گزارش منتشر شده از سوی کنگره آمریکا درباره شکنجه‌های سازمان سیا، طی چند روز گذشته بحث و جدل‌های زیادی را در رسانه‌های انگلیسی دامن زده است. بخصوص که معلوم شد برخی هشدارهای مطرح شده در زمان دولت تونی بلر از اعترافات خالد شیخ محمد یکی از زندانیان گوانتانامو سرچشمه گرفته است. در آن زمان این احتمال مطرح شد که ممکن است فرودگاه دیترویت یا بازار «کانری وورف» هدف حملات تروریستی قریب‌الوقوع قرار گیرد. غافل از آن‌که اینها ناشی از اعترافات کسی بوده است که آنها را زیر شکنجه‌های سیا بیان کرده است. اعترافاتی که معلوم شد غالب آنها به دلیل فرار زندانی از زیر بار شکنجه‌ها بوده و به همین دلیل نمی‌توانسته است، اعتباری داشته باشد.
کد خبر: ۷۴۸۷۷۷

تازه‌ترین اتفاقی که در این رابطه افتاده این‌که دولت انگلیس می‌گوید از قبل دراین باره با سازمان سیا مذاکره کرده است و یادآور شده است که شکنجه کردن افراد امری بی ثمر و بیهوده است. به همین دلیل نیک کلگ معاون نخست‌وزیر انگلیس اکنون می‌گوید باید دراین باره تحقیق جدیدی صورت گیرد تا معلوم شود که سازمان اطلاعات انگلستان در شکنجه‌های سازمان سیا مشارکت داشته است یا خیر. این در حالی است که دولت تاکید دارد سازمان اطلاعات انگلیس در این امر هیچ دخالتی نداشته است. اما برخی حدس می‌زنند دست‌کم مقامات اطلاعاتی انگلیس از این موضوع خبر داشته‌اند و بنابراین باید حتما در این رابطه تحقیق شود.

سند ننگ آمریکا

در همین رابطه روزنامه گاردین در گزارشی نوشت مطالبی که درباره شکنجه‌های سیا منتشر شد «سند ننگ و تحقیر برای آمریکا» به شمار می‌رود اما به اعتقاد این روزنامه درعین حال باید از جسارت کنگره در انتشار این گزارش تشکر کرد. به گزارش این نشریه، پارلمان انگلیس در این باره دچار کوتاهی‌هایی شده است که باید جبران کند. یکی از این کوتاهی‌ها تعویق‌های مستمر گزارش مربوط به جنگ عراق در سال 2003 و نقش دولت تونی بلر در آن بوده است.

در مقاله‌ای به قلم شیماس میلن در همین روزنامه آمده است: باید بروشنی اثر این شکنجه‌های هولناک و تقویت مشت آهنین غرب معلوم شود که تا چه حد موجب متلاشی شدن فرصت‌های تبدیل دموکراسی در کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهای غربی نظیر انگلستان شده است.

نویسنده می‌افزاید: این حملات و اشغالگری و بمباران‌های آمریکا و دیگران بود که توجیهی درست می‌کرد تا هرکسی اقدام به حمله به غربی‌ها کند. اقدام سیا و شکنجه زندانیان و له کردن دموکراسی بود که موجب می‌شد تا «نامه‌های سمی» ـ اشاره به بمب‌های نامه‌ای منتسب به القاعده ـ را برای ما ارسال کنند.

میلن در گفت‌وگو با الجزیره نیز اظهار کرد: تحقیقات همچنان باید ادامه داشته باشد تا معلوم کند که نقش بریتانیا دراین شکنجه‌ها چه بوده است. گزارش سیا برای انگلیس یک خطر به شمار می‌رود. باید دولت‌هایی که در این شکنجه‌ها دست داشته‌اند مراقب عواقب کارشان باشند، زیرا در آینده در معرض انتقام گروه‌های تندرو قرار خواهند گرفت. به گفته او همین که اسم افرادی مانند تونی بلر و جک استراو در این گزارش‌ها آمده باشد بر انتخابات آینده انگلیس نیز که قرار است ماه می‌برگزار شود تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته میلن بازگشت دیکتاتوری‌های حمایت شده از سوی غرب مانند آنچه در مصر تکرار شد، موجب بازگشت شرایط به گذشته می‌‌شود. وی معتقد است «کاری را که باراک اوباما رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌کند فقط در این خلاصه می‌شود که آن شکنجه‌ها و آدم‌ربایی‌ها را با یک‌سری عملیات ویژه و کشتن از طریق دیگران یا عملیات با هواپیماهای بدون سرنشین عوض کرده است.»

محکومیت رسانه‌ای

رسانه‌های شنیداری و دیداری بریتانیا در مجموع شکنجه‌های مطرح شده از سوی سیا را محکوم کرده و گفتند هر چند جنگ با تروریسم امری ضروری و مشروع است، اما شکنجه کردن افراد غیرقابل قبول و کاملا غیراخلاقی بوده است. پیتر فوستر که یک روزنامه‌نگار بریتانیایی است دراین باره می‌پرسد: تونی بلر و جک استراو در این باره چه اطلاعاتی داشتند آیا از شکنجه‌ها باخبر بوده‌اند؟

وی در مقاله‌ای در روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت: در سال‌های 2001 تا 2006 تونی بلر و جک استراو نخست‌وزیر و وزیر خارجه بوده‌اند. آنها کاملا از جزئیات برنامه سری سازمان سیا مطلع بوده‌اند، پس چگونه می‌خواهند ادعا کنند که از این شکنجه‌ها خبر نداشته‌اند؟

سال 2011، رئیس کمیته امنیت و اطلاعات مجلس عوام انگلیس در گزارشی اعلام کرد به‌هیچ‌گونه سند یا مدرکی دست پیدا نکرده است که نشان دهد دولت انگلیس در نقل و انتقال افراد وابسته به القاعده نقش داشته است. این کمیته در همین حال تائید کرد که دستگاه‌های امنیتی انگلیس به صورتی تنگاتنگ با دستگاه‌های امنیتی لیبی در دوران حکومت سرهنگ قذافی همکاری داشته‌اند. به گزارش این کمیته بعد از حوادث یازدهم سپتامبر2001 بود که انگلستان به دلیل نگرانی از وقوع حملات تروریستی مشابه در کشورش تصمیم گرفت با دولت قذافی در امور مبارزه با تروریسم همکاری نزدیکی داشته باشد.

منبع: الجزیره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها