کمک کنید! شوهرم بسیار عصبی است

زندگی زیر سایه کتک و داد و بیداد

جام جم سرا: خانمی ۲۰ ساله‌ام. ۷ ماه است که ازدواج کرده‌ام. همسرم وقتی عصبانی می‌شود حتما باید چیزی بشکند یا خودش را بزند تا آرام بگیرد. بیشتر زمانی این کار را انجام می‌دهد که من متوجه دروغش می‌شوم یا از او انتقاد می‌کنم. پدرم تعصبی است و اگر از مشکلات ما مطلع شود، مانع ادامه زندگیمان می‌شود، ولی من همسرم را دوست دارم و به هیچ عنوان نمی‌خواهم او را از دست بدهم. چه کنم؟
کد خبر: ۷۵۴۰۴۶
شوهرم هنگام عصبانیت یا خودش را می‌زند یا چیزی را می‌شکند!

مهم‌ترین هدف ازدواج، رسیدن به آرامش است و زوج‌ها باید آرامش دهنده‌های خوبی برای هم باشند و با رفتار‌هایشان به یکدیگر آرامش بدهند. زمانی همسران می‌توانند آرامش دهنده خوبی باشند که خودشان انسان‌های آرامی باشند ضمن اینکه ازدواج و همسرداری، مهارت‌هایی می‌طلبد که زوجین باید آن‌ها را آموزش ببینند.


موانع آرامش در زندگی مشترک

دو دلیل می‌تواند مانع آرامش و خوشبختی در زندگی مشترک شود، اول اینکه خود همسران آرام نیستند و شخصیت آرامی ندارند که در این صورت باید به یک روان‌شناس مراجعه کنند و دوم اینکه مهارت‌های همسرداری را نیاموخته‌اند. در ضمن، اینکه شما شوهرتان را دوست دارید، نکته بسیار مثبتی است. با این حال، مهارت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد می‌تواند به شما در حل مشکلتان کمک کند.


به همسرتان آرامش بدهید

باید سعی کنید با کارهای بزرگ و کوچک به شوهرتان آرامش دهید. این رفتار‌ها می‌تواند شامل محبت، توجه، احترام و... باشد. یادتان باشد که همزمان با انجام رفتارهای آرامش دهنده باید رفتارهایی از قبیل توهین، تحقیر، تهدید، فحاشی، سرزنش و... نداشته باشید چرا که این‌ها نقش آرامشگری شما را از بین می‌برند و شاید سر زدن چنین رفتارهای اشتباهی از سمت شما، باعث شده که همسرتان نتواند عصبانیتش را کنترل کند و دست به کارهای غیر منطقی مانند زدن خود و شکستن اشیا کند.

عصبانی شدن حق همه انسانهاست اما نه با توهین و تحقیر. هرگاه همسرتان عصبانی شد به او کمک کنید تا احساساتش را بیان کند و سعی کنید شنونده خوبی باشید.


انتقاد کنید، اما اصولی

یکی از مهارت‌های زوجین، تفکر انتقادی است و انتقاد بجا، بموقع و به‌اندازه می‌تواند به بهبود روابط بین شما و شوهرتان منجر شود. انتقاد سالم را باید در شرایطی که او سرحال و شاداب است، مطرح کنید و ضمن بیان نکات مثبت شخصیتش، نکته مورد نظرتان را هم مطرح کنید و از او بخواهید درباره رفتارش فکر کند و برای بهبودی روابطش با شما، رفتارهای اشتباهش را اصلاح کند.


احساسی تصمیم نگیرید

زن و شوهرهایی که بلوغ عقلانی دارند، تنش را جزو مسائل طبیعی می‌دانند بنابراین توجه داشته باشید زمانی که مشکلی بین شما و شوهرتان پیش می‌آید، می‌توانید با رفتارهای عقلانی آن را رفع کنید. همچنین با توجه به نکته‌ای که درباره پدرتان گفته‌اید، بهتر است از انتقال این مسائل به پدر، مادر و دیگران تا حد امکان خودداری و تلاش کنید این مشکل را خودتان حل کنید زیرا انتقال این مسائل ممکن است آسیب‌های زیادی برای شما و آینده زندگی مشترکتان به دنبال داشته باشد. (محمدباقر ذبیحی - کار‌شناس ارشد روانشناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
من
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
۱
۷
همسرم در همه امور بزرگ و كوچك با من لج میكنه تا جایی كه به خاطر دختر 2 ساله ام تحملش می كنم و احساس می كنم با این لجبازیهاش میخواد یا بگه هر كاری دلم خواست می كنم و شوهر كاره ای نیست یا اینكه می بینه من اذیت و ناراحت می شم لذت می بره و ادامه میده .عاجزانه راهنمایی می خوام.متشكرم

نیازمندی ها