مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد

آخرین خبرها از افزایش وام مسکن، خودرو و جعاله یارانه ای

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی آخرین جزییات مصوبه شورای پول و اعتبار درباره‌ وام مسکن، وام خودرو، کالا و وام ازدواج را تشریح کرد و گفت:بانکها وام جعاله 20 میلیون تومانی پرداخت می کنند که 10 درصد سود آن را دولت به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۷۵۶۷۲۳
آخرین خبرها  از افزایش وام مسکن، خودرو و جعاله یارانه ای

علی‌اصغر میرمحمد صادقی در نشست خبری درباره‌ اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر قرار گرفتن وام مسکن 80 میلیونی در دستور کار شورای پول و اعتبار گفت: هنوز چنین طرحی به اداره اعتبارات بانک مرکزی ارائه نشده است.

وی توضیح داد: باید هر طرحی که از سوی سازمان یا نهادی پیشنهاد می‌شود ابتدا در حوزه کارشناسی و بررسی اداره اعتبارات قرار گرفته و سپس به تایید رییس کل بانک مرکزی برسد. آنگاه در دستور شورای پول و اعتبار قرار می‌گیرد. این درحالی است که ما هنوز هیچ درخواستی را دریافت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: اما در صورتی که وام مسکن 80 میلیونی با دستور رییس کل بانک مرکزی باشد می‌تواند به صورت مستقیم و قبل از طرح در اداره اعتبارات در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گیرد.

وام خودرو در دستور کار شورای پول و اعتبار

وی درباره آخرین تصمیم بانک مرکزی برای وام خودرو گفت: این موضوع پیشتر مورد بررسی در اداره اعتبارات قرار گرفت و حتی در دستور شورای پول و اعتبار بود، اما رییس کل بانک مرکزی در این مورد نقطه نظراتی داشتند که آن را به ما برگردانده و موارد مورد توجه را اصلاح کردیم، بنابراین به زودی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.

میرمحمد صادقی در مورد اخذ وام خودرو نیز عدد یا رقمی را اعلام نکرد و آن را به زمان نهایی شدن آن ارجاع داد.

به گفته وی افزایش سهم وام کالا همچنین پرداخت وام مسکن خبرنگاران نیز در حال بررسی است.

560 هزار نفر در صف وام ازدواج

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به آخرین آمار ازدواج پرداخت و تاکید کرد که بانک مرکزی برای افزایش سقف وام ازدواج از سه به پنج میلیون هیچ برنامه‌ای ندارد.

وی با بیان این‌که هر ساله یک میلیون نفر به صف وام ازدواج اضافه می‌شوند، گفت: برای امسال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در صف وام ازدواج بودند که ما حدود یک میلیون نفر را پرداخته‌ایم که تا 15 دی ماه آمار منتظران در صف وام ازدواج به 560 هزار نفر کاهش یافته‌ است.

میرمحمد صادقی تاکید کرد: بخش زیادی از کسانی که منتظر دریافت وام ازدواج بودند حتی مربوط به سال 1391 نیز می‌شدند که ما توانستیم با تسهیل روند پرداخت این تسهیلات در حال حاضر به موقعیتی برسیم که فقط 146 هزار نفر مربوط به سال‌های گذشته در صف دریافت این تسهیلات باشند.

وی یادآور شد: تعداد بانک‌های پرداخت‌کننده وام ازدواج در سال جاری از 12 مورد به 22 مورد افزایش یافتند.

آخرین جزییات افزایش وام مسکن

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به تشریح جزییات جلسه شورای پول و اعتبار در مورد تغییرات وام مسکن پرداخت.

وی با بیان این‌که در طول دولت یازدهم بیشترین وقت کارشناسی بخش اعتبارات بانک مرکزی مربوط به بخش مسکن بوده است، گفت: در این مورد ما سه رویکرد را پیگیری کردیم. اول تکمیل طرح نیمه تمام مسکن مهر که حدود 500 هزار واحد برآورد شد. دوم بازسازی بافت فرسوده و استفاده افراد با درآمد پایین از ساخت بافت‌های فرسوده و سومین مورد ایجاد تحرک در بخش مسکن و رونق آن بود که گزارش‌های کلی را به شورای پول و اعتبار ارائه کردیم.

میرمحمد صادقی اولین مصوبه‌ی شورای پول و اعتبار را در رابطه با افزایش وام ساخت مسکن تا 30 میلیون تومان عنوان کرد و توضیح داد: پیش‌تر تسهیلات ساخت مسکن در قالب صندوق پس‌انداز به گونه‌ای بود که در زمان مشارکت برای ساخت حدود 30 میلیون تومان وام در نظر گرفته می‌شد که این دوره دو تا سه ساله بود اما بعد از آن که دوره اقساطی شروع می‌شد می‌باید فاصله‌ی بین وام 25 میلیونی تا سقف 30 میلیون تومان از سوی متقاضی به یکباره پرداخت می‌شد، اما ما در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تصمیم گرفتیم که وام را به 30 میلیون افزایش دهیم تا دیگر دریافت‌کننده ناچار نباشد که فاصله پنج میلیون تومانی را نقدا بپردازد. در این حالت سود این تسهیلات نیز به همراه 30 میلیون تومان سرشکن و تقسیط خواهد شد.

افزایش تسهیلات 500 هزار واحد مسکن مهر

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به توضیح دیگر مصوبات شورای پول و اعتبار پرداخت و گفت: در حالی وزارت مسکن و شهرسازی تصمیم دارد تا پایان سال 1394 بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را به اتمام برساند که با وام 25 میلیونی چندان امکان چنین موضوعی وجود نداشت از این‌رو تصمیم گرفتیم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر با توجه به اولویت پیشرفت فیزیکی آنها سقف وام را از 25 تا 30 میلیون تومان افزایش دهیم.

وی یادآور شد: از حدود 800 هزار واحد مسکن مهر نزدیک به 500 هزار مورد برای افزایش این وام مورد توافق بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که امیدواریم تا پایان سال 1394 به اتمام برسد.

میرمحمد صادقی با بیان این‌که تامین مالی افزایش سقف وام مسکن از طریق وصولی‌های بانک‌ها انجام می‌شود، گفت: طبق توافق به وزارت راه و شهرسازی باید حدود 50 هزار میلیارد تومان در این مورد هزینه شود که 45 هزار میلیارد آن تقریبا به صورت تزریق نقدینگی و پنج هزار میلیارد دیگر از طریق وصولی‌هایی بوده که از سال گذشته شروع شده و به بانک مرکزی داشته‌ است. بنابراین پیش‌بینی ما این است که وزارت راه و شهرسازی بتواند سالانه 1800 میلیارد و در مجموع 5400 میلیارد تومان را از طریق وصولی‌ها در اختیار بانک مسکن قرار دهد.

پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده از هفته آینده

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تصویب مصوبه هیات وزیران در رابطه با بافت‌های فرسوده شهری در شورای پول و اعتبار گفت: در حالی هیات وزیران مصوب کرد تا سقف 30 میلیون تومان برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر جمعیت، 40 میلیون برای بالای 200 هزار نفر و 50 نفر برای کلانشهرها در بافت‌های فرسوده تسهیلات پرداخت شود که ما نیز در شورای پول و اعتبار مصوب کردیم.

وی توضیح داد: بنابر این مصوبه و با توجه به این‌که توافق شده که حدود یک میلیون و 800 هزار سهمیه در طول شش سال و سالانه 300 هزار مورد تسهیلات بپردازیم، ما نیز برای امسال 300 هزار سهمیه را تصویب و تا فردا به بانک‌ها ابلاغ شده و از هفته آینده قابل اجراست.

پرداخت وام جعاله با یارانه 10 درصدی

تغییرات وام جعاله از دیگر محورهای سخنان مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی بود و وی توضیح داد که افراد برای زندگی در بافت‌های فرسوده و خراب و یا اجاره با مشکلات زیادی همراه بودند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا با افزایش سقف ودیعه مسکن در قالب عقد جعاله برای تسهیلات این بخش تا مبلغ 20 میلیون تومان را مصوب کنیم.

وی یادآور شد: براین اساس وام جعاله حدود 10 میلیون برای شهرهای کوچک، 15 میلیون برای 200 هزار نفر و 20 میلیون برای کلانشهرها به تصویب رسیده است.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی خاطر نشان کرد: سود دریافتی وام‌های جعاله 22 درصد است که 10 درصد آن را دولت به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند.

میرمحمد صادقی درباره‌ی مجموع منابعی که قرار است برای تغییر میزان وام مسکن پرداخت شود، بیان کرد: باید توجه داشت در تمام تصمیمات اتخاذ شده شورای پول و اعتبار در رابطه با مسکن قرار نیست هیچ منبع جدیدی از بانک مرکزی به بانک‌ها و بانک مسکن تزریق شود.

وی همچنین اشاره‌ای به ابلاغ رقم 775 میلیارد تومانی برای حوادث غیرمترقبه در سال جاری داشت، گفت: ما این رقم را براساس بودجه سال جاری ابلاغ کرده‌ایم که نرخ سود‌های آن در روستاها حدود چهار درصد و در شهرها پنج درصد است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها