مشاوره و راهنمایی زوجین: اختلاف سنی در ازدواج

والدینم نمی‌دانند؛ در ۲۶ سالگی شوهر زنی ۵۸ ساله شده‌ام!

جام جم سرا: ۱۵ ساله‌ام و همسری ۲۷ ساله دارم که اصلا مرا درک نمی‌کند. بعضی وقت‌ها به خاطر کارهایی که نمی‌دانم خوب است یا بد، مرا سرزنش می‌کند و خیلی زود عصبانی می‌شود. لطفا راهنمایی‌ام کنید چگونه با او رفتار کنم؟
کد خبر: ۷۵۳۲۴۰
شکوۀ همسر ۱۵ ساله از عصبانیت شوهر ۲۷ ساله

با توجه به اینکه شما و همسرتان ۱۲ سال اختلاف سنی دارید باید توجه داشته باشید که همه زن و شوهر‌ها برای تداوم زندگی مشترکشان به کسب مهارت‌هایی نیازمندند. مخصوصا زمانی که اختلاف سنی آن‌ها زیاد است یا یکی از طرفین هنوز در مرحله کسب هویت است، اهمیت این امر، بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین بهتر است تلاش کنید از طریق مطالعه کتاب‌های مختلف، شرکت در مجالس مذهبی و درس اخلاق، تفکر در زندگی خانواده‌های موفق و رمز توفیق آنان، اطلاعات خود را افزایش دهید و از طریق تقویت اعتماد به نفس و بهره گیری از تجارب ارزنده دیگران، خود را برای برخورد منطقی با مشکلات زندگی آماده سازید.


هنگام عصبانیت شوهرتان غر نزنید

با شوهرتان طوری رفتار کنید که با شما احساس راحتی کند. اگر دیدید شوهرتان عصبانی است، او را مدتی تنها بگذارید. اگر فکر می‌کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می‌شود، از طرح آن موضوعات و قرار گرفتن در آن شرایط اجتناب کنید. نباید در زمان عصبانیت شوهرتان، غر بزنید زیرا نتیجه‌ای جز بد‌تر شدن شرایط ندارد. با محبت از او بخواهید آرام‌تر باشد و با عصبانیت خود، باعث کم شدن محبتتان نشود. به او بگویید که دوستش دارید و نکات زیر را نیز رعایت کنید:


رفتارهای کودکانه‌تان را کنار بگذارید

به همسر خود احترام بگذارید و با او محترمانه صحبت کنید. یادآوری می‌کنم که شما همسر او هستید و هرچند ۱۵ ساله هستید، اما لازم است از رفتارهای کودکانه فاصله بگیرید و ارتباطی بزرگسالانه برقرار کنید. از داشتن نگرشهای آرمانگرایانه و شاعرانه در مسئله ازدواج و نیز انتظارات غیر واقع بینانه اجتناب کنید و از بیان سخن‌های نسنجیده پرهیز کنید تا مورد سرزنش شوهرتان قرار نگیرید.


ذهنیت منفی به شوهرتان نداشته باشید

دقت کنید در چه زمان و در رابطه با چه موضوعی همسرتان خشمگین می‌شود و تلاش کنید زمان دیگر و طریقه بیان متفاوت‌تری را جایگزین آن کنید. هنگام عصبانیت شوهرتان از ادامه دادن بحث و مجادله کردن بپرهیزید. همچنین از مسخره کردن و گفتن سخنان طعنه‌آمیز و دوپهلو، رفتارهایی مانند متلک، تحقیر و به رخ کشیدن دیگران که موجب افزایش مقاومتهای روانی در طرف مقابل می‌شود، بپرهیزید. از زدن برچسب های ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، شلخته، کله شق، یکدنده، لجباز و خودخواه به شوهرتان پرهیز کنید چراکه باعث شکل گیری ذهنیت منفی درباره شوهرتان در ذهن خودتان می‌شود و ممکن است همه توصیه‌های شوهرتان را نوعی سرزنش تصور کنید.


علاقه‌تان را ابراز و اثبات کنید

به شوهرتان ابراز محبت کنید و در عمل هم علاقه‌تان را به او ثابت کنید. سعی کنید فهرستی از قابلیت‌ها و صفات مثبت همسر خود را بنویسید و در ارتباطاتی که با او دارید از صفات برجسته و مثبت او تعریف کنید و از این طریق فضای گفت‌و‌گو‌هایتان را به فضایی گرم و صمیمی و آکنده از روحیه مثبت تبدیل کنید.
برای ایجاد تفاهم با همسرتان از هنر خوب شنیدن و خوب گوش دادن استفاده کنید و بدقت به گفتار او توجه کنید، کلامش را قطع نکنید و اجازه دهید که مطالب خود را به طور کامل بیان کند. (منیژه مسگری - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
۰
۰
ببخشید آن كدام پدر یا مادر بوده كه دختری در این سن وسال را به یك مرد 27ساله داده .یك دختر 15ساله هنوز به آن پایه از بلوغ نرسیده كه بتواند پاسخگوی نیازهای همسرش از هر نظر باشد.مگر اینكه زن كسی رابرای مراقبت نداشته در آن صورت مرد باید رعایت سن وسال اورا بكند ودر مواقع لازم زن را راهنمایی وهدایت كند تا شرایط لازم در زن فراهم شود .مادر مرحوم من نیز در14سالگی شوهر داده شده ولی مادر بزرگ پدری ام از او مراقبت میكرده.
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۰
۰
هرچه ازدواج ها در سنین پایین تر صورت بگیره فساد در جامعه كاهش پیدا میكنه...

نیازمندی ها