درمانگاه مشاغل

مخاطرات‌شغل پزشکی

جام جم سرا: پزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌هاست که متقاضیان زیادی هم دارد. البته راه دکتر شدن چندان هم هموار نیست و به رتبه خوب و علاقه و استعداد زیادی نیاز دارد. باوجود این سلامت پزشکان در طول سال‌های کار با خطراتی تهدید می‌شود. درواقع پزشکی ازجمله مشاغلی است که خطرات زیادی را در پی دارد و میزان این مخاطرات بسته به تخصص و نوع فعالیت پزشک متغیر است.
کد خبر: ۷۵۵۶۱۲
مخاطرات‌شغل پزشکی
به‌طور کلی قرار گرفتن در معرض خون، مایعات بدن یا نمونه‌های بافتی که شاید بتواند بیماری‌هایی مثل HIV، هپاتیت B و هپاتیت C را منتقل کنداز مهم‌ترین خطرات شغل پزشکی به حساب می‌آید. همچنین خستگی، واریس، آسیب‌های اسکلتی عضلانی و کمردرد ناشی از ایستادن‌های طولانی‌مدت، استرس‌های روانی ناشی از احساس مسئولیت سنگین در قبال بیماران، استرس‌ها و فشارهای کاری و تماس با افراد بیمار بویژه بیمارانی که از شرایط جسمی خوبی برخوردار نیستند و... ازجمله مواردی محسوب می‌شود که سلامت جسمی و روانی پزشکان را به خطر می‌اندازد. حتی گاهی موفق نبودن در درمان و فوت بیمار در کنار انتظارات ناممکن از پزشک برای درمان برخی بیماری‌های صعب‌العلاج می‌تواند باعث استرس‌های مزمن در فرد شود.

قابل توجه شیفت‌شبی‌ها

شیفت کاری بویژه شب‌کاری به‌عنوان یک ضرورت شغل پزشکی، در کنار ساعات طولانی‌مدت کار روزانه از عواملی است که می‌تواند به سلامت جسمی و روحی پزشکان آسیب رسانده و همچنین خستگی و خواب‌آلودگی و در نتیجه بروز حادثه را به همراه داشته باشد و اگر شیفت کاری سال‌ها ادامه یابد، پس از سال‌ها پزشک در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارشی، اختلالات خلقی و بروز مشکلات در خواب قرار می‌گیرد.

همچنین در پزشکان زن ممکن است زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس را در پی داشته باشد. از طرفی محل کار و امنیت شغلی یکی دیگر از فاکتورهای متغیر و موثر در تشدید مخاطرات پزشکی است. مواجهات پزشکی و نوع فعالیت‌ها در کنار شرایط محل کار نیز از عوامل مهم در بروز مخاطرات این حرفه است به طوری که اشتغال در مطب یا حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هریک تهدیدات خاص خود را دارد.

خطرات پنهان

مشکلات ناشی از مواجهه با عوامل شیمیایی و فیزیکی مثلا اشعه ایکس متناسب با نوع تخصص پزشکان متفاوت است و به‌دنبال این مواجهات عوارضی ازجمله بیماری‌های پوستی، سرطان و آسیب به سیستم عصبی می‌تواند در کادر پزشکی بروز کند.

در عین حال، خم کردن سر به جلو هنگام جراحی، قوزکردن و خم شدن جراح روی بیمار برای مدت طولانی بروز آرتروز گردن را در درازمدت به همراه دارد. البته این مشکل در ابتدا با گردن دردهای مداوم شروع می‌شود که به آن سندرم درد گردنی می‌گویند؛ سندرمی که می‌تواند زمینه بروز سردرد و دردهای مزمن در عضلات گردن، شانه‌ها و کتف را فراهم و سلامت فرد را تهدید کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها