آمریکا و کوبا از روز چهارشنبه گذشته یک فصل تاریخی جدید را با از سرگیری روابط دیپلماتیک خود آغاز کرده‌اند؛ دوره‌ای که پس از اعتراف واشنگتن به بی‌نتیجه بودن سیاست‌هایش پس از بیش از 5 دهه تحریم سیاسی و اقتصادی کوبا شکل گرفته است.
کد خبر: ۷۵۰۸۸۷

به گزارش ایرنا، «باراک اوباما» و «رائول کاسترو» دو روز پیش در سخنانی همزمان که به‌طور مستقیم از تلویزیون کشورهایشان پخش شد، «عادی سازی روابط» دیپلماتیک دو کشور را که از سال 1961 میلادی و اندکی پس از پیروزی انقلاب مردم کوبا به رهبری فیدل کاسترو قطع شده بود، اعلام کردند.

در حالی که آمریکا در طول 54 سال گذشته همواره به تحریم کوبا ادامه داده، اوباما در سخنانش با اعتراف به بی‌نتیجه بودن این سیاست‌ها گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم همان کاری را بکنیم که در طول این پنج دهه انجام داده‌ایم و انتظار نتیجه‌ای متفاوت داشته باشیم.» رئیس‌جمهور آمریکا هر چند مدعی شد که سیاست انزوای کوبا با هدف حمایت از حقوق بشر صورت گرفته، اما پذیرفت که این سیاست، «یک شکست» بوده است. وی در عین حال تاکید کرد از کنگره آمریکا خواستار یک بحث «صادقانه» و «جدی» در مورد رفع تحریم اقتصادی یکجانبه کوبا خواهد شد که از سال 1961 میلادی به اجرا درآمده است.

دولت آمریکا در طول همه این سال‌ها از تحریم‌ها به عنوان سیاستی برای پایان دادن به حکومت فیدل کاسترو دفاع می‌کرد و در ازای برداشتن آن، خواهان استقرار یک دولت انتقالی در کوبا و آزادی همه زندانیان سیاسی در این کشور بود. اوباما اکنون ضمن آزاد کردن سه نفر از پنج زندانی باقیمانده کوبایی که آمریکا سال‌ها آنها را به اتهام جاسوسی زندانی کرده بود، از سرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک میان واشنگتن ـ هاوانا را اعلام کرده و رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا نیز گفته است: «با وجود اختلافاتمان، باید بتوانیم متمدنانه با یکدیگر همزیستی داشته باشیم.» اوباما و کاسترو به‌طور همزمان در واشنگتن و هاوانا از آغاز فوری گفت‌وگو برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور خبر داده‌اند که شامل بازگشایی سفارتخانه‌های آنها نیز خواهد شد.

کاخ سفید روز پنجشنبه و یک روز پس از اعلام از سرگیری روابط بین کوبا و آمریکا اعلام کرد، بعید نیست رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا سفری به واشنگتن داشته باشد. در همین رابطه شایعاتی مبنی بر احتمال سفر باراک اوباما به کوبا نیز وجود دارد. در پی اعلام برقراری روابط هاوانا و واشنگتن، رهبران آمریکای جنوبی در پیام‌های متعددی از این رویداد تاریخی استقبال کردند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در یک تماس تلفنی با رهبر کوبا به نمایندگی از مردم ونزوئلا، خرسندی این کشور را از عادی سازی روابط با آمریکا و آزادی خراردو ارناندز، رامون لابانینو و آنتونیو گررو ابراز کرد. نمایندگان پارلمان بولیوی هم از توافق انجام شده میان کوبا و آمریکا برای عادی‌سازی روابط استقبال و امیدواری خود را برای این‌که این تصمیم راه را برای پایان دادن به تحریم باز کند، ابراز کردند.

رسانه‌ها و محافل دولتی کوبا، تحول صورت گرفته را به‌دلیل آزادی مبارزان کوبایی (زندانی در آمریکا) یک پیروزی توصیف کرده و بر روند عادی‌سازی روابط با آمریکا تاکید دارند. رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا، در ملاقات با سه زندانی آزاد شده کوبایی که چهارشنبه شب به وقت محلی به کشور خود برگشتند، گفت که او به مقاومت آنها افتخار می‌کند و آنها الگویی برای همه مردم کوبا هستند. سه زندانی آزاد شده که مردم کوبا از آنها به‌عنوان قهرمان یاد می‌کنند همراه خانواده‌های خود و با دو زندانی کوبایی که قبلا آزاد شده بودند، با رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کردند. هنوز هیچ واکنشی از سوی فیدل کاسترو رهبر تاریخی انقلاب کوبا در این زمینه مشاهده نشده است. نمایندگان پارلمان کوبا روز پنجشنبه برقراری روابط دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا و آزادی سه زندانی باقیمانده را روز تاریخی در جهان دانستند.

مردم کوبا نیز با حضور در خیابان‌ها، از آزادی سه هموطن خود استقبال و به شادمانی پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها