سال ۲۰۱۴ در حالی به پایان می‌رسد که صنعت خودروسازی جهان حال و روز نسبتا خوشی را پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۷۵۳۸۹۳
جذاب‌ترین خودروهای مفهومی در سال ۲۰۱۴

نگاهی گذرا به نمایشگاه‌های شاخص خودرو در سراسر جهان، از پکن گرفته تا پاریس و دیترویت حکایت از خروج دنیا از بحران اقتصادی و جرات پیدا کردن طراحان و مهندسان عرصه خودروسازی در ارائه محصولات خلاقانه و مفهومی است. بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، سال ۲۰۱۴ را سال خودروهای مفهومی می‌دانند؛ خودروهایی که نمایشی از آینده هستند، اما تفاوت جالبی میان مفهومی‌های امسال و سال‌های گذشته به چشم می‌خورد و آن نزدیک شدن آینده به واقعیت امروز است.

این در واقع هنر ایده‌پردازان و طراحان خودرو در کمپانی‌های شاخص خودروسازی جهان است که محصولاتی با نگرش آینده و نزدیک به ساختارهای پذیرفته شده امروزی روانه آوردگاه‌های خودرویی جهان می‌کنند. بررسی ده خودروی مفهومی برتر سال جاری میلادی بهتر از هر توصیف دیگری این واقعیت را بازگو می‌کند.

سوپرلگراویژن (Superleggera Vision)

شرکت مینی (MINI) در سال ۲۰۱۴ دست به کار بزرگی زد و با رونمایی از خودروی پرشتاب و روباز خود که در تمام بخش‌های آن طراحی ایتالیایی به چشم می‌آمد، خط و نشان جدی برای رقبای شناخته شده خود کشید. ظرافت‌های به کار رفته در این خودرو در کنار هم به مجموعه‌ای لوکس و مختصر تبدیل شده است. به عنوان مثال خبری از چارچوب همیشگی به دور شیشه جلویی خودرو نیست. قسمت پشتی خودرو ساختاری آیرودینامیک دارد تا در سرعت‌های بالا حرکتی پرشتاب و در عین حال پایدار داشته باشد.

بدنه این خودرو دست‌ساز بوده و از آلومینیوم ساخته شده است. نکته جالب توجه همکاری بی.ام.و با مینی در این پروژه دیدنی است. در این خودرو از نیروی محرکه برقی بی.ام.و استفاده شده است تا مشخص شود صحبت از خودروی مفهومی معتبر است. سوپرلگراویژن در سالی که رو به پایان است، در نمایشگاه‌های معتبری مثل Salon Privé، پاریس و لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شد.

فلینو سی‌بی7 (FELINO cB7)

نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی مونترال ۲۰۱۴ بود که از این محصول مفهومی رونمایی شد. سی‌بی7، نتیجه تفکر خلاقانه مهندسان کمپانی کوچک فلینو در کبک کاناداست که ادامه‌دهنده راه محصولات مهم دیگری مثل ام‌کی5 (MK5) است. با این حال ساختار عضلانی این خودرو موجب شده تا آن را پرچمدار مفهومی‌های سراسر کانادا در سال ۲۰۱۴ به شمار آورند. این خودرو فقط یک تن وزن دارد که این رقم با توجه به تجهیزات اضافی سفارش شده از سوی مشتری قابل تغییر است.

در ساختار فنی این خودرو، ردپای برندهایی مثل کرایسلر به چشم می‌آید. این استراتژی کاربردی بسیاری از کمپانی‌های کوچک و نوپای خودروسازی در سراسر جهان به شمار می‌آید تا از این طریق بر اعتبار محصولاتشان بیفزایند. این خودرو قابلیت تولید در نسخه‌های چهار، شش و هشت سیلندر را دارد. توان سی‌بی7 که از موتور هشت سیلندر 6.2 لیتری بهره می‌برد، ۵۲۵ اسب بخار است؛ رکوردی چشمگیر برای خودروسازی کوچک در کانادا.

پژو Peugeot EXALT) EXALT)

همه آنهایی که با روح ایده‌پردازی در صنعت خودروسازی آشنا هستند، می‌دانند که در مسیر طراحی خودروهای مفهومی بازگشتی در کار نیست. در حقیقت هرچه ایده جذاب‌تر باشد، عطش برای برداشتن گام‌های جاه‌طلبانه افزایش می‌یابد. مهندسان پژو از این دست افراد هستند. آنها سال ۲۰۱۴ را دورانی طلایی برای مفهومی‌های این شرکت می‌دانند. اوج هنرنمایی مفهومی‌های این کمپانی فرانسوی به نمایشگاه خودروی پاریس مربوط می‌شد، البته چندان هم جای تعجب نداشت؛ چون در خاک خودشان برای رقبا خط و نشان می‌کشیدند. پژو با EXALT و رنگ‌آمیزی خلاقانه‌اش حسابی خبرساز شده بود. تلفیقی از رنگ و فلز به شکل‌گیری پوسته‌ای کوسه‌مانند منجر شد تا همگان مشتاقانه منتظر کسب اطلاعاتی درباره درون آن باشند. در این قسمت از خودرو ترکیبی از چوب ذاتا مشکی‌رنگ، فیبر بازالت، فولاد و فیبر مخلوط با پشم واقعا چشم‌نواز است. بیشتر آنهایی که این خودرو را در نمایشگاه خودروی پاریس مشاهده کردند، به یک نکته اذعان داشتند: EXALT بیشتر از آن‌که روح و روان را تحت تاثیر قرار دهد، چشم‌نواز است. خودرو از نسل سیستم‌های دوگانه‌سوز بنزینی ـ برقی است که توان قابل توجه ۳۴۰ اسب بخار دارد. موتور 1.6 لیتری آن با موتور برقی کوچکی تلفیق شده و نیروی محرک لازم برای حرکت پرشتاب آن را فراهم می‌آورد.

تویوتا اف‌.تی وان (Toyota FT-1)

می‌گویند ژاپنی‌ها در بسیاری از امور شروع‌کننده بوده‌اند یا اگر هم چنین نبوده، راه ادامه دادن را خوب بلد هستند. حرکت در مسیر طراحی و توسعه خودروهای مفهومی نیز یکی از همین امور بوده است. تویوتا به عنوان خودروساز شاخص سرزمین آفتاب که حالا بخش قابل توجهی از بازار آمریکای شمالی را در اختیار دارد، در سال ۲۰۱۴ از مفهومی FT-1 رونمایی کرد.

بسیاری معتقدند این خودرو تویوتا را بار دیگر در مسیر مفهومی‌های نزدیک به کاربردی قرار داده است. این خودرو تداعی‌کننده جاه‌طلبی انسان در بازی ویدیویی سراسر هیجان Gran Turismo 6 است؛ جایی که خودروی مجازی فقط گاز می‌دهد و از موانع عبور می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت، این خودرو به بهانه پانزدهمین سالگرد خلق این بازی مهیج ارائه شد. این مفهومی دیدنی فصلی نو در جهان طراحی تویوتا محسوب می‌شود و بدون شک انتخاب پسوند «یک» نیز حکایت از شروعی تازه است. البته قیمت پایه ۶۰ هزار دلار (210 میلیون تومان) چیزی نیست که براحتی بتوان از کنار آن گذشت.

کیا جی.‌تی 4 استینگر (Kia GT4 Stinger)

کمپانی کیا ماه‌های پرکاری را پشت سر گذاشته است‌. این برند کره‌ای که قدیمی‌ترین خودروساز این کشور نیز به‌شمار می‌آید، روزهای پایانی سال ۲۰۱۳ را با معرفی خودروی لوکس K900 در نمایشگاه لس‌آنجلس به پایان رساند، اما در شروع سال ۲۰۱۴ با محصولی سرعتی و اغواکننده یعنی GT4 Stinger در نمایشگاه دیترویت حاضر شد. بیش از هر چیز دیگری چراغ‌های عمودی خودرو برای همگان سوال‌برانگیز بود، اما به نظر می‌رسید تلفیق این سنت‌شکنی با بدنه عضلانی دینامیک به محصولی پرشتاب و گریزان تبدیل شده که از ابتدا مدنظر طراحان کیا بوده است. موتور خودرو از نسل توربوشارژهاست و با حجم دو لیتر، ۳۱۵ اسب بخار توان دارد. GT4 Stinger روی دو جفت تایر P-Zero ساخت شرکت پیرلی حرکت می‌کند تا همه چیز آن ویژه به نظر برسد. این محصول جدید که فعلا صحبتی درباره تولید انبوه آن در آینده نشده است، ۱۳۰۴ کیلوگرم وزن دارد و براساس اعلام کمپانی کیا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز حداکثر سرعت دارد؛ رکوردی که شاید تا حدودی ناامیدکننده به‌نظر برسد. در مجموع می‌توان این خودروی مفهومی را در زمره باکیفیت‌ترین خودروهای تولید شده توسط کیا به‌شمار آورد.

مازراتی آلفییری (Maserati Alfieri)

در صدر این فهرست، مازراتی با مدل آلفییری جاخوش کرده و به نظر نمی‌رسد کسی به این انتخاب خرده‌ای بگیرد. به جرأت می‌توان گفت نقصی در این خودرو وجود ندارد تا جایی که علاقه‌مندان به دنیای خودرو خیلی دوست دارند که مازراتی هرچه زودتر، برنامه‌ای برای تولید انبوه آن ارائه کند. نخستین بار این خودرو در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و به دلیل استقبال عجیبی که از این محصول صورت گرفت، مدیران ارشد مازراتی اعلام کردند که احتمالا به تولید انبوه آن نیز فکر خواهند کرد. برخی می‌گویند این خودرو تلفیقی از گذشته و آینده است. نگاهی موشکافانه به ساختار خودرو و بویژه کاپوت طولانی‌اش نشان می‌دهد که رگه‌هایی از گذشته کلاسیک در این مفهومی جذاب دیده می‌شود. گفته می‌شود اگر این خودرو به مرحله تولید انبوه برسد، در نسخه‌های متنوعی از حیث قدرت موتور از ۴۵۰ تا ۵۲۰ اسب بخار ساخته خواهد شد. با این حال اگر هم به فرض چنین شود، تولید آن در تیراژ بسیار محدود خواهد بود تا مازراتی همچنان مازراتی باقی بماند.

آئودی پرولاگ (Prologue)

در نمایشگاه امسال خودروی لس‌آنجلس کمپانی آئودی از خودروی مفهومی رونمایی کرد که از آن به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین محصولات لوکس دنیا یاد می‌شود. این خودرو توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرد؛ علت هم روشن بود. مارک لیچه که از وی به عنوان مغز متفکر بخش طراحی این کمپانی آلمانی یاد می‌شود، تصمیم گرفته که پوست‌اندازی گسترده‌ای در این برند قدیمی به راه اندازد. پرولاگ شروع خوبی برای این نگرش بود. این خودرو به موتور قدرتمند چهار لیتری توربوشارژ دوقلوی TFSI مجهز است که توان ۵۹۷ اسب بخاری تولید می‌کند. شتاب خیره‌کننده این خودرو تا آن حد چشمگیر است که از آن به عنوان موشک یاد می‌کنند. موشک آئودی البته وزن قابل توجهی دارد: ۱۸۵۰ کیلوگرم که قطعا در قیاس با دیگر خودروهای هم‌سطح آن رکورد قابل‌توجهی به شمار می‌آید. موشک صفر تا صد را فقط در 3.7 ثانیه طی می‌کند. چراغ‌های لیزری جلوی خودرو، پشت‌سری‌های هوشمند صندلی‌ها و جلوپنجره بسیار بزرگ از جمله نکات جالب توجه محصول جدید آئودی به‌شمار می‌آید. مفهومی خلاقانه آئودی حد و اندازه بزرگی دارد، چیزی حدود 5.1 متر. از این نظر این خودرو را می‌توان در زمره غول‌پیکرترین خودروهای درون‌شهری جهان قرار داد. بدون شک مصرف سوخت 8.6 لیتری این موشک به ازای هر صد کیلومتر طی مسافت، یکی از وجوه تمایز اصلی آن محسوب می‌شود.

فولگس واگن ایکس ال‌.اسپورت (Volkswagen XL Sport)

اگر قرار باشد فهرستی از ده خودروی شاخص مفهومی در سال ۲۰۱۴ ارائه شود، ایکس ال‌.اسپورت یکی از مواردی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. محصول خلاقانه فولکس‌واگن از جمله پاک‌ترین مفهومی‌های جهان در سال ۲۰۱۴ به شمار می‌آید، به طوری که در برخی فهرست‌ها آن را سبزترین خودروی مفهومی جهان به شمار می‌آورند. حداکثر سرعت این خودروی اسپرت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است. با این حال شتاب اولیه آن در مقایسه با رقبای تازه‌وارد اندکی پایین است. ایکس ال.اسپورت صفر تا ۱۰۰ را در 5.7 ثانیه طی می‌کند. حال آن‌که شاید بسیاری انتظار رکوردی زیر 4.5 ثانیه را داشتند. توان حرکتی خودرو ۱۹۷ اسب بخار است که البته با توجه به استفاده از فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست، رقم قابل‌توجهی است. محصول جدید فولکس‌واگن ۸۹۰ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به موتور دو سیلندری نصب شده در آن نباید انتظار معجزه‌ای بزرگ را داشت.

لامبورگینی استریون ال‌پی‌آی (Lamborghini Asterion LPI 910-4)

تصور این‌که کمپانی خاصی مثل لامبورگینی خودروی دوگانه‌سوز بسازد، برای بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو مقوله عجیبی است. موتور در جلوی خودرو جاسازی شده و با قدرت وحشتناک ۹۱۰ اسب بخار همچون یک گاو وحشی در جاده‌ها حرکت می‌کند. از این‌رو نخستین بار در نمایشگاه پاریس رونمایی شد؛ این خودرو در حالت تمام برقی تا ۵۰ کیلومتر قابلیت حرکت دارد که البته از این حیث حرف زیادی برای گفتن در برابر رقبای طراز اولش ندارد. سیستم موتوری این مفهومی شامل سه موتور برقی و یک موتور 5.2 لیتری Huracán است که به ادعای کمپانی ایتالیایی صفر تا صد را فقط در سه ثانیه طی می‌کند. گاو وحشی لامبورگینی تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز حداکثر سرعت می‌گیرد که برای یک خودروی دوگانه‌سوز رکوردی چشمگیر به شمار می‌آید.

رودستر ویژن جی‌تی (VW GTI Roadster Vision GT)

باز هم فولکس واگن و باز هم یک مفهوم جذاب دیگر. الهام از خودروهای خاص و ماورای تصور در ساخت خودروهای مفهومی تا حدی قابل قبول است که لطمه‌ای به این بخش پرطرفدار از صنعت خودروسازی وارد نشود، اما هرچه باشد نمی‌توان از این محصول خاص صرف‌نظر کرد. یکی از مهم‌ترین عللی که این خودرو وارد این فهرست شده است، نزدیک بودن آن به دنیای واقعیت‌هاست. شیشه جلو بدون چارچوب سنتی است و برای حفظ ساختار آن در سرعت‌های بالا از تازه‌ترین دستاوردهای علم مواد بهره ‌گرفته شده است. توان این خودرو ۵۰۳ اسب بخار است که وقتی پشتوانه خوبی مانند ساختار آیرودینامیکی با آن همراه می‌شود رسیدن به صد کیلومتر در ثانیه ظرف 3.5 ثانیه نباید چندان عجیب به نظر برسد. موتور خودرو سه لیترحجم دارد و مبتنی بر دانش توربوشارژها طراحی و ساخته شده است. مفهومی جدید فولکس واگن مجهز به موتور شش سیلندری است که آن را به عنوان مطمئن‌ترین و در عین حال واقع‌بینانه‌ترین عضو خانواده GT‌های این کمپانی آلمانی به دنیا معرفی کرده است.

gizmag / مترجم:‌ مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها