همین الان اگر کسی بپرسد که آیا استفاده از خمیر مرغ در بازار غذایی ایران، مجاز است یا خیر، هیچ جواب قطعی نمی‌شود به این پرسش داد، زیرا حتی بین خود مسئولان هم همچنان بر سر این موضوع بحث و جدل جدی وجود دارد.
کد خبر: ۷۵۲۱۰۱
اختلاف 3 سازمان بر سر خمیر مرغ

اما این وسط فقط مردم هستند که چوب این اختلافات را می‌خورند و در واقع، مصرف‌کننده سوسیس و کالباس به درستی نمی‌داند که آیا این محصول غذایی که به خانه می‌برد، سالم است یا خیر.

خمیر مرغ، پایه تولید بسیاری از محصولات غذایی و فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس است. این ماده غذایی، اصولا باید از گوشت مرغ تهیه شود، ولی هم‌اکنون خمیر مرغ را اغلب از اسکلت و ضایعات بدن مرغ‌ها درست می‌کنند.

چند ماه قبل، وزارت بهداشت اعلام کرد که استفاده از خمیر مرغ، مشکل بهداشتی دارد و درباره مضرات آن پنجم آذر به مردم هشدار داد، اما در بیست و، رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: در پی جلسه مشترک با سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد مشترکا به این تفاهم رسیدیم که استفاده از خمیرمرغ مانعی ندارد و مجاز است.

مهدی خلج به ایسنا توضیح داد که در جلسه مشترک چهارشنبه دوازدهم آذر که با حضور روسای سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد برگزار شد، پس از ارائه توضیحات از سوی سازمان دامپزشکی مبنی بر معرفی چگونگی تولید خمیرمرغ در خطوط مجاز تولید به این نتیجه رسیدیم که اگر خمیرمرغ در این بستر بهداشتی و نظارتی تولید می‌شود، دارای هیچ مشکلی نیست.

به گفته این مقام مسئول، سازمان دامپزشکی از محصولی که با شرایط بهداشتی مناسب و عمر ماندگاری استاندارد تولید می‌شود، حمایت می‌کند.

این اظهارنظر قاطع رییس سازمان دامپزشکی، موجب شد که بسیاری از مردم و رسانه‌ها متقاعد شوند که خمیر مرغ مشکل ندارد و اختلاف بین سازمان‌ها حل شده است.

اما فقط بلافاصله یک روز از اظهارنظر خلج، هم سازمان ملی استاندارد ایران و هم سازمان غذا و دارو، چنین تفاهمی را به طور کلی رد کردند.

مدیر روابط‌ عمومی سازمان غذا و دارو به ایسنا عنوان کرد که مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی،‌ آرایشی و بهداشتی این سازمان، طی نامه‌ای به صورت شفاف سیاست‌های سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ را اعلام کرده‌اند و هم‌اکنون هیچ گونه تغییر سیاستی در ارتباط با استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی صورت نگرفته است.

محمد هاشمی یادآور شد که تغییر سیاست‌های سازمان غذا و دارو در این باره منوط به تغییر سیاست دیگر ارگان‌های ناظر قابل بررسی است و تا این لحظه در سیاست‌های سازمان غذا و دارو در برخورد با خمیر مرغ تغییری حاصل نشده است.

جالب‌ترین موضع درباره خمیر مرغ را رییس سازمان ملی استاندارد ابراز کرد. در حالی که رییس سازمان نظام دامپزشکی عنوان کرد که با سازمان استاندارد جلسه برگزار کرده و درباره مجاز بودن خمیر مرغ به تفاهم رسیده‌اند، اما رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که خمیر مرغ تولیدی در کشور با کیفیت فعلی، در صورت انطباق با مقررات ملی فقط می‌تواند در تولید خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد و مصرف انسانی ندارد.

سازمان ملی استاندارد به ایسنا اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر بلامانع بودن استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی از قبیل سوسیس، کالباس و همبرگر بین این سازمان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور منعقد و امضا نشده است. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی به دلیل مخاطرات بهداشتی ممنوع است.

ویژگی‌های خمیر مرغ سالم

این روزها اوضاع بازار غذایی که از خمیر مرغ استفاده می‌کنند، حسابی به هم ریخته است.

از یک طرف، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی می‌گوید کارخانه‌های بزرگ تولید خمیر مرغ که دارای برند بودند و استاندارد کافی را داشتند، از سوی وزارت بهداشت پلمب شدند که این مساله موجب شده واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش دهند.

محمد موسوی به ایسنا گفته، زمانی که سازمان استاندارد، استفاده از خمیر مرغ را ممنوع می‌کند باید به فکر این مساله نیز باشد که واحدهای زیرزمینی فعالیت خود را افزایش می‌دهند. اما از طرف دیگر، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد همچنان تاکید دارند که خمیر مرغ فعلی در بازار غذایی، غیراستاندارد است.

دکتر آراسب ‌دباغ‌مقدم، استاد دانشگاه و متخصص صنایع غذایی درباره ویژگی‌های خمیر مرغ استاندارد به جام‌جم می‌گوید: خمیر مرغ سالم و استاندارد از دو طریق به دست می‌آید.

در روش اول، یا باید تولید کننده خمیر مرغ، یک مرغ را به صورت کامل چرخ کند و بعد آن را به خمیر مرغ تبدیل کند و در روش دوم، تولید کننده می‌تواند گوشت مرغ را جدا کرده و بقیه مرغ را چرخ کند و به صورت خمیر مرغ درآورد.

البته این متخصص تاکید می‌کند که در روش دوم، باید حتما تاج مرغ، پوست، امحاء و احشای مرغ جدا و سپس چرخ شود.

همچنین باید این کار در مراکز بسته‌بندی استاندارد و کشتارگاه‌های قانونی انجام شود؛ نه این‌که فردی به مرغداری‌های مختلف مراجعه و قسمت‌های مختلف مرغ را با یکدیگر ترکیب کند و خمیر مرغ بسازد.

همچنین دباغ‌مقدم توضیح می‌دهد که در فرآیند تولید خمیر مرغ، عمدتا از مرغ‌های گوشتی استفاده نمی‌شود، بلکه از مرغ‌های مادر و مرغ‌های تخمگذاری که دیگر قادر به تخم گذاشتن نیستند، استفاده می‌شود.

تاریخچه مصرف خمیر مرغ در جهان نیز به گفته این استاد دانشگاه، به دهه 1940 میلادی برمی‌گردد و در فاصله سال‌های 85 تا 86 شمسی نیز در ایران رواج قانونی پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها