کاهش ذخایر و آرتمیاهای تلف شده روی توده‌های نمک به‌جا مانده از خشکی دریاچه ارومیه تهدیدی برای ادامه حیات تنها موجود دومین دریاچه شور دنیا شده و از سه سال گذشته دیگر آرتمیایی مشاهده نشده است.
کد خبر: ۷۵۰۴۰۶
آرتمیا دیگر در دریاچه ارومیه نیست

خشکسالی‌های دهه اخیر در منطقه و تبخیر بسیار بالا به همراه گرمای بیش از حد و کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه سبب شده است که غلظت نمک به بالای 400 گرم بر لیتر رسیده و شرایط مطلوب برای ادامه حیات آرتمیا ارومیه از بین برود.

این روزها در کنار هزاران مشکل متعدد ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن افزون بر 90 درصد مساحت این تالاب، آرتمیای ارومیه تنها موجود زنده آن نیز از بین رفته تا بحران به نقطه اوج برسد.

خشکسالی حاکم بر دریاچه ارومیه، تبخیر بالای آب، تغییر شرایط زیستی دریاچه، مدیریت ناصحیح در استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، احداث سدها به همراه دخالت عوامل انسانی از اهم دلایل به خطر افتادن حیات دریاچه ارومیه و تنها موجود زنده آن آرتمیا به‌شمار می‌رود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در این‌باره گفت: از 4 ـ 3 سال گذشته آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در این تالاب مشاهده نشده و تقریبا آرتمیا از بین رفته است.

هادی بهادری در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که از سال 1391 تاکنون هیچ آرتمیایی در دریاچه ارومیه مشاهده نشده است، اظهار کرد: غلظت بالای نمک دریاچه ارومیه هم‌اکنون به بالای 400 گرم بر لیتر و به حالت فوق‌اشباع رسیده و این امر حیات آرتمیا را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

وی افزود: آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از خانواده سخت‌پوستان است که می‌تواند در آب غلیظ و شور زندگی و از جلبک‌های موجود دریاچه تغذیه کند، اما هم‌اکنون وضع دریاچه ارومیه در حدی از بحران قرار گرفته که دیگر آرتمیا قادر به زیست نیست.

بهادری در خصوص احیای آرتمیا به عنوان تنها موجود زنده دریاچه ارومیه گفت: باید اول دریاچه ارومیه احیا و به شرایط نرمال برسد که بتوان آرتمیا را نیز احیا کرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به هدررفت منابع آبی در استان عنوان کرد: آذربایجان‌غربی به اندازه کافی آب دارد و مشکل فقط در بخش مدیریت آن است که بخشی از این مدیریت به دستگاه‌های اجرایی استان و بخش دیگر به مردم مربوط می‌شود.

بهادری تصریح کرد: مردم هنوز باور نکرده‌‌اند که این دریاچه به‌دست عوامل انسانی خشکیده و باید به دست خودشان نیز احیا شود و تا به این باور نرسند، کاری پیش نمی‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز در نشست احیای دریاچه ارومیه درخصوص آخرین وضع آرتمیا ارومیه اظهار کرد: از 4 ـ 3 سال گذشته آرتمیای زنده در دریاچه ارومیه مشاهده نشده و هم اکنون این موجود به‌صورت فعال در این تالاب وجود ندارد.

یوسفعلی اسدپور ادامه داد: تحقیقات آرتمیا، پژوهش‌های خود را به‌صورت کشوری انجام می‌دهد و به سبب توسعه صنعت آبزی‌‌پروری هر اقدامی که نیاز باشد روی آرتمیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از ۵۹ ذخیره‌گاه طبیعی محیط‌زیست جهان است که به‌دلیل طبیعت مناسب برای زیست دائم و موقت انواع پرندگان کمیاب و نادر جهان و زیبایی‌های طبیعی سواحل و جزایر آن ازسوی یونسکو به عنوان یک ذخیره‌گاه بیوسفری در جهان شناخته شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها