لاریجانی در نخستین همایش فراکسیون دفاع مقدس:

نیروهای مسلح ایران جلوی تروریست‌های وحشی را گرفتند

مقامات عراقی در جریان سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به این کشور، از نقش ایران در برقراری ثبات در منطقه و نجات این کشور از دست تروریست‌ها قدردانی کردند.
کد خبر: ۷۵۲۳۷۳

رئیس‌جمهور عراق دیروز در دیدار لاریجانی گفت: ایران اولین کشوری بود که از عراق در برابر تهاجم تروریست‌ها و زمانی که ما به امکانات مقابله با تروریست‌ها نیاز داشتیم، حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، فواد معصوم، ایران را کشور دوم خود خواند و به دعوت حسن روحانی برای سفر به ایران که دکتر لاریجانی به وی ابلاغ کرد، پاسخ مثبت داد. معصوم درخصوص مسائل سوریه نیز گفت: از نظر ما جایگزین دیگری به غیر بشار اسد برای مقابله با گروه‌های مسلح و تروریستی در این کشور نیست و در عین حال از عملکرد برخی کشورها که سبب ایجاد گروه تروریستی داعش شده، انتقاد کرد.

لاریجانی: از ائتلاف ضدداعش معجزه‌ای ندیدیم

رئیس مجلس کشورمان نیز در این دیدار یادآور شد که برخی کشورها نمی‌گذارند تلاش‌های سیاسی برای حل بحران امنیتی منطقه به نتیجه برسد. وی با تاکید بر این‌که باید به تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در این خصوص ادامه داد، گفت: اراده سیاسی برای همکاری در کشورهای منطقه ایجاد شده و در این خصوص باید به آمادگی رسید. او با بیان این‌که از ائتلاف بین‌المللی ضدداعش معجزه‌ای ندیده‌ایم، افزود: ایران همیشه در سخت‌ترین شرایط در کنار عراق و مردم این کشور قرار داشته و به حمایت‌های خود از این کشور ادامه خواهد داد.

لاریجانی در عین حال گفت در سفرش به لبنان و سوریه و اکنون به عراق این احساس را دارد که در مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته شده و این روند با جدیت به جلو می‌رود. رئیس مجلس به نقش برخی کشورها در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت: موضوع تروریسم در منطقه به مرحله حاد خود رسیده که حاصل اشتباهات بزرگ برخی کشورهاست.

لاریجانی همچنین در این دیدار به شیطنت‌هایی که برای کاهش قیمت نفت در منطقه وجود دارد، اشاره کرد و خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دو کشور درخصوص مسائل نفت و گاز شد. وی گفت گرچه مساله کاهش قیمت نفت جنبه سیاسی دارد، اما تاثیرات اقتصادی آن بر کشورهای تولیدکننده قابل انکار نیست.

همکاری‌های نفتی ایران و عراق

رئیس مجلس همچنین در جریان سفر خود در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس عراق بر اهمیت همکاری‌های نفتی ایران و عراق تاکید کرد و گفت: در این شرایط ایجاب می‌کند دو کشور دوست و همسایه در همه عرصه‌ها به هم نزدیک شوند و نگذارند دشمنان به اهداف شوم خود برسند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی با بیان این‌که هم تندروها و هم کشورهایی که چشم دیدن آرامش عراق را ندارند، همیشه خواسته‌اند در روابط ایران و عراق و امنیت این کشور سنگ‌اندازی کنند، خاطرنشان کرد: شرایط منطقه شرایط حساسی است و عراق بعد از این همه سختی‌ها دچار جریان تروریستی افراطی شده و این جریان نه به‌دنبال سعادت مردم عراق است و نه در پی امنیت این کشور؛ زیرا همه جریان‌های دینی را مورد هجوم قرار داده است.

لاریجانی با بیان این‌که پشت این جریان تروریستی کشورهای تحریک‌کننده هستند، تاکید کرد: در حادثه اخیری که برای عراق اتفاق افتاد و پدیده شوم داعش وارد این کشور شد، دعوت دولت عراق را پذیرفتیم و در کنار ملت و دولت این کشور حضور یافتیم، اما می‌دانم که دورنمای این وضع بسیار مثبت است.

قدردانی رئیس مجلس عراق از ایران

سلیم جبوری، رئیس مجلس عراق نیز در دیدار با همتای ایرانی خود با بیان این‌که ایران همیشه در کنار دولت و ملت عراق بوده، از تلاش‌ها و حمایت‌های کشورمان برای مقابله مردم عراق با تروریسم قدردانی کرد و گفت: تحکیم روابط ایران و عراق می‌تواند این پدیده شوم را در منطقه از بین ببرد.

وی با بیان این‌که داعش تفکری تکفیری و غیرانسانی است، افزود: این تفکر ‌اکنون با همه آیین‌ها و مذاهب موجود در عراق می‌جنگد و در چنین شرایطی ایران و عراق باید عمیق‌ترین روابط را با یکدیگر داشته باشند.

وی گفت: با وجود تروریست‌ها و بحران‌های ایجاد شده در عراق و منطقه تاکید می‌کنم امروز دشمنان عراق دشمنان همه انسان‌های آزاده جهانند.

سلیم جبوری گفت: تحکیم روابط اقتصادی عراق و ایران بسیار مهم است و ما از همکاری ایران در همه زمینه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی استقبال می‌کنیم.

نمایندگان پارلمان عراق: ایران کشور ما را نجات داد

در ادامه این سفر، نمایندگان فراکسیون‌های مجلس و اعضای جریان‌ها و احزاب سیاسی عراق در دیدار با علی لاریجانی، ضمن تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی به این کشور در مقابله با گروه تروریستی داعش تاکید کردند که ایران، عراق را در بحران کنونی نجات داده است.

در این نشست، آلا طالبانی از فراکسیون کردی در مجلس عراق تاکید کرد: ایران در زمان دیکتاتوری صدام‌حسین به کردها پناه داد و به ما کمک کرد.

وی اضافه کرد که در جریان بحران کنونی و حمله گروه تروریستی داعش به خاک عراق نیز ایران اولین کشوری بود که به درخواست ملت ما برای مقابله با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد.

وی اذعان کرد که بدون کمک ایران، ملت عراق نمی‌توانست از پیشروی تروریست‌های داعش در خاک خود جلوگیری کند یا مناطق از دست رفته را پس بگیرد.

محمود المشهدانی، رئیس پیشین مجلس عراق و عضو نیروهای اتحاد وطنی عراق نیز در این نشست گفت: امروز داعش عامل اتحاد همه نیروهای سیاسی در عراق شده است.وی از ایران، عربستان و ترکیه خواست که برای حل مسائل منطقه با هم گفت‌وگو کنند.

عباس بیاتی عضو ائتلاف ملی عراق و رئیس انجمن پارلمانی دو کشور در مجلس عراق نیز گفت: تنها ایران بود که به کمک ملت عراق آمد، تا توانستیم بغداد و اربیل را در برابر تهاجم تروریست‌های داعش حفظ کنیم.

وی افزود: روابط ایران و عراق نمونه خوبی از یک رابطه دو کشور اسلامی در جهان است.

سمیرا موسوی از اعضای ائتلاف ملی عراق نیز در این نشست گفـــــت: ایران حق همسایگی خود را به ملت عراق ادا کرد.وی افزود: اکنون هم لازم است که مجالس دو کشور برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها