جام جم سرا: برخلاف تصور بسیاری افراد، آرتریت روماتوئید یا بیماری ورم مفاصل مربوط به دوران میانسالی و پیری نیست، بلکه کودکان نیز به نوع خاصی از این بیماری مبتلا می‌شوند.
کد خبر: ۷۵۴۳۱۳
ورم مفاصل در دوران کودکی

آرتریت روماتوئید، شایع‌ترین بیماری بافت همبند (غضروف‌ها، استخوان‌ها و خون جزو بافت همبند محسوب می‌شوند) در کودکان است. در واقع، ورم مفاصل، یک بیماری التهابی مزمن است که قبل از 16 سالگی آغاز می‌شود و طی بیش از شش هفته، موجب بروز نشانه‌ها و اختلالات مفصلی می‌شود.

دکتر محمد اکبری، دکترای فیزیوتراپی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره بیماری استیل یاآرتریت روماتوئید جوانان می‌گوید‌: شروع این بیماری در برخی کودکان از دو سالگی اتفاق می‌افتد، اما بیشترین ابتلا به آن در 9 سالگی است. در واقع تمام افرادی که تا قبل از 16 سالگی دچار بیماری روماتیسمی می‌شوند، جزو مبتلایان به بیماری استیل قرار می‌گیرند. همچنین توجه داشته باشید که میزان ابتلا به این بیماری در زنان دو برابر مردان است.

این متخصص در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: علت ابتلا به ورم مفاصل در کودکی ناشناخته است، ولی عواملی مانند عفونت، بیماری‌های خود ایمنی، ضربه، استرس‌های فیزیولوژیکی و بویژه ژنتیک، احتمال بروز این بیماری را بیشتر می‌کند. هنگامی ‌که تست تشخیصی این بیماری مثبت باشد، خطر التهاب مزمن و نابینایی نیز بسیار زیاد می‌شود.

تشخیص ورم مفاصل در کودک

به گفته دکتر اکبری، اولین نشانه قابل مشاهده در کودک مبتلا به آرتریت روماتوئید، نحوه ورود وی به درمانگاه یا مطب پزشک است. به گونه‌ای که معمولا این بیماران قادر نیستند بدون کمک والدین خود راه بروند یا روی تخت معاینه قرار گیرند و لباس‌های خود را درآورند. البته در کودکانی که خودشان راه می‌روند، فقط نیروی عضلات اندام پایینی در حد طبیعی است، ولی در اندام بالایی و ناحیه شانه‌، ضعف شدید وجود دارد.

وی تاکید می‌کند: همچنین در اغلب این کودکان، افزایش حجم مفاصل ملتهب و اختلاف طول اندام‌ها مشهود است. توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به ورم مفاصل به درجات متفاوتی، دچار عوارضی چون ورم،‌ درد و کشیدگی مفاصل، محدودیت حرکت، نداشتن انعطاف‌پذیری، آسیب مفاصل و غضروف و کوتاهی اندام‌ها به دنبال رشد ناقص استخوان‌ها می‌شوند.

بهبود عوارض بیماری پیش از بلوغ

آرتریت نوجوانان، بیماری مزمنی است که در کودکان به دلیل ضعف در سیستم ایمنی که اغلب به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد، بروز می‌کند.

بر این اساس، دکتر اکبری تاکید می‌کند: کودکانی که دچار ناراحتی‌هایی چون درد مفاصل، گرفتگی، سفتی و تورم در عضلات و مفاصل می‌شوند یا به طور ناگهانی از راه رفتن امتناع می‌کنند باید بلافاصله تحت بررسی‌های تشخیصی و درمان قرار بگیرند. معمولا مفاصل زانو، آرنج‌، مچ‌ پا و گردن‌ از مناطقی است که دچار التهاب، درد، محدودیت حرکت و دیگر اختلالات مفصلی می‌شود.

این فیزیوتراپیست تاکید می‌کند: پیش آگهی کلی این بیماری بهتر از بیماری آرتریت روماتوئید در بزرگسالان است. همچنین 70 تا 90 درصد مبتلایان به آرتریت روماتوئید جوانان بدون بروز ناتوانی شدید تا قبل از سن بلوغ درمان می‌شوند و فقط 10 درصد آنها ناتوانی شدید داشته و به‌طور کامل درمان نمی‌شوند. البته با توجه به این که علت ابتلا به این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست نمی‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای را نیز برای جلوگیری از بروز آن ارائه داد، اما بدون تردید، تشخیص زودهنگام و درمان بموقع بیماری به درمان موثر‌تر آن کمک می‌کند.

درمان بیماری، از دارو تا ورزش درمانی

توجه داشته باشید که ورم مفاصل از آن دست بیماری‌هایی است که درمان آن چند وجهی است و علاوه بر دارو درمانی به انجام ورزش‌های خاص و مناسب پا که بتواند احساس درد و ناراحتی را کاهش دهد، وابسته است. البته شیوه درمانی برای هر فرد متفاوت است، اما بنا بر تاکید متخصصان فیزیوتراپ، تجویز دارو، تمرینات فیزیوتراپی، استفاده از آتل و در برخی موارد، عمل جراحی از شیوه‌های درمانی موثر برای آرتریت روماتوئید در کودکان محسوب می‌شود. در واقع، تمرکز پزشکان در پروسه درمان این بیماری بر تسکین درد،‌ کاهش تورم و به حداکثر رساندن تحرک در فرد مبتلاست.

دکتر اکبری در این باره توضیح می‌دهد : درمان آرتریت روماتوئید جوانان از یک‌سو به مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آسپرین‌، مشتقات طلا و گاهی نیز داروهای استروئیدی وابسته است. گاهی نیز جراحی برای آزادسازی بافت نرم و تعویض مفصل بیمار ضروری می‌شود. انجام تمرینات فیزیوتراپی با هدف جلوگیری از روند التهاب، جلوگیری از پیدایش بدشکلی مفاصل یا اندام‌ها، بهبود عملکرد اندام‌ها و حمایت و بهبود رشد روانی اجتماعی بیمار ضروری است.

وی تاکید می‌کند: در نوع شدید بیماری، تمرینات انفرادی، مناسب‌تر است، اما در نوع خفیف آن، تمرینات گروهی یا گروه درمانی بسیار مفید خواهد بود. تمرینات تقویتی انفرادی برای بیماران هشت سال به بالا در روند درمان بسیار مؤثر خواهد بود، اما کودکان مبتلا به نوع خفیف ورم مفاصل به خودی خود، قادر به شرکت‌کردن در اکثر ورزش‌ها هستند و فقط از شرکت در ورزش‌های رقابتی سخت باید پرهیز کنند.

پونه شیرازی‌ /‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها