصرف غذاهای گرم و مایع مانند انواع آش سبک، سوپ، فرنی و... نیز به روند درمان کمک می‌کند، زیرا باعث گرم‌ شدن مجاری تنفسی می‌شوند. علاوه بر آن، این خوراکی‌ها مغذی هستند و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را در اختیار قرار می‌دهند.

ـ یکی از دلایل دیگر طولانی شدن دوره سرماخوردگی، استراحت نکردن است، زیرا اگر به اندازه کافی خواب و استراحت و حتی تفریح نداشته باشید، دستگاه ایمنی بدن ضعیف می‌شود و همین مساله روند درمان را به تعویق می‌اندازد. این نکته بویژه در روزهای اول سرماخوردگی بسیار مهم است.

ـ دمنوش‌های مناسب که به گرم شدن مجاری تنفسی کمک و تنفس را راحت‌تر می‌کنند، حتما بخورید. بعضی از آنها خاصیت درمانی نیز دارند.

ـ در فصل زمستان بهتر است فضای منزل با بخوری که با کمی داروی گیاهی خوش‌عطر و ضدعفونی‌کننده مخلوط شده است، تمیز و مرطوب شود. برای این کار حتما از بخور بابونه، نعنا و... در منزل استفاده کنید.

ـ وقتی حمام می‌کنید حتما حمام را گرم کنید تا حالت سرماخوردگی‌تان تشدید نشود. قبل از خروج از حمام، همان‌ جا لباس بپوشید و بعد از حمام بیرون بیایید. پس از آن هم موها را بخوبی خشک کنید و بعد از حمام کردن حداقل به مدت دو ساعت از خانه بیرون نروید تا تفاوت دما باعث تشدید علائم شما نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها