اصرار والدین، انکار آموزش و پرورش

تنبیه بدنی دانش آموزی این بار در تهران

روایت‌های متناقض از تنبیه عجیب در یکی از مدارس پاکدشت ورامین

دانش آموزان: معلم گفت دستتان را درون کاسه توالت کنید و...!

آن روز درس‌هایشان را نخوانده بودند؛ «حمید» و «مرتضی» و «یاسین» و «محمدرضا». درس نخواندن همان و تنبیه همان. ٤ دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه (ح) پاکدشت، فکرش را هم نمی‌کردند که برای نیاوردن کتاب‌هایشان به مدرسه، باید دست درون کاسه توالت بکشند و سپس آن را به دهان ببرند! تنبیهی عجیب و غریب که شرح آن در ادامه مطلب آمده است.
کد خبر: ۷۴۹۹۲۵
دانش آموزان: معلم گفت دستتان را درون کاسه توالت کنید و...!

جام جم سرا: دانش‌آموزان افغان مدرسه (ح) پاکدشت ورامین، هفته گذشته را خوب نگذرانده‌اند؛ مدرسه‌ای که ویژه دانش‌آموزان اتباع این شهر است و حالا اتفاقی در آن افتاده که باعث شده دانش‌آموزان آن و پدر و مادرهایشان این مدرسه را دیگر دوست نداشته باشند؛ اتفاقی که مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت آن را به صورت دیگری تأیید می‌کند و مدیر مدرسه هم آن را از بیخ و بن، تکذیب می‌کند.


ماجرا هفته گذشته اتفاق افتاد؛ وقتی آقای ر، معلم کلاس سوم دبستان متوجه شد حمید و مرتضی و یاسین و محمدرضا، تکالیفشان را انجام نداده و کتابهایشان را با خود به کلاس نیاورده‌اند. همین کافی بود تا آقای معلم، مبصر کلاس، امیرحسین را مامور کند تا آن ٤ نفر را به سرویس بهداشتی مدرسه ببرد، بالای سر آنها بایستد و آنها را مجبور کند تا دستشان را داخل کاسه توالت ببرند. آن روز فقط این «حمید» بود که دستش را کامل داخل کاسه توالت کرد. بعد، وقتی که او حالش بد شده بود و در حال استفراغ کردن بود، مبصر کلاس از ترس این‌که معلم او را کتک بزند، بقیه را هم مجبور کرد دستشان را در کاسه توالت فرو ببرند؛ حمید و مرتضی و یاسین و محمدرضا وقتی کارشان در دستشویی مدرسه تمام شده بود، درحال بیرون آمدن از آن بودند که ناظم آنها را دید و وقتی ماجرا را شنید، دانش‌آموزها را به دفتر مدرسه برد.


خبر را سکینه بهره‌مندی، مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه و عضو سابق انجمن اولیا و مربیان این مدرسه می‌دهد. او می‌گوید پسرش اتفاقی را که برای همکلاسی‌هایش افتاده برای او تعریف کرده و او هم ماجرا را از طریق دانش‌آموزان و پدر و مادرهایشان پیگیری کرده است.
او می‌گوید: «هفته گذشته بود که پسرم این ماجرا را برای من تعریف کرد. بعد از آن شنیدم مدرسه پدر و مادرها را خواسته، با آنها جلسه گذاشته و مدیر به آنها گفته که معلم خاطی را اخراج کرده و بهتر است که دراین‌باره شکایت نکنند، چرا که اگر به قول او دراین‌باره جار و جنجال راه بیندازند، مدرسه تعطیل می‌شود و فرزندانشان از درس و مشق می‌افتند. پدر و مادرهای این ٤ دانش‌آموز هم ترسیدند و به هیچ‌کس گزارشی دراین‌باره ندادند. جالب اینجاست که این ٤ بچه از بس ترسیده بودند کلا ماجرا را برای پدر و مادرهایشان تعریف نکرده بودند و این مدیر مدرسه بود که با خانواده‌ها جلسه گذاشته و اتفاق را برای آنها تعریف کرده بود. بعد از آن بود که خانواده بچه‌ها را پیدا کردم و با خود بچه‌ها هم حرف زدم و آنها به من گفتند که چنین اتفاقی افتاده است.»

یکی از دانش‌آموزان: آقا به من و ٣ نفر دیگه گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید، یا [...] می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی آقا به امیرحسین گفت باید ما را به دستشویی ببرد، به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم، او را خطکش می‌زند


«حمید» و «مرتضی» و «یاسین» حالا در پاکدشت نیستند؛ آنها به همراه پدر و مادرهایشان به کربلا رفته‌اند تا در مراسم اربعین شرکت کنند [این گزارش پیش از اربعین تهیه و پس از آن چاپ و منتشر شده است]. «محمدرضا» به نمایندگی از آنها ماجرا را تعریف می‌کند.
«محمدرضا احمدی»، یکی از چهار دانش‌آموزی است که شب و روزش را در هفته گذشته با تصویر بردن دستش داخل کاسه توالت مدرسه گذرانده.
او درباره آن روز این طور می‌گوید: «ما آن روز دفترمان را به مدرسه نبرده بودیم. آقا به من و ٣ نفر دیگه گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید، یا [...] می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی آقا به امیرحسین گفت باید ما را به دستشویی ببرد، به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم، او را خطکش می‌زند. بعدش امیرحسین ما را به دستشویی برد و حمید انگشت خودش را که داخل دستشویی کرده بود، خورد، من و بقیه انگشتمان را زدیم توی دستشویی بعد از آن یکی از بچه‌ها زودتر از ما از دستشویی فرار کرد و آقای عظیمی، ناظم مدرسه را دید، او هم آمد و ما را به دفتر مدرسه برد. حمید را بردند و به سر و صورتش آب زدند.»
«محمدرضا» آن روز ماجرا را برای خانواده‌اش تعریف نکرد، ترسید. فردای آن روز اما وقتی پدر او به خانه برادرش رفته بود از زبان پسر برادرش که همکلاسی «محمدرضا» است، اتفاق را شنید. مادر او دراین‌باره می‌گوید: «قبل از این‌که بچه‌ها از مدرسه بیرون بیایند، ناظم مدرسه به آنها گفته بود که دراین‌باره حرفی نزنند، آنها هم به ما نگفتند.»
او می‌گوید که دیروز یک نفر از آموزش و پرورش پاکدشت به این مدرسه رفته و با بچه‌ها دراین‌باره صحبت کرده است.
«غلامعلی خانی»، مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت ورامین در گفت‌وگویی می‌گوید معلم مدرسه، این ٤ دانش‌آموز را تنبیه کرده اما نه به شکلی که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند: «معلم این دانش‌آموزان را تنبیه کرده نه به این شکل. من این تنبیهی را که شما می‌فرمایید، تأیید نمی‌کنم. معلم آن روز به این ٤ دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تمیز کنند.»
او می‌گوید این معلم اخراج نشده و به یکی دیگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است. به گفته او پاکدشت، ٢٧٧ واحد آموزشی و ٦٢‌هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد حدود ١٠‌هزار نفر اتباع خارجی‌اند.
با این‌که مدیرکل اداره آموزش و پرورش پاکدشت تنبیه دانش‌آموزان در مدرسه این شهر را تأیید می‌کند، «داوود تاجیک»، مدیر این مدرسه اتفاق افتادن هر نوع تنبیه در این مدرسه را تکذیب می‌کند. او می‌گوید: «در مدرسه ما هیچ اتفاقی نیفتاده و این موضوع شایعه است.»
او سخنان دانش‌آموزان این مدرسه را صحنه‌سازی او و خانواده‌هایشان می‌داند، چرا که به قول او «آنها می‌خواهند با این حرف‌ها مدرسه‌شان با مدارس ایرانی ادغام شود.»
تاجیک دلیل جابه‌جایی آقای ر، معلم کلاس سوم را هم ناراحتی قلبی او می‌داند و می‌گوید «بنده خدا را به مدرسه دیگری فرستادیم تا کار سبک‌تری انجام دهد.» (الناز محمدی/شهروند)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۴
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۲
۰
اگه حرفهای دانش آموزان صحت داشته باشه و .... واقعا ناراحت كننده س! باعث تاسفه!!!!!
آنا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
خدا پدر و مادرت رو بیامرزه كه حداقل میگی ( اگر صحت داشته باشه )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۲
۰
امیدوارم و دعا می كنم روزی كسی همین كار رابا بچه این معلم وآقای مدیر انجام دهد تا بدانند بچه ها چه حالی داشته اند و واقعیت را انكار نكنند.سیستم آموزشی برات متاسفم
یك ناشناس دیگر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
شنیدید حتما اون شعر رو كه می گه گنه كرد در بلخ آهنگری زدند در شوشتر گردن مسگری. همه ما همین طوری قضاوت می كنیم كه كارمون به این جا ها می كشه. معلم كه بابای بچه است چنین عمل خبطی مرتكب شده. بچه اون معلم چه گناهی داره كه همچین آرزویی می كنید. جالب نیست كه این همه آدم هم مثبت دادن و تایید كردند!!! البته با شما سر این قضیه موافقم كه اگه سیستم اموزش درست بود...
هموطن
Hong Kong
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۱
۰
واقعا كه اگه فرهنگیامون اینجوری باشن وای به حال سایر اقشار جامعه ..
مهدی
United States
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
وزیر آموزش و پرورش استیضاح
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
باید همین كار رو با معلم كرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
خواهشمندم مسئولین یك جانبه به ماجرا نگاه نكنند و و همیشه دنبال حقانیت نباشند كه حق با خودشان است.
ذره ای خود را جای خانواده های دانش اموزان بگذارند یا لااقل فكر كنند انها بچه های خودشان است؟
آیا چنین برخوردی می كردند؟
اگر ادعای دانش آموزان صحیح است خداوند مقصر را مجازات نماید.
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
واقعا كه به جای پیگیری نمودن فقط اموزش و پرورش یاد گرفته تند و تند تكذیب كند خدا عاقبت این آموزش و پرورش را به خیر كند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
بعضیاهمیشه كارشون انكاره.
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
آقای مدیر خودت و همه میدونن كه توی مدارس ایران چه اتفاقاتی میافته اما به خاطر پست خودتون نمیخواهید از حق دفاع كنید . یادت باشه اون دنیا باید جواب پس بدی . ما هم یه زمانی دانش آموز بودیم و از معلمها دل خوشی نداشتیم . چون بخاطر حقوق گرفتن میان سر كار . هیچ عشق و علاقه به درس و دانش آموز ندارن . اگه حقوقتون كمه چرا دو دستی این شغل رو چسبیدین؟ برین كنار افراد قانع بیان و البته آموزش دیده
عدالت
United States
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
اگر ماجرای قتل آن معلم زحمتكش فیزیك را توسط دانش آموزش همینطور پیگیری میكردید، خیلی بهتر بود تا اینكه به شایعات چند دانش آموز و خانواده اش دامن بزنید، ظاهرا توی این جامعه جهان سومی ما،همیشه معلم، محكومه
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۱
۱
من به عنوان یك معلم ، شدیدا این حركت زشت معلم رو محكوم می كنم ، معتقدم باید از خدمت خلع شه ، اما از كاربرانی كه این مطلب رو می خونن ، خواهش می كنم ، یك طرفه به قاضی نرن ، مقصر اول و آخر همه این اتفاقات وزارت آموزش و پرورش هست ، چرا هیچ كس از وزارت ایراد نمی گیره كه تو یك كلاس كوچك چرا 40 نفر دانش آموز قرار میده ؟ چرا كسی ایراد نمی گیره ، یك معلم باید فقط در یك روز با 120 تا دانش آموز تو كلاس كوچیك كار كنه ؟ دوستان خیلی از شما ها شاید شاید از پس یك فرزند خودتون در خانه بر نیایید ، ولی معلم باید با 40 نفرشون كار كنه ، معلم هم انسان ، با هزار تا مشكل ، سر كلاس باید با این همه دانش آموز كار كنه . جام جم ، از شما سوالی دارم ، واقعا چرا یك بار به عنوان رسانه ، نمی رید سوال نمی پرسید چرا وزارت فكری به حال تراكم كلاس ها نمی كنه ؟ جام جم فرزندان شما هم تو همین كلاس ها هستند ، انشا الله كه اتفاقی نیافته ، اما اگه برای فرزندان شما هم همچین اتفاقاتی بیافته نمی رید از وزارت توضیح نمی خواید ؟ در ضمن چرا فقط خطاهای معلم ها رون تیتر می كنید ؟ قتل معلم ها رو اینقدر روش مانور نمیدید ؟ هزار یك بدبختی معلم رو پوشش نمیدید ؟ یك كارآموز پرستاری ماه اول كارش داره یك میلیون حقوق می گیره ، یك معلم با هفت سال سابقه 890 هزار تومن دریافتی داره . به نظر شما این انگیزه سوزی نیست ؟ ما كه به وزارت دسترسی نداریم ، اما رسانه ها كمی راحت تر دسترسی دارن ، از شما انتظار دارم به عنوان یك رسانه این جنبه ها رو در نظر بگیرید . ما یك معلم رو تو كلاس قرار میدیم و هزار نوع انتظار ازش داریم ، بخدا سخته ، بخدا كار كردم با 40 نفر دانش آموز سخته ، تمام روح و روان من معلم رو خراش میده. اما دلیل بر انجام این حركات غیر انسانی نمیشه
شهلا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
اگه درست باشه كار اشتباهیه ونا بخشوده.ولی بعضی از افغانیها دروغگو هم هستن پس درست پیگیری كنن
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۲
این همه اسمان ریسمان نمیخواهد مگر كسانی كه درس خوانده اند چه شده اند بزشكان بیكار ومهندسان بیكار داریم تا كی باید مردم شاهد این ناهنجاری هاواین دهن كجی های معلمان بخت برگشته وفقیر كه از فرط فقر وبیچارگی راهشان را گم كرده اندوهر بلایی كه دلشان میخواهد سر بچه های مردم كه با خون دل انها را بزرگ كرده وبه مدرسه میفرستند بیاورندوبعد برایشان لابوشانی بشود.یا اینكه به بهانه های گوناگون از انها پول كلاسهای جبرانی مطالبه میشود.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
معلم عزیز نگران نباش هیچ اتفافی برات نمی افته همچی ماسمالیش بكنن كه خودتم دهنت باز بمونه !!!!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۱
۱
با سلام من خودم معلم هستم و وجود اینگونه افراد را در جامعه ی معلمی دیده ام وقتی نظام گزینش ما طوری هستش كه خیلی از متقاضیان معلمی به دلایلی رد می شوند و كسانی وارد حرفه ی معلمی می شوند كه هیچ گونه بویی از انسانیت نبرده اند، از این بهتر نمی توان انتظار داشت
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۲
كاری نداره معلم رو واداركنید همین كار رو خودش انجام بده
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۱
۰
جای تاسف داره
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۱
چه تنبیه غیر انسانی ای
مهلا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
برو بابا
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۱
آموزش و پروش ؟
چی می خواهید تحویل مملكت بدید؟
یك عده آدم تحقیر شده سر خورده ؟
وزیر آموزش و پرورش به این موضوع رسیدگی كنید .شما در جایگاهی هستی كه بتوانی اینها را از سیستم بیرون كنی . اگر كاری نكنی و شخصا اینها رو تحویل قانون ندهید و سعی در لاپوشانی این موضوعات كنید دقیقا انگار خودتان دست به این اعمال زده اید.
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۱
۱
واقعا برای معلمهایی كه چنین كاری رو با حقوق كمشون و مشكلاتشون با آموزش و پرورش توجیه می كنن متاسفم.
فقط فكر كنید احتمال هپاتیت گرفتن این بچه ها چقدر است؟
احتمال تبدیل شدن این بچه ها به افراد تحقیر شده اجتماعی چقدره؟
احتمال اینكه این خاطره به این بدی از ذهن یك بچه دبستانی پاك شه چقدره؟
احتمال تلافی كردن این عقده كه در كودكی تا آخر زندگیش باهاشه قراره سر كی تلافی كنه؟
وزیر آموزش و پرورش خوب است نشان دهد كه لایق این پست است.
تورك اوغلو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۰
۱
معلم را بردند مدرسه دیگه ، كار راحتتر انجام بده چون قلبش ضعیفه احتمالا اونجا فضولات آماده هست به خورد بچه ها میده راحتتره مگه نه ؟..... واقعا كه...
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۲
۰
سلام خاله من یك معلم دبستان هست و با وجودی كه تحصیلات خودش و شوهرش دانشگاهی هست و در غرب تهران درس میداده خیلی از بچه ها رو به ضرب خطكش می زد و سیاه و كبود می كرد . روانی هم نیست یك زن بسیار خودخواه و متكبر است كه اگر بچه ها بگویند بالای چشمت ابروست به او بر می خورد . بیچاره بچه افغانی ها . در ورامین خیلیها باهاشون بد رفتار میشه من خودم چندین سال اونجا درس خوندم و دیدم كه میگم .
مریم
Germany
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
۲
۰
من برای بار دوم دارم نظرمو میذارم ولی هیچكدوم رو اعمال نكردین برای برخی از كسانی كه نظر دادن متاسفم نمیدونم چرا جام جم اجازه داده كه به همین راحتی معلم را اینقدر مورد توهین و تحقیر قرار بدن همیشه لبه تیغ به سمت معلم است خواهش می كنم اینقدر این قشر فرهیخته را مورد توهین و تحقیر قرار ندهید
سیدعباس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
۰
۱
این كار انها بسیار غیر انسانی وغیر اسلامی است
راضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
۰
۱
اینا همش حقیقته .خواهر زاده ی منم تواین مدرسه درس میخونه و همیشه صورتش زخمیه . این مدرسه پول وشهریه مدارس خصوصی رومیگیره درحالیكه یك هزارم كیفیت مدارس دولتی رو هم نداره. بعله برای همه هضم این اتفاق غیر قابل قبوله چون اینكار یك عمل غیرانسانی بوده هبچكس باورنمیكنه یه معلم ابتدایی همچین عملی رو با بچه های زیر 10سال داشته باشه .اما این اتفاق عین حقیقته و باید باور كنیم . امیدوارم اون معلم به جزای كارش برسه.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
۰
۱
متاسفم. برای اون ك عقده هاش رو تونسته سر چند تا بچه ك قدرت دفاع از خودشونم نداره خالی كرده. اینا كار ادم طبیعی نیست. چرا اخراج نشده?ایا اموزش پرورش به همچین نیرویی احتیاج داره?
مانا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
۰
۱
من بیشتر از همه برای این قشر كه زمانی به فرهیخته بودنشان یقین داشتیم متاسفم كه دیگر نمی‌توان از برخیشان امیدی به رونق گرفتن فرهنگ داشت. می‌گویید نه حوادثی كه این چند سال بعضا پیش آمده است خود سندی بر این موضوع است هر چند كه من هنوز باور دارم هستند معلمان عزیزی كه در شرایط سخت كار و زندگی هنوز با نگاهی انسانی و به دور از اختلافات نژادی، قومی، مذهبی به دانش‌آموزان می‌نگرند و حتی حاضرند برای همدلی با وی از مو و زیبایی خود هم بگذرند، خدا كند روح معلمی در كشورمان جان دوباره بگیرد
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
۰
۱
همچین معلمی خودش اول باید امتحان میكرد
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
۰
۱
من در كلاس چهارم دبستان شاهد تنبیه هرروزه همكلاسی ام از سوی معلممان بوده ام.هنوز هم اضطراب و استرس لحظات تنیه رو فراموش نمیكنم.
چطور میشه اینقدر وقیح و سنگدل بود!! این بچه ها تا آخر عمر اون لحظات سخت رو باور نمیكنن.پدر ها و مادهاشون باید پیگیی كنن و معلم خاطی رو به سزای عملش برسونند.مدیر هم مقصر و نباید توجیه كنه!مثل مدیر و خدمتكاز اردبیلی كه در قبال خشونت علیه یه پسر 18 ماهه به سزای عملشون رسیدن
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
۰
۱
این خبر و نشرش رو جهانی كنین خیلی اهمیت داره!!!
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
۰
۰
اكثر نظرات پایین با عقده و كینه پاسخ دادن خوبه شما تو خبر رسانی موفق بودین

نیازمندی ها