مرحله اول قرعه کشی نامگذاری پهپاد RQ170 ایرانی و اعلام اسامی برگزیدگان

نام ایرانی برای پهپاد آمریکایی

پهپاد انتحاری، موشک کروز ابداعی ایران

کشتی‌های دشمن باید نگران باشند

یک پایگاه خبری در گزارشی به رونمایی پهپاد انتحاری جدید ایران پرداخته و نوشته که این ابداع جدید ایرانی‌ها، حاصل ادغام فن‌آوری موشک‌های کروز و مهندسی معکوس بر روی پهپاد «اسکن‌ایگل» است.
کد خبر: ۷۵۴۹۳۶
کشتی‌های دشمن باید نگران باشند

چند روز پس از رونمایی پهپاد انتحاری ایران در رزمایش «محمد رسول‌الله (ص)»، نشریه «پاپیولار ساینس» به بررسی ابعاد فنی این پرنده نظامی پرداخته و آن را حاصل ادغام تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز دانسته کرده است.

موشک‌های کروز که اولین بار در جنگ جهانی دوم و با پرتاب موشک ویرانگر «وی یک» آلمان به سمت لندن شناخته شدند، موشک‌هایی هستند دوربرد و هدایت‌شونده که مسیرشان تا پیش از رسیدن به هدف، قابل تغییر و هدایت است؛ موشک‌های کروز جدید به سامانه‌ای دیداری مجهز‌ند که عکسی نقطه‌ای از پستی و بلندی‌های محل اصابت دارند و می‌توانند پس از رسیدن به محل مورد نظر، عکس موجود را با تصویر کلی محل مقایسه نموده و از درست بودن مسیر طی شده، اطمینان حاصل نمایند.

نشریه آمریکایی در ادامه مقاله تحلیلی خود، به مشخصات فنی پهپاد انتحاری ایران پرداخته و گفته که بدنه این پهپاد، از بدنه پهپاد ایرانی «یاسر» به قرض گرفته شده؛ پهپادی که خود حاصل مهندسی معکوس «اسکن‌ایگل» به غنیمت گرفته شده از آمریکایی‌ها است.

‎«پاپیولار ساینس» این پهپاد را با کروز مقایسه کرده و با کنار هم گذاشتن نقاط ضعف و قوت این دو گفته که پهپاد انتحاری شاید در مقام عملکرد، از موشک‌های کروز ضعیف‌تر باشد ولی از نظر اقتصادی، به مراتب به صرفه‌تر است و ضمنا آنقدر قدرت دارد که «کشتی‌های دشمن را نگران کند.»

در ادامه مقاله، باز هم پهپاد انتحاری ایرانیان، با موشک‌های کروز مقایسه می‌شود و نویسنده می‌گوید که «تفاوت‌هایی چند میان این دو شی پرنده تهاجمی وجود دارد؛ پهپاد انتحاری نسبت به موشک کروز، هم کلاهک انفجاری به مراتب کم‌تر و سبک‌تری حمل می‌کند و هم سرعت به مراتب کم‌تری دارد؛ پهپاد انتحاری اما یک مزیت بسیار پررنگ دارد، پهپاد می‌تواند 15 ساعت پرواز کند و این یعنی اپراتور آن می‌تواند، پیش از حمله به هدف، ساعت‌ها بالای سر آن در پرواز باشد.»

آخرین و عمده‌ترین وجه تمایز پهپاد انتحاری و کروز، قیمت آن است. کروزهای تام‌هاوک که در نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ازای هر بار شلیک، در مدل‌های قدیمی یک میلیون و چهارصد هزار دلار و در مدل‌های جدید، 569 هزار دلار خرج روی دست پنتاگون می‌گذارد. پهپاد اسکن‌ایگل اما فقط 100 هزار دلار قیمت دارد. این یعنی ایرانیان می‌توانند با هزینه خریدیک کروز، 5 پهپاد انتحاری بخرند؛ نشریه آمریکایی البته خاطرنشان کرده که ایرانی‌ها نه می‌توانند موشک کروز بخرند و نه پهپاد اسکن‌ایگل، اما همین نسبت تفاوت قیمتی در نمونه‌های ایرانی نیز وجود دارد.

گذشته از مشخصات این پهپاد جدید، محل رزمایش «محمد رسول‌الله (ص)» هم، نقطه تمرکز و حساسیت نویسنده آمریکایی است. وی گفته که «این پهپاد در یک رزمایش دریایی رونمایی شد و محل این تمرین نظامی، اهمیت خاصی داشت. نیروهای نظامی ایران، برای تمرین تاکتیک‌های رزمی، کم‌عرض‌ترین بخش خلیج‌فارس یعنی تنگه هرمز را انتخاب کردند. اصلا اتفاقی بنظر نمی‌رسد که ایالات متحده هم به تازگی، یک کشتی مجهز به توپ لیزری در خلیج‌فارس مستقر کرده، توپی که پیش از این به سمت پهپادهای کلاس «اسکن‌ایگل»، بارها شلیک آزمایشی کرده است.»

رونمایی پهپاد انتحاری ایران با واکنش‌های خارجی هم همراه بود؛ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه هفته جاری، در دیدار با سناتور «لیندسی گراهام» که به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، گفت: «ایران امروز رزمایشی با هواپیماهای انتحاری انجام داده است، من نباید شما سناتورها را قانع کنم که مهم‌ترین وظیفه ما، جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی است؛ من معتقدم که نیاز امروز، تحریم‌های بیشتر و قوی‌تر است.»(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها