موافقت مجلس با فوریت طرحی در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس

محرومیت حضور اعضای شوراهای شهرها در انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان محکومیت افراد در قبال اقدام علیه نظام به ویژه اقدامات ضد امنیتی در وقایع سال ۸۸ را مانع حضور این افراد در انتخابات آینده دانست و گفت: در ماه 30 قانون انتخابات صرف سابقه محکومیت به عنوان مانع تلقی می شود.
کد خبر: ۷۵۵۴۷۹
محکومان فتنه ۸۸ ، نمی توانند نامزد انتخابات شوند

به گزارش واحد مرکزی خبر ،‌ نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری درباره اینکه اگر افرادی که در انتخابات سال 88 نقش داشتند و محکومیتشان سپری شده باشد آیا امکان شرکت در انتخابات آینده را خواهند داشت، گفت: در ماه 30 قانون انتخابات مواردی از محکومیت کیفری بیان شده است که صرف سابقه محکومیت به عنوان مانع تلقی می شود.

وی افزود: بر این اساس همین که کسی به جرم اقدام علیه نظام یا جرائمی مانند خیانت ، کلاهبرداری ، اختلاس ، ارتشاء ، غصب اموال و سوء استفاده مالی در محاکم صالحه قضایی محکوم شده باشد ، این سابقه محکومیت به عنوان مانع تلقی می شود هرچند تحمل مجازات کرده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره جرائم دیگر گرچه ممکن است ارتکاب برخی از جرائم در فهرست این محرومیت های قانونی نیامده است اما موثر تلقی می شود، به عنوان نمونه برخی محکومیت های کیفری در فهرست محرومیت ها نیست اما وقتی به محل سکونت داوطلب مراجعه می کنیم می بینیم سوء شهرت یا تجری به فسق دارد.

نقش اصل برائت در احراز صلاحیت‌ها

وی درباره وجود تفاوت میان اصل برائت و عدم برائت در امور سیاسی و عمومی گفت: گاهی درباره دعوای دو نفر در دنیای سیاست بحث می کنیم که اقتضائات خودش را دارد اما گاهی درباره مسئله ای علمی ، حقوقی صحبت می شود که در اینجا ایجاد سرو صدا و جنجال که هدفش کشف واقعیت نباشد موثر نیست.

ابراهیمیان افزود : در چنین مواقعی مانند برخی مطبوعات زرد وقتی با پرسش تحلیلی ، فقهی ، حقوقی مواجه می شویم نباید به انعکاس برخی شعارها اکتفا کنیم.

وی با استناد به اصل 37 قانون اساسی درباره اصل برائت گفت : طبق این اصل هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر آنکه جرمش در دادگاه صالح اثبات شود.

ابراهیمیان افزود : بنده در مصاحبه اخیر گفتم اصل برائت که در برخی از بندهای مربوط به صلاحیت مطرح است کاربرد ندارد، منظورم از کاربرد این نیست که شرایط اعمال اصل 37 قانون اساسی فراهم است و شورای نگهبان به آن توجه نمی کند.

وی اضافه کرد: مقصودم این است که هر جا اجرای امری به عهده نهادی گذاشته شده است نمی توانیم در مواردی که مشکوکیم و وضع داوطلبی برای ما مبهم است ، فقط به این اکتفا کنیم که او مجرم نیست.

مجرم نبودن همیشه مساوی با احراز صلاحیت نیست

ابراهیمیان تاکید کرد: مجرم نبودن همیشه مساوی با احراز صلاحیت های قانونی نیست به عبارتی ما باید مواد مربوط به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را بررسی کنیم و ببینیم در هر یک از آنها آیا مجالی برای تمسک به اصل برائت هست یا نیست.

وی گفت : به عنوان نمونه اگر گفته شده است که داوطلبان انتخابات باید تابع ایران باشد معلوم است که اینجا اصل برائت کاربرد ندارد.

ابراهیمیان افزود : در بند مربوط به ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه نیز همین که کسی برگهای مربوط به ابراز وفاداری را تکمیل کند این شرط تحقق می یابد و تردیدی برای ما در این شرط باقی نمی ماند تا سراغ اصل برائت برویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها