مروری بر عجیب‌ترین قوانین وضع شده به دست بشر

قوانین عجیب: خوابیدن خر در وان حمام ممنوع!

یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن، پایبندی مردم آن جامعه به قانون است. با این حال، کم نیستند قوانینی که بیش از آن‌که انسان را به رعایت خود وادارند؛ باعث تعجب آدم‌ها می‌شوند و گاهی حتی خنده را روی لب می‌نشانند.
کد خبر: ۷۵۰۹۴۰
قوانین عجیب: خوابیدن خر در وان حمام ممنوع!

در این مطلب، نگاهی داریم به عجیب‌ترین قوانین جهان. تحقیق درباره مورد این قوانین را اریکا چانگ، یک فعال گردشگری انگلیسی انجام داده است. او می‌گوید سفر می‌تواند چشم ما را به حقایق زیادی در جهان باز کند و یکی از آنها این است که در میان کتب قانونی بگردیم و قوانین لازم‌الاجرا، اما خنده‌دار و شگفت‌آور کشورها را پیدا کنیم:

قانون عجیب اول در ویکتوریا، دومین ایالت پرجمعیت استرالیا وضع شده و طبق آن، برای تعویض یک لامپ سوخته یا خراب، شما باید یک متخصص برق دارای مجوز باشید. تصور کنید هر روز چند لامپ تعویض می‌شود و برای اجرای این قانون تا چه میزان نیروی انسانی لازم است. این قانون جریمه‌ حدود ده دلار استرالیا معادل حدود 30 هزار تومان هم برای نقض این قاعده وضع کرده است.

در میلان ایتالیا، داشتن لبخند بر لب یک قاعده ضروری است؛ یعنی اگر کسی لبخند نزده باشد با یک جریمه نسبتا سنگین روبه‌رو می‌شود. این قاعده تا آنجا لازم‌الاجراست که کسب‌وکارهایی برای خنداندن مردم در معابر عمومی ایجاد شده است تا به آنها کمک کنند که این قاعده را رعایت کنند. لازم به ذکر است، اجرای این قاعده در عیادت از بیماران در بیمارستان و هنگام شرکت در مراسم خاکسپاری الزامی نیست.

شاید کمی بی‌ادبانه باشد، ولی بد نیست بدانید تخلیه گاز معده در معابر عمومی پس از ساعت 6 بعدازظهر در روزهای پنجشنبه در ایالت فلوریدا ممنوع است. مشخص نیست این قاعده چرا فقط برای روزهای پنجشنبه وضع شده، ولی گفته می‌شود قرار دادن ساعت 6 در این قانون به دلیل کاهش حجم سروصدا در محیط‌های عمومی است.

در بریتانیا گفته می‌شود مردن در ساختمان مجلس نمایندگان غیرقانونی است. مـردم بریتانیا سال 2007 در نظرسنجی اعلام کردند این قاعده را مضحک‌ترین قانون ممکن می‌دانند، اما در مقابل سخنگوی مجلس نمایندگان گفته اساسا این قانون هیچ پایه‌ای ندارد و هیچ سند مکتوبی مبنی بر تصویب آن، وجود ندارد.

قانون عجیب دیگر در ایالت اوکلاهامای آمریکا وضع شده و طبق آن خوابیدن یک خر در وان حمام بعد از ساعت هفت شب ممنوع است. دلیل وضع چنین قاعده‌ای هم روشن نیست، اما گفته می‌شود که باز هم به دلیل حفظ محیط آرام مسکونی، چنین تصمیمی گرفته شده است. البته شما باید قضاوت کنید که واقعا چه کسی به خر خود اجازه می‌دهد در وان حمامش دراز بکشد و احتمالا ریلکسیشن کند. حتما موسیقی مورد علاقه‌اش را هم می‌خواهد گوش کند!

قاعده رسانه‌ای جالب و شگفت دیگر در کانادا وضع شده است؛ جایی که در رادیو و تلویزیون این قاعده وجود دارد که از هر پنج آهنگ پخش شده از این رسانه‌ها، یکی باید توسط خوانندگان کانادایی اجرا شده باشد. روشن است چنین قانونی برای عدم فراموشی هویت فرهنگی ملی وضع شده است.

در ژاپن هم قاعده این است که کسی نباید چاق باشد. سال 2009 مجلس این کشور تصویب کرد که نباید دور کمر آقایان بالای چهل سال از 78 سانتیمتر و خانم‌های بالای 40 سال از 88 سانتیمتر بیشتر باشد. جالب است که در اینجا برای خانم‌ها، معیار بزرگتری در نظر گرفته شده است در حالی که در عرف دیده می‌شود که میزان چاقی در آقایان بیشتر است و خانم‌ها خیلی به رژیم داشتن و لاغر بودن علاقه دارند. حالا از سوئیس بشنوید که در این کشور، کشیدن سیفون توالت بعد از ساعت 10 شب، جرم است. دولت معتقد است این کار باعث ایجاد سروصدا می‌شود و بنابراین باید جرم‌انگاری شود. با این حساب شاید لازم باشد دستشویی رفتن خود را به صبح روز بعد موکول کنید.

قانون جالب آخر هم این که در آلمان، قاعده‌ای وضع شده که طبق آن، درخواست برای سوخت هنگامی که سوخت ماشین شما تمام شده ممنوع است و شما باید تا اولین پمپ بنزین را پیاده گز کنید. جریمه این کار که به اعتقاد دولت آلمان، به خطر انداختن دیگر رانندگان است؛ حدود 80 یورو معادل 350 هزار تومان برای شما جریمه در پی خواهد داشت. پس به آمپر بنزین خود، خوب دقت کنید.

البته قوانینی از این دست در کشور خودمان هم کم نبوده است. مثلا آیین‌نامه امور خلافی مصوب 1324 مقرر کرده بود که کسی نباید قالب آجر، غیر از قالب شهرداری را داشته باشد یا این‌که دید زدن خانه دیگران را ممنوع کرده بود. همچنین در این آیین‌نامه اصرار به تعقیب زنان، دختران و حتی پسران جرم‌انگاری شده بود. همچنین ولگردی در این قانون به عنوان یک جرم مستقل مورد شناسایی قرار گرفته است. جالب است بدانید که در کشورمان قانون جالب دیگری هم برای تشدید مجازات کبوترپرانی البته در اطراف فرودگاه‌ها وضع شده است که البته برای حفظ امنیت پرواز است و طبق قوانین بین‌المللی هواپیمایی، احتمالا در جاهای دیگر دنیا نیز اجرا می‌شود.

مصطفی مسجدی‌آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها