سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تکذیب خبر آسوشیتدپرس مبنی بر توافق خروج اورانیم غنی شده ایران تأکید کرد: هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هسته‌ای هنوز صورت نگرفته است.
کد خبر: ۷۵۵۳۳۰
خبر توافق ایران و امریکا کذب و جوسازی است

به گزارش واحد مرکزی خبر مرضیه افخم افزود: این گونه جوسازی‌های رسانه‌ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده‌تر کردن حل و فصل موضوعات است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات مدعی شده بود ، ایران و آمریکا به صورت موقت توافق کرده‌اند، ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی‌ سازی‌ شده خود را به روسیه منتقل کند.

این در شرایطی است که دیپلمات ها به تازگی اعلام کرده‌اند که در آستانه دور بعدی گفتگوهای ایران و شش کشور عضو 1+5 در 15 ژانویه اختلافات بین دو طرف همچنان به قوت خود باقی است.

در دهمین دور مذاکرات که سوم آذرماه در وین پایان یافت، طرفین توافق‌نامه ژنو را برای مدت هفت ماه تمدید کردند و توافق کردند که تا چهار ماه آینده گفت‌وگوها را برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای ادامه دهند.

بر همین اساس، نخستین دور این گفت‌وگوها 26 آذرماه در ژنو برگزار شد.

ایران و گروه 1+5 بعد از توافق ژنو در سوم آذر سال گذشته و اجرایی شدن آن در 30 دی‌ماه همان سال، گفت‌وگوها را برای حصول یک توافق‌نامه جامع آغاز کردند که در این راستا شهر وین 8 دور میزبان این گفت‌وگوها بود.

یک دور از این مذاکرات در شهر نیویورک و یک دور دیگر نیز در مسقط انجام شد.

به‌ علت وجود اختلافات عمده در خصوص غنی‌سازی و شیوه رفع تحریم‌ها این مذاکرات نتوانست در مهلت مقرر به نتیجه مورد نظر برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها