جام جم آنلاین از پدیده های منحصربفرد سال میلادی گزارش می دهد

دوگانه وحشت در سال 2014

دو پدیده به سبک فیلم های هالیوودی در ژانر وحشت اما کاملا واقعی، سال 2014 را از همه موضوعات و رخدادهای بین المللی جهان متمایز کرد؛ واقعیت هایی که می توان گفت رعب انگیزی انها می رفت تا مرزهای جغرافیایی را در نوردد و از این حیث به دغدغه ای برای همه کشورهای جهان تبدیل شد.
کد خبر: ۷۵۳۴۱۲
دوگانه وحشت در سال 2014

به گزارش جام جم آنلاین، جلوه هایی وی‍ژه از سربریدن های مکرر و ماجراجویی های جنایتکارانه مانند به رگبار بستن عابران بیگناه و سلاخی خرد و کلان به سبک و سیاق فیلم های هالیوودی با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای شبکه های اجتماعی و انتشار مکرر فیلم های ویدیویی از این جنایت ها، تصاویر و خاطرات ناخوشایندی را در سال 2014 در اذهان و افکار عمومی جهانیان ثبت کرد. نقطه تمرکز جنایات و صحنه نمایش خونریزی داعش به شکل خاص، سوریه و عراق است.

به موازات این جلوه های تروریستی رعب آور، یک پدیده وحشتزای دیگر باز هم تداعی کننده فیلم هایی از این دست در ساخته های هالیوودی بود؛ ویروس مرگباری به نام ابولا که بیرحمانه و بدون درمانی مشخص جان هزاران انسان را باز هم به شکلی متمرکز این بار نه در سوریه و عراق بلکه در تعدادی از کشورهای آفریقایی گرفت.

ابولا نیز مانند داعش جسته و گریخته قربانیانی را در خارج از قلمرو خود مانند آمریکا و اروپا داشت اما آمار حملات و تلفات در برابر حجم کشتار در حوزه نفوذ اصلی، رقمی به شمار نمی آید.

ویروس تکفیر

داعش توانست به شکلی غیرقابل انتظار اما به اذعان بسیاری از ناظران، حرفه ای و کم عیب و نقص از ابزار رسانه به ویژه شبکه های اجتماعی برای بسط و تسری رعب و وحشت ناشی از فعالیت هایش نه تنها در خاورمیانه همیشه ملتهب بلکه در کشورهای غربی نیز استفاده ببرد. گردن زدن برخی گروگان های غربی و به شکل خاص قتل گروگان های آمریکایی و انگلیسی توانست این وحشت و تهدید را به میان جوامع غربی هم سرایت دهد.

عناصر گروه تروریستی داعش در سر راه خود از هیچ قتل و غارت و جنایت و تجاوزی فروگذار نکردند. کشتار افسران عراقی در آمرلی، بدعت شرم آور جهاد نکاح، اسارت صدها زن ایزدی و تجاوز به آنان بعد از محاصره و تصرف سنجار تصاویر ناگوار سال 2014 است که حتی از حافظه تاریخ هم پاک نخواهد شد؛ اگر چه در کنار این فجایع، حماسه هایی مانند حمایت گروه های مردمی از عتبات عالیات و همچنین دفاع شیرزنان کرد از شهر تحت محاصره کوبانی نیز نقاط درخشانی را بر پیشانی تاریخ در تقابل با ویروس تکفیر حک کرد.

با این حال عناصر گروه تروریستی داعش آنقدر کارآزموده بودند که حتی شیوه های تبلیغات و جنگ روانی را در نتیجه آموزه های ابلیسی دست های پشت پرده به خوبی پس می دادند. عناصر تروریستی این شعار را برای فراری دادن هر جنبنده ای به جز مبارزان مومن و شجاع از سر راه خود به کار می بردند: «جیناکم(جئناکم) بالذبح» یعنی « با سربریدن، سراغتان آمده ایم». تصاویر ویدیویی و عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز جز این را نشان نمی داد.

خونریزی ابولا

در کنار رعب آفرینی داعش، یک پدیده دیگر تصاویر فیلم های هالیوودی دیگری را در همین گونه تداعی می کند.

شاید بتوان گفت فیلم سینمایی « شیوع » (Contagion) به کارگردانی استیون سودربرگ و با بازی مت دامون و کیت وینسلت یکی از شبیه ترین ساخته های سینمایی نزدیک به امر واقع ابولا است.

خلاصه داستان فیلم این است که بیماری ای همه گیر رایج شده و گروهی پزشک به دنبال راه علاجی برای آن هستند. این بیماری بر اثر یک ویروس شایع شده است. پس از مدتی پزشکان متوجه می شوند این ویروس از مرکز کنترل بیماری ها زیر نظر پنتاگون شیوع یافته است اما آنها حق ندارند واقعیت این بیماری را در گزارش خود قید کنند. از طرفی شرکت های دارویی تلاش می کنند در این شرایط آشفته سود خود را افزایش دهند و آنها برای این منظور دست به هر کاری می زنند.

اما ابولا با همه ترسناکی آن، فیلم سینمایی نبود، اگرچه در داستان واقعی آن، برخی گفته ها و شنیده ها حاکی از دست داشتن برخی مراکز نظامی- تحقیقاتی آمریکا در ساخت این ویروس و دستکاری های بیولوژیکی مرگبار بود؛ شبیه همان چیزی که در سناریوی فیلم شیوع آمده است.

به هر تقدیر، ابولا سایه رعب و وحشت خود را در کنار ویروس مرگبار تکفیر داعشی در جهان گستراند و به مرگ 6 هزار و 915 نفر در 8 کشور (به ترتیب شیوع: گینه، لیبریا، سیرالئون، مالی، نیجریه، سنگال، اسپانیا و آمریکا) و همچنین ابتلای 18 هزار و 603 نفر منجر شد. روز 17 دسامبر (26 آذر 1393) سازمان بهداشت جهانی این ویروس را خطرناکترین مورد ابتلای بشر به ویروس طی 4 دهه گذشته خواند.

ابولا با علایم تب، سرگیجه شدید، دردهای عضلانی، سردرد، التهاب حلق، استفراغ، اسهال، التهاب پوستی، اختلال در عملکرد کلیه ها و کبد دیده می شود، اما در نهایت مانند داعش، تنها به خونریزی (داخلی و خارجی) برای کشاندن فرد مبتلا به کام مرگ راضی می شود.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
اولی برای ترساندن مردم از اسلام به نام اسلام.دومی برای مسلمان كشی مردم پیچاره ی افریقا.اینا اینفدر كارشون رو خوب بلدن كه مغز مردم رو حسابی شستن.ترس از اسلام هدف اصلیه نه ترس از مسلمانها.اینكه توو شبكه هاشون میگن اسلام گراهای افراطی و جهادی یعنی مردم. اصل اسلام و اصل جهاد در اسلام كشتن و سربیدن! معرفی می كنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها