با رمز مقدس یا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز شد؛

نمایش اقتدار هوایی ایران در رزمایش فداییان حریم ولایت

در سومین روز از رزمایش‌بزرگ‌ارتش‌، چند سامانه راداری از سوی قرار‌گاه پدافند هوایی خاتم الانبیا به کار گرفته شد

انهدام پهپاد دشمن فرضی با سامانه مرصاد

در سومین روز از رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص)، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا با عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواگردهای دشمن فرضی و آتش سامانه‌های موشکی بومی و بهینه‌سازی شده مرصاد، موفق به سرنگونی پهپادهای متجاوز شد.
کد خبر: ۷۵۳۱۴۷

به گزارش واحد مرکزی خبر، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت:‌ اولین هدف ساعت 8 و 45 دقیقه در فاصله 26 کیلومتری، دومین هدف در ساعت 8 و 50 دقیقه در فاصله 18 کیلومتری و هدف سوم که کاملا به صورت غیرمترقبه در سامانه راداری ظاهر شده بود، در فاصله 33 کیلومتری، با سامانه موشکی مرصاد رهگیری و منهدم شد.

گزارش‌ها حاکی است، در این مرحله از رزمایش نیروها توانستند با استفاده از انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی و بهره‌گیری از اطلاعات واصله از پست‌های دیدبانی بصری و سایت‌های شنود الکترونیک توپخانه‌های مختلف که در کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار دارد و سامانه‌های کنترل راداری اسکای‌گارد ضمن رهگیری اهداف متحرک هوایی، پهپادهای دشمن فرضی را سرنگون کنند.

علاوه بر این پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) چند سامانه دیگر را نیز برای اولین بار در این رزمایش به کار گرفت که در حوزه کشف و شناسایی، رادار «ثامن2» یکی از آنها بود.

به گزارش فارس، ثامن2 یکی از جدید‌ترین و مدرن‌ترین رادارهای پدافند هوایی است که می‌تواند ریزپرنده‌ها را کشف و شناسایی کند.

رادار «فتح2» نیز یکی دیگر از اولین‌های پدافند در این رزمایش در حوزه کشف و شناسایی است که با موج‌های فرکانسی مختلف قابلیت کشف ریــــــــزپرنده‌ها در برد 400 کیلومتری را دارد.

رادار فتح 2 یک رادار کاملا بومی و ملی با برد بلند و مجهز به فناوری‌های روز دنیاست. این سامانه یک رادار تاکتیکی است که قابلیت اکتشاف آن توسط دشمن پایین است.

سامـــــانه دیگر که اخیرا رونمایی شده و در این رزمایش به کارگیری شد، سامانه فرماندهی و کنترل «فکور» بود که تمام شلیک‌ها، کنترل‌ها و حتی هدایت هواپیماها در این رزمایش توسط این سامانه انجام گرفت.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی براساس راهبرد قرارگاه پدافند هوایی برای هوشمندسازی شبکه کنترل و فرماندهی و ایجاد تحرک در این سامانه طراحی شده است.

یکی دیگر از سامانه‌های پدافند در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش، سامانه شنود الکترونیک «صیاد40» بود. این سامانه که سال گذشته نام آن مطرح شد، در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و توانمندی آن به گونه‌ای است که در محیط سکوت رادیویی و قطع راداری می‌تواند هدف را نقطه‌یابی و کشف کند.

برتری هوایی، وارد کردن ضربه به نقاط آسیب‌پذیر دشمن و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و تک‌های هوایی در موقعیت‌های از پیش تعیین شده توسط جنگنده‌های واکنش سریع نیروی هوایی ارتش، با هدایت خلبانان جوان و متعهد و سوختگیری متعدد هوایی، از جمله ویژگی‌های این مرحله از رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) بود.

یگان‌های رزمی و پشتیبانی رزمی نیروی زمینی نیز در این مرحله از رزمایش براساس دستورات صادره از قرارگاه ذوالفقار ارتش نسبت به جابه‌جایی سریع تجهیزات و ادوات رزمی سبک و سنگین خود در منطقه عمومی رزمایش اقدام کردند.

بنابراین گزارش، ناو گروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو پشتیبانی بوشهر و ناوشکن جماران نیز که اکنون در آب‌های آزاد حضور یافته‌اند، به عنوان یگان‌های حاضر در رزمایش نسبت به انجام عملیات شناسایی نیروی الکترونیکی و اطلاعاتی دشمن اقدام کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم از آزمایش زیردریایی فاتح در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) خبر داد.

زیردریایی فاتح نسل جدید زیردریایی‌های ایران است که توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده، اما هنوز به صــورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها