در جریان بررسی لایحه رفع موانع تولید انجام شد

مخالفت فراکسیون کارگری با تغییر قانون کار و بیمه کارگران

طلسم یک قانون راکد مانده پس از دو سال و نیم بالاخره باطل شد. این طلسم را هیات دولت شکست که پس از مدت‌ها انتظار، تعیین تکلیف مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای را در دستور کار قرار داد و با تصویب آیین‌نامه اجرایی برای این قانون، استخدام قریب‌الوقوع 4876 مربی را نوید داد.
کد خبر: ۷۵۶۶۱۳
4000 مربی حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شوند

با تصویب این آیین‌نامه اجرایی از این پس هم خیال مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای از بابت شرایط استخدامی‌شان راحت می‌شود و هم قانونی که مرداد 91 به امید بهبود معیشت و تامین امنیت روانی این مربیان تصویب شده بود، از کنج عزلت و بلاتکلیفی خارج می‌شود.

قانونی که سال 91 در خانه ملت تصویب شد بر استخدام رسمی و پیمانی مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تا انتهای سال 94 تاکید داشت، اما چون شورای نگهبان در آن برهه، این استخدام را مسبب تحمیل بار مالی برای دولت تشخیص داد، این قانون بار دیگر به مجلس برگشت تا این گره مالی باز شود که نمایندگان مجلس نیز هشتم مرداد 91 چاره‌ای بر این مشکل اندیشیدند و تعیین تکلیف مربیان حق‌التدریس تبدیل به قانون شد.

اما سال 91 و 92 به اتمام رسید بی‌آن‌که این قانون اجرایی شود که معطلی‌اش هم بر سر نداشتن آیین‌نامه اجرایی بود تا این که بالاخره دی 93 سررسید و هیات دولت آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب کرد.

حالا همه چیز برای استخدام مربیان حق‌التدریس مهیاست، مربیانی که سال‌ها با حق‌التدریس‌های اندک و خطر قطع همکاری زندگی کرده‌اند و همواره اعتراض داشته‌اند که تفاوت آنها با نیروهای آموزش و پرورش چیست که باید این همه دغدغه شغلی داشته باشند البته پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد که گرچه استخدام این مربیان، اتفاقی قریب‌الوقوع و حتمی خواهد بود اما این استخدام مراحل و ملاک‌هایی دارد که ممکن است به موجب آن باز هم تعدادی از مربیان از چرخه استخدام بازبمانند.

اما به هر حال اتفاقی که مربیان حق‌التدریسی که قبل از سال 91 فعالیتشان را در مراکز فنی و حرفه‌ای آغاز کرده‌اند باید منتظرش باشند، انتشار فراخوان برای شرکت در آزمون، حضور برگزیدگان در مراحل گزینش و در اولویت قرار گرفتن مربیانی است که در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه‌یافته کار کرده‌اند.

6000 مربی، استخدام 4876 مربی

آمارهای رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد این سازمان بیش از ده هزار نفر پرسنل دارد که بیش از نیمی از آنها رابطه استخدامی رسمی و پیمانی با سازمان دارند. این در حالی است که بیش از 4000 نفر نیز نیروهای قراردادی این سازمان هستند و حدود هزار نفر هم نیروهای شرکتی و تابع قانون کار.

به این ارقام باید حدود 6000 مربی حق‌التدریس را هم اضافه کرد که بابت آموزش‌هایی که ارائه می‌دهند دستمزد می‌گیرند، آن هم دستمزدهایی اندک از600 هزار تومان تا نهایت یک میلیون و 200 هزار تومان بابت 200 ساعت تدریس در ماه.

بیشترین اعتراض مربیان حق‌التدریس نیز تاکنون همین دستمزدهای اندک، کار زیاد در مقابل دریافتی‌های ناچیز و حتی در مواقعی که کارآموز در برخی رشته‌ها وجود نداشته باشد، ترس از قطع همکاری بود. رقم‌های حق‌التدریس این مربیان بین دو رقم 4800 تا 8000 تومان برای هر ساعت متغیر است که این مبالغ هم به اذعان مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای با 50 روز تاخیر پرداخت می‌شود، اما حالا حمیدرضا خانپور، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تهران به ما می‌گوید با استخدام این نیروها و تبدیل وضعیت آنها از حق‌التدریسی به پیمانی این مشکلات برطرف می‌شود و 4876 مربی‌ای که استخدام می‌شوند، مثل بقیه کارمندان دولت بدون تاخیر از خزانه حقوق می‌گیرند.

البته تاکید خانپور بر استخدام پیمانی مربیان فنی و حرفه‌ای نیز نکته‌ای قابل تامل است، از این بابت که قانون تعیین تکلیف استخدام مربیان حق‌التدریس مصوب مجلس، بر استخدام پیمانی و رسمی این مربیان تاکید دارد و حالا فقط جذب نیرو به روش استخدام پیمانی مطرح است.

شرایط استخدام؛ قبولی در آزمون و مصاحبه

این که قرار است از بین 6000 مربی حق‌التدریس فقط 4876 نفر استخدام شوند، به این معنی است که 1124 نفر همچنان حق‌التدریس باقی خواهند ماند.

این عده به گفته خانپور، کسانی هستند که یا در آزمون ورودی موفق به کسب حد نصاب نمی‌شوند، یا سن‌شان از استخدام گذشته یا در بخش‌های دیگر شاغلند و با کارفرمایی دیگر رابطه بیمه‌ای دارند.

پس ملاک استخدام این نیروها برگزاری آزمون درون سازمانی با هماهنگی سازمان سنجش کشور است که به گفته مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان تهران، برگزاری آن از ماه بهمن کلید می‌خورد و به احتمال زیاد در سه مرحله برگزار خواهد شد که مرحله به مرحله نیز درباره‌اش اطلاع‌رسانی می‌شود.

بنابراین شرکت در آزمون و قبولی در آن نخستین گام برای تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریسی است که پس از آن نوبت به مراحل گزینش می‌رسد و کسانی که بتوانند مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند، به صورت پیمانی استخدام خواهند شد.

البته نکته مهم درباره این استخدام‌ها این است که مربیان شاغل در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته و کسانی که قبل از سال 91 مربی‌گری‌شان را آغاز کرده‌اند، در اولویت استخدام قرار دارند، به طوری که مربیانی که بعد از این سال فعالیتشان را آغاز کرده‌اند، از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

این اتفاق بی‌شک تا پایان سال 94 رخ می‌دهد و تکلیف بخش قابل توجهی از مربیان فنی و حرفه‌ای روشن می‌شود که این موضوع به بازگشت آرامش به جامعه مربیان کمکی شایان می‌کند. اگر این آرامش در بخشی از بدنه سازمان فنی و حرفه‌ای جاری شود، آن وقت نوبت به ارتقای دانش مربیان و تقویت دوره‌های آموزشی آنها و همچنین تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای می‌رسد که پس از تعیین تکلیف مربیان، مطالبه‌ای بحق محسوب می‌شود.

مریم خباز ‌‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها