آموزش کاردستی و هنرهای خانگی

هنرنمایی با کلاه‌های حصیری کهنه [+عکس]

جام جم سرا: هر فرد خلاق و هنرمندی می‌کوشد با اشیای کم ارزش و کهنه که از دید عموم دورریختنی به حساب می‌‌آید، آثاری زیبا و چشمگیر خلق کند. شاید بیشتر ما پس از مصرف یک ظرف پلاستیکی مایع ظرفشویی، در دور انداختن آن شک نکنیم و آن را سریع به سطل آشغال بیندازیم.
کد خبر: ۷۵۳۹۳۴
هنرنمایی با گیره‌های لباس

اما یک خانم یا آقای خوش ذوق، همان ظرف پلاستیکی را به‌عنوان بدن یک عروسک در نظرمی‌گیرد و سعی می‌کند با پارچه و نخ و سوزن، برای آن عروسک صورت درست کند و لباس بدوزد و این گونه می‌شود که یک قوطی کبریت خالی با کمی‌رنگ و لعاب به چمدانی کوچک تبدیل می‌شود و لامپ سوخته خانه با استفاده از گواش به شکل یک پنگوئن بامزه درخواهد آمد.

امروز ما قصد داریم با شما درباره گیره‌های لباس صحبت کنیم. همان گیره‌های کوچکی که لباس‌های شسته و خیس‌تان را با آنها به بند آویزان می‌کنید. هیچ‌گاه به درست کردن کاردستی با گیره‌ها فکر کرده‌اید؟ احتمالا پاسخ تان منفی است و این درحالی است که درست کردن عروسک با همین گیره‌های لباس از دوران قدیم در بسیاری از کشورها رواج داشته است. براستی چرا ما چنین سنت زیبایی را نداشته باشیم؟

گیره‌های لباس پس از گذشت چندسال رنگ پریده و شل می‌شوند و به همین دلیل، معمولا در هر خانه‌ای چند دست از آن‌ها به عنوان یدک وجود دارد. حال به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر چند گیره کهنه چوبی یا فلزی ساده و بدون شکلی خاص در خانه‌تان دارید، با خواندن روش‌هایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آنها نقشه بکشید:

پروانه: گیره را کمی‌ خال خالی کنید. برای این کار می‌توانید از ماژیک یا قلم مو استفاده کنید، یا کاغذی خالدار را برروی آن بچسبانید. حتی می‌توانید چسب رنگی مناسب را روی آن بزنید. یک جفت چشم‌ریز عروسکی را بر بالای گیره بچسبانید تا چشمان پروانه‌تان باشد. دور تکه‌ای سیم، نخ کاموا یا نخی ضخیم بپیچید یا بچسبانید و آن را بر سر پروانه به‌عنوان شاخک‌هایش وصل کنید. حالا نوبت بال‌های زیبای پروانه است. می‌توانید با کاغذرنگی یا پارچه، بال‌های پروانه را درست کنید و به گیره که نقش بدن پروانه را ایفا می‌کند وصل کنید. اما پیشنهاد جالب‌تر این است که در یک کیسه نایلون کوچک، کمی‌شکلات کوچک رنگی مثل دراژه‌ یا پاستیل‌های رنگارنگ، یا نقل‌های رنگی بریزید؛ سپس محتویات نایلون را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و گیره را از وسط به آن وصل کنید. به این ترتیب، نایلون حاوی نقل و شکلات، به بال‌های پروانه زیبای شما تبدیل می‌شود. شما می‌توانید این پروانه‌ها را درست کنید و هر وقت که فرزندتان به مدرسه می‌رود و قصد دارید برای زنگ تفریح به او شکلات بدهید، آن را به او تقدیم کنید تا با نشان دادن این پروانه زیبا به همکلاسی‌هایش، لذتی مضاعف ببرد. همچنین اگر در اعیاد نقل و شکلات خیرات می‌کنید، این پروانه‌ها جالب‌ترین گزینه‌ها هستند.

زرافه: سه گیره برای دست و پاها و سر و گردن را به رنگ زرد درآورید و روی آنها خال‌های قهوه‌ای بکشید. سپس تکه‌ای مقوا را به شکل بیضی ببرید و رنگ زرد و خال‌ها را به آن هم اضافه کنید. تکه‌ای کاغذ تیره رنگ را به صورت هفت و هشتی ببرید و پشت گیره‌ای که می‌خواهید برای سر و گردن وصل کنید بچسبانید. تکه‌ای پنبه زردرنگ را هم به جلوی همان گیره بچسبانید تا نشانگر سر باشد. اگر پنبه رنگی ندارید، رنگ زرد گواش یا آبرنگ را به آب بزنید و پنبه را در آن فروکنید. پنبه خیس را برای ساعاتی در هوای آزاد رها کنید تا آب آن برود و خشک شود. آن را به صورت دایره درآورید و در جایگاه صورت بچسبانید. با نوک ماژیک، چشم‌های زرافه را هم بکشید. گیره‌های سر و گردن، و دست و پاهای جلویی و عقبی را در جایگاه مناسب به مقوای تنه زرافه وصل کنید. زرافه شما می‌تواند بر سطح افقی بایستد و زمین نخورد.

گاو: گیره را به رنگ سفید درآورید و روی آن خال‌هایی سیاه بکشید تا نشانگر بدن یک گاو سفید رنگ با خال‌های سیاه باشد. برای رنگ کردن گیره، از آبرنگ یا گواش استفاده کنید. روی کاغذ سفید، سر گاو را طراحی کنید و دورتادورش را ببرید. یادتان باشد گوش‌ها و شاخ‌هایش را هم بکشید. کاغذ را روی مقوا بچسبانید تا مقاوم‌تر باشد. بینی گاو را به رنگ صورتی یا کالباسی درآورید یا کاغذرنگی مناسب را روی بینی‌اش بچسبانید. یک خال سیاه رنگ هم روی سرش قراردهید. پس از این کار، یک جفت چشم عروسکی ریز به آن بچسبانید، و سوراخ‌های بینی و دهان را هم نقاشی کنید. اگر چشم عروسکی در دسترس‌تان نیست، می‌توانید چشم‌ها را بکشید، اما چشمان عروسکی به دلیل حرکتی که دارند، جالب‌تر به نظر می‌رسند. گاو شما حاضر است. اگر به بچه‌ها پول عیدی می‌دهید، می‌توانید اسکناس را به این گیره وصل کنید و آن را به کودک هدیه کنید تا شادی مضاعف را در چشمان معصومش مشاهده کنید. همچنین می‌توانید آهنربایی کوچک به پشت آن بچسبانید تا بتوانید این گاو را به یخچال بزنید و عکس‌های یادگاری خود و خانواده تان را به آن بزنید.

قورباغه: معمولا عروسک قورباغه بسیار زیباست. گیره را به رنگ سبز ساده یا سبز خالدار درآورید. سر قورباغه را روی کاغذ یا مقوای سبزرنگ بکشید و با قیچی، دورتادورش را ببرید. چشمان ریز عروسکی‌اش را بچسبانید و با مداد، خودکار یا ماژیک، بینی و لب خندان قورباغه را بکشید. دست و پاها را هم با همان مقوای سبزرنگ درآورید و با نخ یا سیم سبزرنگ به گیره وصل کنید. قورباغه با نمک‌تان حاضر است. از این قورباغه هم می‌توانید مثل گاو برای مگنت یخچال استفاده کنید یا پول عیدی بچه‌ها را در آن قراردهید تا ارزش بیشتری برای آنها پیداکند.

عروس و داماد: معمولا افراد برای جشن‌های نامزدی، حنابندان یا عروسی، مجسمه عروس و داماد را از قنادی‌ها یا وسایل تزئینی جشن‌ها تهیه می‌کنند. اما به شما پیشنهاد می‌کنم اگر عروسی در پیش دارید، چند ساعت وقت و کمی‌ذوق و سلیقه صرف کنید و چیزی متفاوت خلق کنید. یک گیره از روبه‌رو، نیمرخ عروس و داماد است که روبه‌روی هم ایستاده و در حال آرزو کردن برای زندگی شیرین‌شان هستند. گیره چوبی تقریبا به رنگ پوست است. از این‌رو، قسمت صورت آنها را رنگ نکنید و فقط چشم‌ها را بکشید. (می‌توانید پلک بسته‌شان را نقاشی کنید تا نشان دهد آنها تا چه اندازه به اندیشه راجع به آینده فرورفته‌اند) کت آقاداماد به یک رنگ و شلوارش را به رنگی دیگر درآورید تا تفاوت‌شان از هم مشخص شود. برای عروس هم بلوز، کمربند و دامن بکشید و رنگ کنید. دامن عروس را تا زانو رنگ کنید تا ظاهری طبیعی تر پیداکند. این کار بسیار جالب می‌شود و بهتر است چندتا از آن درست کنید و آنها را به نواری وصل کنید تا فضای جشن عروسی همراه با ذوق و ابتکار شما، زیباتر شود.

سوارکار: یک گیره برای سر و بدن سوارکار لازم است و دو گیره برای پاهای اسب. تکه‌ای مقوا که حتی می‌توانید از یک کارتن خالی و بی‌مصرف ببرید هم برای سر و بدن اسب به کار برده می‌شود. طرح نیمرخ اسب را به‌طور کامل روی مقوا بکشید. سر اسب همراه یال‌ها، بدن و دم آن. طرح‌تان را با قیچی ببرید و به رنگ مناسب درآورید. قسمت زین را هم رنگی متفاوت بزنید تا بعدا گیره سوارکار را به همان قسمت وصل کنید. گیره‌های پاهای اسب را به همان رنگ مقوا که بدن اسب است درآورید و وصل کنید. حالا نوبت خود سوارکار است. صورتش را رنگ نکنید و با ماژیک یا مداد برایش چشم و دهان بکشید. بدنش را رنگ کنید تا حالت پوشش لباس را به خود بگیرد. اگر بتوانید با تکه‌ای مقوا، یک کلاه کوچک برای سوارکار درست کنید و بر سرش قرار دهید که دیگر نور علی نور است. دقت و ظرافت لازم را برای این کار صرف کنید تا هرکس به آن نگاه بیندازد به ذوق و ابتکار شما آفرین بگوید.

هواپیما: برای درست کردن این هواپیما، به یک گیره چوبی، دو چوب بستنی نسبتا درشت (مثل چوب بستنی سالار) و یک چوب بستنی کوچک همراه تکه‌ای شکسته از یک چوب بستنی دیگر نیاز دارید. سعی کنید همه آنها را به یک رنگ درآورید تا هواپیمایتان دارای رنگی یکدست شود. در اینجا از رنگ قرمز استفاده شده است. گیره به عنوان بدنه اصلی هواپیما به کار می‌رود. دو چوب بستنی درشت در قسمت بال هواپیما، در بالا و پایین جلوی گیره در موازات هم قرار می‌گیرند. تکه شکسته کوچک را به‌صورت عمود بر وسط چوب بستنی کوچک بچسبانید و آن را بر قسمت دم هواپیما بگذارید. سپس به هواپیمای شیک و نقلی تان نگاه کنید و از دیدنش لذت ببرید.

تخم مرغ جوجه‌دار: روی مقوا طرح یک تخم مرغ را بکشید. در وسط تخم مرغ از سمت چپ به راست، خطوط هفت و هشتی بکشید تا نشانگر ترک خوردگی آن باشد. می‌توانید در زیر تخم مرغ هم شکل چند قلوه سنگ را قرار دهید و با همان طرح تخم مرغ قیچی کنید تا به نظر آید که تخم مرغ بر آن تکیه داده شده است. دو نیمه ترک خورده را با قیچی از هم جدا کنید. حالا نوبت جوجه داخل تخم مرغ است. آن را با مقوای رنگی بکشید یا روی مقوای سفید طراحی کنید و آن را رنگ بزنید و در پشت ترک پایینی بچسبانید. ترک بالایی را به قسمت بالایی گیره بچسبانید و ترک پایینی که جوجه را پشت آن چسبانده اید را به قسمت پایینی گیره. هنگامی ‌که گیره را بازکنید، جوجه داخل تخم مرغ دیده می‌شود، اما وقتی گیره را ببندید، جوجه در پشت آن پنهان خواهد شد. با درست کردن این تخم مرغ، اثر هنری بسیار جالب و بامزه‌ای خواهید داشت.

لیلا رعیت / (ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
۰
۰
پروانه و قورباغه خوشگلن.
افسانه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
۰
۰
خیلی جالب بودن، ممنون

نیازمندی ها