گفت‌وگو با مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان

ممنوعیت واردات میوه، بهترین تصمیم بوده است

کیفیت میوه ایران چگونه است؟ هیچ جای دنیا طعم و لطافت میوه ایران را ندارد. خاک کشور ما به گونه‌ای است که بیشتر میو‌ه‌ها در آن به ثمر می‌رسد و برخی میوه‌ها با برند شهرشان معروف هستند.
کد خبر: ۷۵۵۹۸۳

پس چرا هنوز با وجود این همه کیفیت نتوانستیم صادرات میوه را گسترش دهیم؟

متاسفانه تولید میوه در ایران علمی نیست. شاید کشوری مانند ترکیه که تا 20 سال پیش حرفی برای گفتن در بخش کشاورزی نداشت اکنون یکی از صادرکنندگان میوه به اروپاست. این در حالی است که خاک ترکیه مرغوبیت و حاصلخیزی خاک ایران را ندارد، اما با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی توانست خود را در این زمینه صاحب‌نظر کند.

ترکیه چه روش‌هایی در این مسیر به کار گرفت؟

یکی از روش‌های نوین، آبیاری قطره‌ای است که هنوز در ایران جدی گرفته نمی‌شود. اکنون 30 درصد باغات کشور مجهز به آبیاری قطره‌ای هستند، اما ترکیه 100 درصد باغات خود را به این روش تجهیز کرده است. همچنین از سم، کود و بذر استاندارد برای تولید محصولات استفاده کرده است. جالب این است که دولت ترکیه برای به نتیجه رسیدن کار خود در بخش کشاورزی از کارشناسان ایران استفاده کرد.

راه چاره چیست؟

ما هم باید از کارشناسان و افراد تحصیلکرده این حوزه بهره ببریم. اکنون در یک زمین دو هکتاری که سیب کشت می‌شود 30 درصد سیب‌ها درشت و 70 درصد ریز است و این به دلیل بذر نامناسب است. البته نظارت کافی با این موضوع ارتباط مستقیم دارد. اگر بتوانیم از سم، کود و بذر مناسب به همراه نظارت کافی برای تولید میوه‌های خود استفاده کنیم، می‌توانیم در زمان کشت شاهد میوه‌های یکدست و باکیفیت باشیم. ایران نیاز به برنامه‌ریزی تولید و تقاضای میوه دارد.

اکنون واردات میوه ممنوع شده است. شما با این ممنوعیت موافقید؟

شاید بهترین قانونی که به نفع کشاورزی کشور باشد همین ممنوعیت واردات میوه است. ما در دولت قبلی در زمان کشت، شاهد واردات میوه بودیم و همین موضوع باعث شد کشاورزان زیادی که از اقشار ضعیف جامعه بودند فشار اقتصادی بیشتری را متحمل شوند. متاسفانه تا سال گذشته نیز شاهد ورود سیب چینی و فرانسوی و... در بازار بودیم که با تدبیر مسئولان اکنون این محصولات را مشاهده نمی‌کنیم.

ارزآوری میوه چگونه است؟ آیا تقاضا برای آن در خارج از مرزها وجود دارد؟

من یک جمله می‌گویم شما تا آخرش حساب کن. ما می‌توانیم به جای نفت، میوه صادر کنیم. گفتن این جمله ساده است، اما عمل کردن به آن سخت. اما رسیدن به این هدف دور از دسترس نخواهد بود. در آن صورت هیچ کشوری نمی‌تواند ما را از تحریم بترساند و قیمت را نوسان دهد. مرغوبیت محصولات کشاورزی ایران اتفاقی نیست، در هر کشوری این مرغوبیت به دست نمی‌آید. درآمد صادرات میوه ایران می‌تواند با نفت برابری کند. برای این‌که بتوانیم ارز‌آوری میوه داشته باشیم باید روی شیوه بسته‌بندی برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم. اکنون شرایط بسته‌بندی‌مان به درجه مطلوبی رسیده، اما این ظرفیت وجود دارد که بهتر از این باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها