امروز 21 آذر 1393 خورشیدی برابر با 19 صفر 1436 هجری و 12 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهایی مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۸۵۲۴
21 آذر ، پایان کار فرفه پیشه وری

هجری شمسی

21 آذر 1303

در جلسه غیر علنی مجلس شورای ملی متن ندامت نامه شیخ خزعل و درخواست عفو وی قرائت شد.

21 آذر 1304

با تصویب مجلس موسسان، سلطنت از خاندان قاجار سلب و به خاندان پهلوی واگذار شد.

21 آذر 1309

سید جلال الدین موید الاسلام مدیر روزنامه حبل المتین در دفتر کارش در کلکته درگذشت. وی این روزنامه را به مدت 39 سال منتشر کرد. روزنامه حبل المتین تهران نیز شعبه ای از روزنامه جبل المتین کلکته بود که در دوران استبداد صغیر منتشر می شد. موید الاسلام رونامه نگاری را با سید جمال الدین اسد آبادی آغاز کرد.

21 آذر 1325

شهر تبریز به تصرف نیروی زمینی ارتش درآمد و سرهنگ هاشمی فرمانده عملیات به درجه سرتیپی ارتقاء مقام یافت. در همین روز سید جعفر پیشه وری بنیانگذار حزب دمکرات آذربایجان و رییس حکومت خودمختار این منطقه به باکو گریخت .

21 آذر 1368

غلامرضا میرزا جانی (قدسی نژاد) متخلص به قدسی شاعر معاصر درگذشت. او پس از تحصیل در محضر ادیب نیشابوری فقه و اصول را آموخت و از شانزده سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. مدتی بعد با همکاری دوستان شاعرش انجمن ادبی فردوسی مشهد را تشکیل داد. وی دلبسته غزل به سبک هندی بود و سال ها در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. یاران پیامبر، شعر امروز و غزل معاصر خراسان از آثار اوست.

هجری قمری

19 صفر 171

جعفر بن محمد بن عمر منجم ایرانی مشهور به ابومعشر بلخی متولد شد. او در علوم حساب، هندسه و نجوم سرآمد عصر خود بود و مشهورترین منجم جهان اسلام شناخته می شد. ابومعشر بلخی ضمن گسترش دانش خود و تالیف کتب و انجام فعالیت های علمی شاگردان برجسته ای نیز تربیت کرد که ابن مازیار و ابن مسرور از آن جمله اند. بخشی از آثار ابومعشر بلخی از میان رفته است. اما برخی همچون القرائات، و اصل الصول باقیست. ابومعشر بلخی در سال 272 هجری قمری درگذشت.

میلادی

12 دسامبر 1901

برای اولین بار در تاریخ ارتباطات بشری، در دوازدهم دسامبر 1901م از طریق امواج رادیویی و بدون استفاده از سیم رابط، یک جمله از منطقه‏ای در ایتالیا به نقطه‏ای دیگر مخابره شد و فصل تازه‏ای در ارتباطات آغاز گردید. مخابره‏کننده این جمله و مخترع دستگاهی که برای مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت، گولیلمو مارکونی فیزیک‏دان ایتالیایی بود که بعدها دستگاه رادیو را هم اختراع کرد. اکنون دستگاه‏های ارتباطی که با امواج رادیویی کار می‏کنند، کاربرد بسیار گسترده و متنوعی یافته‏اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها