راههای حفاظت از خود را به فرزندانتان آموزش دهید

کوتاهی والدین=آزار جنسی کودکان

راهنمای والدین: آسیب‌های یک رابطه ناسالم

کمک! دخترم در ارتباط با جنس مخالف، آسیب دید

مادری هستم که دختری ۱۸ ساله دارم. او در ارتباط با جنس مخالف در ۱۵ سالگی آسیب شدیدی دید و حالا افسرده است و نمی‌تواند با هیچ کسی ارتباط برقرار کند حتی از جنس مخالف هم می‌ترسد. نگرانم فردا برای ازدواج با مشکل مواجه شود.
کد خبر: ۷۵۰۳۵۸
کمک! دخترم در ارتباط با جنس مخالف، آسیب دید

جام جم سرا: شدت آسیب‌های روانی و عاطفی بر اثر رابطه با جنس مخالف براحتی قابل سنجش نیست. با توجه به این که خانواده نوجوانانی که در یک رابطه ناپسند شکست می‌خورد و آسیب می‌بیند، از لحاظ فرهنگی یکسان نیستند بنابراین نمی‌توان گفت این روابط ناسالم آثار یکسانی برای همه خانواده‌ها به جا خواهد گذاشت.

پیامدهای یک ارتباط ناسالم

معمولاً در این ارتباط‌های ناسالم 2 نوع پیامد وجود دارد:

1-پیامدهای کوتاه‌مدت مانند ترس، مشکلات رفتاری، کاهش عزت نفس و استرس که به گفته خودتان، دختر شما دچار مشکلاتی مانند ترس از جنس مخالف شده است.

2- پیامدهای بلندمدت مانند ترس طولانی‌مدت از جنس مخالف و حتی گاهی افکار خودکشی یا اقدام به آن اما این بدان معنا نیست که هر کسی که دچار چنین اشتباهاتی شد، تمامی این پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای او رخ خواهد داد.

با این حال توصیه‌هایی که در ادامه مطرح خواهد شد، می‌تواند به شما کمک کند.

گوش دادن مؤثر به حرف‌های دخترتان

بهتر است شما و دیگر اعضای خانواده با برقراری رابطه مبتنی بر اعتماد و حمایت، شرایط مناسبی را برای دخترتان فراهم کنید. این کار، می‌تواند گام مهمی برای آگاه شدن او از احساسات عاطفی خود و همچنین بیان آن و در نتیجه آرامش یافتن او باشد. در چنین مواقعی بهترین اقدام اعضای خانواده، گوش دادن به حرف‌های فرد آسیب‌دیده و همدلی کردن با احساسات او به دور از هرگونه قضاوت، توصیه و نصیحت کردن است.

خودداری از رفتارهای مخرب

اگر احیاناً اعضای خانواده شما به خاطر اشتباه دخترتان دچار احساساتی از قبیل شرم و سرافکندگی، خشم، احساس گناه و... شده‌اند گاهی این احساسات منجر به بروز رفتارهایی از جانب آن‌ها می‌شود که در دختر 18 ساله‌تان احساساتی چون رها شدن، طرد شدن، خوار بودن و لکه ننگ بودن برای خانواده دست می‌دهد.

توصیه می‌شود اعضای خانواده مراقب رفتارهای خود باشند چرا که اگر آنها و به طور کلی افراد مهم زندگی دخترتان با او رفتارهای منفی چون عیبجویی کردن، سرزنش و تحقیر کردن، غرغر کردن، تهدید و تنبیه کردن داشته باشند، این کار باعث می‌شود حس «احترام به خود» یا به عبارتی «عزت نفس» دخترتان بشدت آسیب ببیند.

پرهیز از دادن اطلاعات نادرست درباره جنس مخالف

به هیچ وجه برای ترساندن و ایمن کردن دخترتان از برقراری ارتباط‌های ناسالم در آینده، مبادرت به دادن اطلاعات نادرست درباره جنس مخالف نکنید. این کار باعث می‌شود او تصویر ذهنی غلطی از جنس مخالف پیدا کند. چنین تصویری اولاً باعث ایجاد مشکلات سازگاری با جنس مخالف در محیط خانواده، کار، تحصیل و... می‌شود ثانیاً باعث مشکلاتی از قبیل مشکلات زناشویی در زندگی آینده‌اش خواهد شد. (علی زارعی کلات - کارشناس ارشد روان‌شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مهرنوش
United States
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۰
یه بارم تیتر بزنید: كمك پسرم از ارتباط با جنس مخالف آسیب دید.
افشار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
۰
۰
مادر گرامی آینده همان حال است كه تبدیل كه به گذشته میشود. این فرهنگ نابجای كه همیشه مقصر دیگران هستند را در خود حذف كنیم.
شما به عنوان یك مادر در ابتدای امر به دنبال نكات ذیل توجه و در جستجوی یافتن پاسخ مناسب آنها باشید.
1. علل گرایش دخترتان به بیرون؟؟؟(بی بندباری خانوادگی؟؟ مشاهده فیلم های ماهواره ای بدون مضمون و محتوای مناسب؟؟؟ سخت گیری های بی دلیل؟ بی توجه به روحیات دخترتان و ......)
2. عدم توجه شما به تغییرات رفتاری دختران در آن بازده زمانی (زمان دوستی) كه نشان از بی توجه شما به اعضای خانواده می باشد.
3. تربیت نامناسب شما به عنوان یك مادر و عم توضیح مناسب مسائل برای دخترتان.
بهترین راه حل: نگرش مجدد شما در نحوه تربیت می باشد. زیرا مطمئنا این نحوه تربیت در آینده در زندگی زناشویی دخترتان تاثیر گذاره بوده و ممكن است باعث جدایی شود(جام جم عزیز گزارشی از میزان نگران كننده و رو به افزایش طلاق منتشر كنید)

مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
۰
۰
نقش خانواده در این موارد خیلی پررنگ هست با این گفته واقعا موافقم كه نباید خانواده دختر رو سرزنش كنن این اتفاقات ممكنه واسه هركسی بیفته ما هیچكدوم مبرا از گناه یا به قولی معصوم نیستیم، دخترتون رو به زندگی برگردونید بگید كه همه ی پسرا بد نیستن و آدما متفاوتند، اون نباید غصه بخوره..................
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها