فناوری دیجیتال

خورشید مصنوعی در خانه

تلفن‌همراه یوتافون۲ مجهز به 2 صفحه‌‌نمایش معرفی شد

یک گوشی با 2 صفحه نمایش

در دنیایی که بازار تلفن‌همراه هوشمند در انحصار چند شرکت پرآوازه است که هر یک هزینه هنگفتی را صرف تحقیق برای دستیابی به فناوری‌های نو می‌کنند، ورود به این بازار و رقابت با این غول‌ها به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست.
کد خبر: ۷۵۶۱۰۷
یک گوشی با 2 صفحه نمایش

در دنیایی که بازار تلفن‌همراه هوشمند در انحصار چند شرکت پرآوازه است که هر یک هزینه هنگفتی را صرف تحقیق برای دستیابی به فناوری‌های نو می‌کنند، ورود به این بازار و رقابت با این غول‌ها به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست.

برخی شرکت‌ها بویژه در کشورهای در حال ‌توسعه، با طراحی و ساخت گوشی‌های ارزانقیمت سعی کرده‌اند به این بازار نفوذ کنند، اما به‌نظرمی‌رسد شرکت روسی یوتا از این قاعده مستثنا بوده ‌است. این شرکت برای دومین بار، یک گوشی با قابلیتی بی‌نظیر به بازار عرضه کرده است؛ یک گوشی دورو با دو صفحه ‌نمایش.

چرا 2 صفحه نمایش؟

یکی از گلایه‌های همیشگی کاربران تلفن همراه ‌هوشمند، کم بودن عمر باتری آنهاست. صفحات‌نمایش بزرگ ال.سی.دی و ال.ای.دی عملا انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به‌این‌ترتیب، تمام شدن شارژ از دغدغه‌های کاربران شده ‌است. هنوز فناوری تولید باتری به مرحله‌ای نرسیده که بتواند این مشکل را حل کند. اینجاست که جنگجوی روس وارد می‌شود و با ارائه دو صفحه‌نمایش، راه‌حلی بسیار موثر در برابرمان قرار می‌دهد.

ال.سی.دی یا جوهر الکترونیک؟

صفحه‌نمایش اصلی یوتافون2، پنچ اینچی رنگی و از نوع ال.سی.دی فول اچ.دی (وضوح 1080 در1920) است، اما صفحه‌نمایش سیاه‌وسفید پشت این گوشی، از فناوری جوهر الکترونیک(ink-e) بهره‌ می‌برد. فناوری جوهر‌الکترونیک در ساخت کتابخوان‌های دیجیتال (نظیر کیندل ریدر آمازون) به‌ کار می‌رود.

اصلی‌ترین ویژگی فناوری جوهر‌الکترونیک را می‌توان در مصرف بسیار کم انرژی آن دانست. بد نیست بدانید کتابخوان‌های الکترونیک مبتنی بر جوهر‌الکترونیک با یک بار شارژ حتی گاهی تا یک ماه هم می‌توانند کار کنند. درواقع استفاده از صفحه دوم این گوشی سبب کاهش قابل توجه مصرف انرژی می‌شود و در نتیجه با یک بار شارژ می‌توان زمان بیشتری از آن استفاده کرد.

دومین مزیت استفاده از صفحات مبتنی بر جوهر‌الکترونیک، نبود نور پس‌زمینه است. از آنجا که نمایشگرهای ال.سی.دی نور پس‌زمینه دارند، مطالعه طولانی‌مدت با آنها موجب خستگی چشم می‌شود، در حالی که جوهر‌الکترونیک این گونه نیست. علاوه بر این، وضوح کلمات در این صفحات به گونه‌ای است که حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید هم می‌توان براحتی محتوای روی آن را مطالعه کرد.

البته فناوری جوهر‌الکترونیک یک عیب بزرگ دارد که سیاه‌ و ‌سفید بودن آن است. در حقیقت نباید انتظار یک تجربه‌دلپذیر از وبگردی را در این صفحه‌نمایش داشته باشیم. شاید کار کردن با صفحه سیاه‌و‌سفید پشتی برای ارسال پیامک و ایمیل در دفعات نخست دشوار به ‌نظر‌ برسد؛ اما برای کسانی که به خواندن کتاب یا هر نوع متن علاقه دارند، استفاده از صفحه سیاه‌و‌سفید یوتافون2 می‌تواند به کاهش قابل توجه مصرف انرژی بینجامد.

روکش شیشه‌ای صفحه جلویی (ال.سی.دی) یوتافون2 از جنس شیشه مقاوم شده (Corning Gorilla Glass3) است. با این حال صفحه‌نمایش پشتی این گوشی متفاوت بوده و از نوعی پلاستیک مقاوم‌شده با فیبر ساخته شده‌ است.

حافظه داخلی

یوتافون2، حافظه 32 گیگابایتی دارد. همچنین به‌دلیل نبود شکاف ورود کارت حافظه جانبی میکرو اس.دی امکان ارتقای حافظه وجود ندارد، اما در عوض با استفاده از پورت میکرو یو.اس.بی می‌توان فلش درایورهای یو.اس.بی را به آن متصل کرد.

پردازنده، سیستم‌عامل و باتری

در قلب یوتافون 2، یک پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۰ با فرکانس 2/2 گیگاهرتز قرار دارد که دو گیگابایت رم دارد. این مشخصات در مقایسه با پرچمداران شرکت‌های مطرح (نظیر اکسپریا زد 3 سونی یا جی 3 ال.جی) چندان چشمگیر نیست.

یوتافون2 اندرویدی بوده و از نسخه 4/4 (یا همان اندروید کیت‌کت) بهره ‌می‌برد. البته طبق اعلام شرکت روسی سازنده، نسخه به‌روزرسانی آن بزودی در دسترس کاربران این گوشی قرار خواهد گرفت.

باتری این گوشی ظرفیت 2500 میلی‌آمپرساعت دارد که در نوع خود بسیار خوب به شمار می‌رود. استفاده از این گوشی برای تماشای فیلم به‌صورت استریم به مدت دو ساعت نشان داده که مقدار شارژ آن از 100 درصد به 70 درصد می‌رسد که عملکردی معمولی در میان گوشی‌های به‌روز موجود در بازار به‌شمار می‌رود. با این حال، هر قدر بیشتر از صفحه پشتی (مبتنی بر جوهر الکترونیک) این گوشی استفاده کنید، طول مدت شارژدهی باتری در هر بار افزایش می‌یابد.

دوربین

پشت این گوشی یک دوربین هشت مگاپیکسلی قرار دارد. گفتنی است این مقدار پیکسل در مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در بازار چندان چشمگیر نیست. برای نمونه، جی 3 ال.جی 13 مگاپیکسل، اکسپریا زد 3 سونی 7‌/‌20 مگاپیکسل و گلکسی اس 5 سامسونگ نیز دارای وضوح 16 مگاپیکسل است. البته همان طور که می‌دانید این رقم تنها عامل تعیین‌کننده کیفیت تصویر گرفته شده نیست.

به هر حال، برخی آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد دوربین یوتافون می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت قابل قبول بگیرد، هر چند باز هم در عکاسی از محیط‌‌های داخلی و سربسته دچار مشکل می‌شود.

قیمت

اما شاید اصلی‌ترین عیب یوتافون2 در قیمت بالای آن باشد. این گوشی اکنون با قیمت 550 دلار (حدود یک میلیون و 900 هزار تومان) به‌فروش می‌رسد. اگر این قیمت را با قیمت برترین گوشی‌های موجود در بازار مقایسه کنیم، می‌بینیم می‌توان با همین قیمت، یک گوشی خوب دیگر و حتی یک کتابخوان الکترونیک را نیز در کنار آن خریداری کرد.

نسخه بعدی یوتافون در راه است؟

شرکت یوتا سال 2013 و در نمایشگاه معروف CES از نخستین گوشی دوروی جهان یعنی یوتافون رونمایی کرد. با این‌که این گوشی در نوع خود بی‌نظیر بود، اما نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند. اصلی‌ترین دلیل ناکامی یوتافون را باید در اشکالات متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن دانست. به‌این‌ترتیب بود که حدود یک سال بعد، این شرکت روس نسخه جدیدی از محصول دوروی خود را با نام یوتافون 2 به بازار عرضه کرد، اما قیمت بالای این گوشی در مقایسه با دیگر محصولات شناخته شده بازار، اصلی‌ترین عاملی است که جلوی موفقیت آن را گرفته است. هنوز مشخص نیست آیا این شرکت برنامه‌ای برای کاهش قیمت این گوشی دارد یا خیر. به‌هر‌حال به‌نظرمی‌رسد ارائه این گوشی گویای این است که باوجود حضور رقیبانی نام‌آور، باز هم می‌توان با ابتکاراتی هوشمندانه، حرفی برای گفتن در بازار پرشتاب فناوری دیجیتال داشت.

زندگی پس از مرگ

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد یوتافون 2 را باید در آنچه شرکت سازنده «زندگی پس از مرگ» می‌نامد جست. فرض کنید با استفاده از نقشه گوگل، به یک فروشگاه در محله‌ای ناآشنا رفته‌اید. به محض رسیدن به فروشگاه متوجه می‌شوید فقط 2 درصد از شارژ باتری گوشی‌تان باقی مانده است.

هیچ نگران نباشید. کافی است دکمه خانه اندروید روی صفحه اصلی را چند لحظه‌ای نگه دارید تا تصویر نقشه گوگل روی صفحه پشتی گوشی بیفتد. این تصویر حتی در صورت تمام شدن کامل شارژ باتری نیز همچنان روی این صفحه سیاه‌و‌سفید باقی می‌ماند.

راز این ویژگی در فناوری جوهر الکترونیک نهفته است. برخلاف صفحات ال.سی.دی که برای نمایش یک تصویر نیاز به مصرف انرژی دارند، صفحات مبتنی بر جوهرالکترونیک فقط هنگامی که تصویر موجود تغییر می‌کند، انرژی مصرف می‌کنند و برای نگه داشتن تصویر روی خود نیازی به مصرف انرژی ندارند.

صالح سپهری‌فر / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها