در آستانه روز بصیرت، صاحب‌نظران از تجربه مقابله با فتنه 88 سخن گفتند

حماسه 9 دی، پایان‌دهنده دوقطبی سیاسی در کشور

در آستانه فرارسیدن سالروز حضور حماسی مردم در راهپیمایی 9 دی، بسیاری از چهره‌های سیاسی و صاحب‌نظران از اهمیت درس گرفتن از وقایع سال 88 سخن گفتند.
کد خبر: ۷۵۲۸۴۷
حماسه 9 دی، پایان‌دهنده دوقطبی سیاسی در کشور

سخنگوی دستگاه قضا یکی از این چهره‌ها بود که به باشگاه خبرنگاران گفت: جریان فتنه با اصل نظام و جمهوری اسلامی منافات داشت و افرادی از سر غفلت یا مغرضانه در داخل و خارج از کشور بنا داشتند که با نظام مقابله کنند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: طبیعی بود که همه‌ یاران صدیق انقلاب با هوشیاری و بصیرت تمام در مقابل این جریان ایستادگی کرده‌ و افشا‌گری کنند و توده مردم نیز در روز 9 دی کار را تمام کردند.

صادق محصولی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، به‌عنوان وزیر وقت کشور درباره اغتشاشات سال 88 گفت: با توجه به گستردگی فتنه‌ای که در سال ۸۸ اتفاق افتاد، تحلیل‌مان این بود که دشمن دنبال کشته‌سازی است که نمونه آن کشتن ندا آقاسلطان بود و این مساله را در شورای عالی امنیت ملی و شورای تأمین تجزیه و تحلیل کردیم.

آیت‌الله مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌و‌گو با فارس درباره فتنه88، این فتنه را مصداق روشن «اکبر من‌القتل» دانست و گفت: پیشنهاددهندگان رفع حصر یا مغرضند یا ناآگاه. وی یادآورشد: اگر سران فتنه محاکمه شوند مجازاتشان شدیدتر از حصر است.

همچنین آیت‌الله دری نجف‌آبادی، وزیر پیشین اطلاعات و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در خطبه‌های دیروز نمازجمعه اراک با بیان این‌که آنچه در جریان سال 88 و فتنه‌ای که فتنه‌گران به راه انداختند، انجام شد اعتراض نبود، گفت: هرچند کسانی که فتنه ۸۸ را راه انداختند، قصد ندارند توبه کنند، ولی باید برای بازگشت به جامعه تعهد داده و توبه کنند.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که سران فتنه جرمشان در خرداد ۸۸ قطعی شد، اما کسی آنها را حصر خانگی نکرد، گفت: حصر سران فتنه در راستای پیگرد جرم نبود، برای پیشگیری از جرم بود.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: در فتنه88 عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود از قانون سرباز زدند و تحرکات خیابانی را ترجیح دادند که این اعتراضات به دست افراد خبیث مورد سوءاستفاده قرار گرفت. این اقدامات موجب ایجاد تنش تند در کشور و ریخته شدن خون نظم‌دهندگان امنیت و حتی مردم شد و نتیجه این بی‌ثباتی سیاسی کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایران بود.

توکلی خاطرنشان کرد: فتنه 88 تا 9دی همان سال به طول انجامید، ولی در این روز مردم با حرکت عظیم خود جلوی خرابکاری و تشدید بی‌ثباتی سیاسی کشور را گرفتند. پناهیان، مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در جمع اولین کاروان روایت فتنه در مسجد لولاگر تهران با بیان این‌که 9 دی پایانی بر دو قطبی کردن جامعه بود، گفت: ‌اکنون نباید اجازه بدهیم که دوقطبی دیگری در جامعه ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها