همکاری بوئینگ با بلک بری برای ساخت گوشی اندرویدی

تلفن سیاه، گوشی ماموران سازمان‌های اطلاعاتی

تحقق رویای ارتباطات بی‌واسطه

بلوتوث 4.2 چه تحولاتی ایجاد خواهد کرد؟

امروزه فناوری بی‌سیم توانسته به میزان قابل‌توجهی خواسته‌های انسان عصر حاضر را برآورده کند، اما هنوز هم برای ارتباطات بی‌سیم، به حداقل واسطه‌ای احتیاج است. از طرف دیگر، همچنان دغدغه‌ امنیت و حفظ حریم‌خصوصی نیز ذهن سازندگان و کاربران را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۷۴۹۲۳۵
بلوتوث 4.2 چه تحولاتی ایجاد خواهد کرد؟
امروزه فناوری بی‌سیم توانسته به میزان قابل‌توجهی خواسته‌های انسان عصر حاضر را برآورده کند، اما هنوز هم برای ارتباطات بی‌سیم، به حداقل واسطه‌ای احتیاج است. از طرف دیگر، همچنان دغدغه‌ امنیت و حفظ حریم‌خصوصی نیز ذهن سازندگان و کاربران را به خود مشغول کرده است.
در بیشتر مواقع، نسخه‌های جدیدی که از این فناوری وارد بازار رقابت می‌شود، چندان تفاوت چشمگیری با دیگر محصولات ندارد. البته این‌بار انتظار می‌رود با روی کار آمدن پروتکل بی‌سیم نسخه 4.2 بلوتوث، نه‌تنها رویای ارتباطات بی‌واسطه و ایمن تحقق یابد، بلکه تحول بزرگی نیز در سیستم اتوماسیون خانگی کاربران خود و تحقق رویای خانه‌های هوشمند رقم زده شود. این فناوری جدید محصول گروه توسعه‌دهنده سیستم بلوتوث(bsig) است.

اهمیت

ویژگی‌های جدیدی که به این بلوتوث اضافه شده‌ است، امکان اتصال دستگاه‌های مختلف را از طریق روترهای جدید خانگی که IPv6 را پشتیبانی می‌کنند، به اینترنت فراهم می‌کند. چنین موضوعی تاثیر مستقیمی بر ساده‌تر کردن سیستم اتوماسیون خانگی خواهد داشت. به این شکل که دیگر دستگا‌ه‌های موجود در خانه برای اتصال به اینترنت ملزم به داشتن سیستم وای ـ فای یا بلوتوث نخواهند بود. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم یکی از مشکلات عمده‌ای که در اتصال دستگاه‌های خانگی همیشه ذهن متخصصان و البته کاربران را به خود مشغول کرده این است که شرکت‌های سازنده‌ هر محصولی، از جمله حسگرها یا چراغ‌های روشنایی، ملزومات اختصاصی خود را برای اتصالات بی‌سیم طراحی کرده و به فروش می‌رسانند. لذا همیشه فقدان سیستمی که بتواند تمامی دستگاه‌ها را به نوعی با یکدیگر همسان کرده و در نتیجه از میزان هزینه و پیچیدگی کار با آنها بکاهد، احساس شده است. به این ترتیب بلوتوث 2‌/‌4‌، علاوه بر کاستن از هزینه‌های مربوط به تهیه‌ لوازم جانبی هر دستگاه برای اتصال به شبکه، انتخاب‌ شما را برای خرید محصولاتی از شرکت‌های سازنده‌ متفاوت را محدود نکرده و بین تمامی آنها نوعی یکپارچگی برقرار می‌کند و به این ترتیب اگر محصولات شما چشم دیدن یکدیگر را هم نداشته باشند، مجبور نیستید سخت‌افزار مخصوص به هرکدام را تهیه کنید و با هر یک به شیوه‌ خودش دست و پنجه نرم کنید؛ زیرا دستگاه مادر یا همان بلوتوث 2‌/‌4، همه را کنار هم جمع خواهد کرد.

سرعت و ایمنی

این نسخه برای افزایش ایمنی کاربران، محافظ‌هایی را در سیستم کار گذاشته که در برابر امواج رادیویی خاص یا Beaconها مقاوم است. Beaconها قابلیت ورود به سیستم و ارسال پیام‌های مرموز به دستگاه‌های بلوتوث اطراف شما را دارند و به این طریق می‌توانند امنیت شما را به خطر بیندازند. پس باید سیستمی باشد تا بتواند آنها را شناسایی و متوقف کند. گاهی فروشندگانی پیدا می‌شوند که از Beaconها برای ردیابی مشتریانشان استفاده می‌کنند تا آنها را بموقع گیر بیندازند. به این ترتیب کاربر بی‌آن‌که روحش هم خبر داشته باشد، باید با دردسرهای بعدی نصب برنامه‌ای ساده دست‌و‌پنجه نرم کند. برای جلوگیری از چنین مشکلی بلوتوث 2‌/‌4 کاربران را ملزم می‌کند برای هر هشدار تازه‌ای که قصد مشاهده‌اش را دارند، تنظیمات مخصوصی اتخاذ کنند. چنین مزیتی زمانی که کاربر برنامه‌ خاصی را دانلود کرده و به این طریق در فهرست مخصوص مشتریان قرار می‌گیرد، کاملا مفید خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده، این بلوتوث از رمزهای جدید و الگوریتم‌های hash که نوعی الگوریتم رمزگذاری یکطرفه است، برای حفظ امنیت ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کند. از سویی دیگر، چنین به نظر می‌رسد که سرعت انتقال و جابه‌جایی داده در نسخه‌ جدید 5‌/‌2 برابر شده است.

انرژی

این نسخه از سیستم بلوتوث هوشمند استفاده می‌کند، به این معنی که در آن از حداقل انرژی استفاده شده و می‌توان از آن در کار با ساعت‌ها و دستگاه‌های هوشمند مخصوص ورزشی نیز سود برد.

در نهایت این‌که بلوتوث 2/4 در ادامه‌ مسیری قرار گرفته است که قصد دارد فناوری‌های دنیای اطراف ما را به یکدیگر متصل کند. این ارتباط هماهنگ از حسگرهای شخصی گرفته تا ملزومات روزانه‌ خانگی را شامل می‌شود. سازندگان این نسخه قصد دارند تا تمامی دستگاه‌های هوشمندی را که ما روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، در یک مجموعه گرد هم بیاورند. کارشناسان معتقدند تا تکمیل نهایی این نسخه، باید یک‌سال صبر کنیم و البته پس از آن، شاهد دستگاهی در بازارهای جهان باشیم، شاید بتوان گفت دنیای ارتباطات بی‌سیم را زیر و رو خواهد کرد.

نسیم اسلامپور / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها