همزمان با به رأی گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شاختن کشور فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا روز گذشته با اذعان به یک اشتباه تاریخی، از تصمیم خود در زمینه خروج حماس از فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه خبر داد.
کد خبر: ۷۵۰۴۶۰

خبرگزاری فرانسه با اشاره به جایگاه دادگاه عمومی اتحادیه اروپا به عنوان دومین دادگاه عالی این اتحادیه، اعلام کرد که نام گروه فلسطینی حماس باید پس از 13 سال از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا حذف شود. این دادگاه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، قرار گرفتن نام حماس در این فهرست در سال 2001 بر اساس اسناد قانونی معتبر نبوده، بلکه تحت‌تاثیر اتهامات رسانه‌ها و اینترنت چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

پیروزی حماس، ضربه‌ای به تل‌آویو

این حکم در حالی صادر شده که کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی بتازگی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد: دیپلمات‌های اروپایی دستوراتی را برای آمادگی در زمینه اقدامات احتمالی دادگاه حقوق بشر اروپا دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد این دادگاه قصد دارد حماس را از فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کند. این شبکه تلویزیونی اقدام اتحادیه اروپا را ضربه‌ای سنگین به لحاظ سیاسی به این رژیم عنوان کرد.

یادآور می‌شود؛ نام حماس در فهرست تروریستی مذکور تاکنون مانع آن شده که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حماس ارتباط یا تماس داشته باشند.

به‌دنبال صدور این حکم، جنبش حماس به تصمیم اتحادیه اروپا در حذف این جنبش از فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این تصمیم پیروزی برای فلسطین است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر خروج نام حماس از فهرست گروه‌های تروریستی انتقاد کرد و خواستار بازگشت نام این گروه در فهرست گروه‌های حامی تروریست شد.

به گزارش تسنیم، نتانیاهو در این باره گفت: اسرائیل نمی‌پذیرد که انجام این اصلاحات از سوی اتحادیه اروپا و حکم دادگاه فقط یک موضوع فنی باشد. وی در ادامه گفت: سنگینی بار این مساله بر دوش اتحادیه اروپا قرار دارد. ما انتظار داریم که اتحادیه اروپا حماس را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

همزمان با اعلام این حکم دادگاه اروپایی، شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل را به رای گذاشت و همچنین پارلمان اروپا آماده رای‌گیری درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، شورای امنیت درحالی پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری ظرف دو سال را به رای گذاشت که آمریکا تهدید کرده بود از حق وتو علیه هرگونه قطعنامه شورای امنیت درباره پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین استفاده می‌کند.

در همین حال پارلمان اروپا دیروز با اکثریت آرا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان اروپا طرح به رسمیت شناختن فلسطین را با 498 رای مثبت در برابر 88 رای منفی و 111 رای ممتنع تصویب کردند. این طرح با نسخه اولیه که اعضای اتحادیه اروپا را ملزم می‌کرد فلسطین را بی‌قید و شرط به رسمیت بشناسند، تفاوت دارد.

پیش از این نیز چند کشور جهان با به رسمیت شناختن کشور فلسطین موافقت کرده‌اند که این امر موجب نارضایتی رژیم صهیونیستی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها