رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نبود دانش فنی لازم و تکنولوژی مورد نیاز برای استحصال و فرآوری را مهم‌ترین دلیل رکود و بلاتکلیفی بزرگ‌ترین معدن تیتانیوم کشور در ارومیه عنوان کرد.
کد خبر: ۷۴۹۲۶۶

جعفر صادق اسکندری با بیان این‌که این معدن با توجه به ذخایر و عیار آن مورد مشابهی در کشور ندارد، به مهر گفت: این معدن دارای ذخیره قطعی 56 میلیون تن با عیار 6 درصد به همراه عناصر بسیار مفید در ٣٦ کیلومتری شمال غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

وی افزود: هم‌اکنون دانش فنی و تکنولوژی تیتان در اختیار معدودی از کشورهاست و این امر موجب شده دو معدن موجود تیتان کشور به دلیل نبود دانش فنی و تکنولوژی روز این فلز، راکد و بلاتکلیف باقی بماند. تکنولوژی و دانش فنی استحصال و فرآوری تیتان به‌دلیل حساسیت و کاربرد خاص آن هنوز در دنیا عمومیت پیدا نکرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: هم‌اکنون برای استحصال این معدن بخشی از ماده کشف شده آن در دو مرحله به کشور اوکراین ارسال شده و در مراحل نهایی است و پس از مشخص شدن نتایج وضع، این معدن آماده فرآوری می‌شود. اسکندری عنوان کرد: با توجه به این محدودیت‌ها شرکت مذکور اقدامات زیادی از جمله تکمیل و تصحیح مطالعات و اطلاعات ناقص قبلی و نیز تحقیقات بیشتر در زمینه نحوه فرآوری این فلز انجام داده است.

وی موارد مصرف تیتان را در صنعت رنگ‌سازی و نیز تهیه فلزات مورد نیاز در صنعت هواپیمایی عنوان و تاکید کرد: در صورت ورود دانش فنی و تکنولوژی روز فرآوری تیتان در کشور شاهد تحول عظیمی در بخش معادن استان و نیز کشور خواهیم بود.

ذخیره قطعی معدن تیتان قره‌آغاج ارومیه 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 120 میلیون تن است. یک معدن تیتان نیز در کهنوج کرمان وجود دارد که رودخانه‌ای است، اما معدن تیتان قره آغاج ارومیه در کوه بوده و به دلیل ذخیره، عیار 6 درصد و نیز دارا بودن عناصر مفید در کشور منحصربه‌فرد است.

معدن تیتان قره‌آغاج ارومیه که از اهمیت فوق‌العاده‌ای در کشور برخوردار است در 36 کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی- ارومیه- واقع شده و هم‌اکنون عملا هیچ اقدام اکتشافی در آن صورت نمی‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها