انگار سلامت دندان شهروندان مناطق پرجمعیت، مهم‌تر از سلامت دندان شهروندان ساکن روستاها و شهرهای کوچک‌تر است.
کد خبر: ۷۴۸۳۵۸
بی‌عدالتی در نظام توزیع دندانپزشکان

واقعا معلوم نیست براساس چه اصل منطقی و عقلانی باید در بعضی خیابان‌های تهران، انبوهی از مطب‌های دندانپزشکی ردیف شده باشد، ولی با وجود این گاهی حتی یک مطب دندانپزشکی هم در برخی نقاط محروم کشور، وجود نداشته باشد.

روز گذشته هم دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان این‌که نظام توزیع دندانپزشکان در کشور دچار مشکل است، خبر داد استان تهران دارای بیشترین دندانپزشک است، درحالی که استان خراسان رضوی با وجود داشتن دانشکده دندانپزشکی مشهد ـ بجز شهر مشهد ـ دارای محروم‌ترین مناطق برای ارائه خدمات دندانپزشکی است.

سعید عسگری به ایرنا توضیح داده که براساس آمار سال‌های گذشته، نسبت دندانپزشکان به جمعیت در تهران بسیار قابل توجه است.

همه این حرف‌ها به این معنی است که اگر شما ساکن شهرهای پرجمعیت باشید، دسترسی سریع‌تر و راحت‌تری به دندانپزشک خواهید داشت، ولی اگر در شهرهای محروم و نقاط مرزی زندگی کنید و قرار باشد برای رسیدن به یک مطب دندانپزشکی، کیلومترها راه را طی کنید، در آن صورت احتمالا یا باید ساعت‌ها با بیماری دندانتان سر کنید یا به‌طور کلی، بی‌خیال درمان بیماری‌تان شوید.

این شکل از نظام ناعادلانه توزیع دندانپزشک در کشور، به دلایل متعددی به وجود آمده است و این فرآیند هم مربوط به امسال و سال گذشته نیست و ریشه‌ای چند ساله دارد.

وقتی امکانات رفاهی برای دندانپزشک مناطق محروم مهیا نشود و دستمزد معقولی هم به دندانپزشکان شهرهای کوچک‌تر پرداخت نشود، نتیجه آن انباشت دندانپزشکان در شهرهای پرجمعیت و مهاجرت دندانپزشکان از شهرهای کم‌جمعیت و محروم خواهد شد.

جالب است که به گفته این مقام مسئول، دانشجویان دندانپزشکی قبلا می‌توانستند ده سال تعهد خود را به قیمت پنج میلیون تومان بخرند، اما امسال باید برای هر سال تعهد 20 میلیون تومان پرداخت کنند.

همین اظهارنظر صریح هم براحتی نشان می‌دهد چگونه یک دندانپزشک می‌تواند در مناطق محروم خدمت نکند و به‌جای آن پولش را پرداخت کند.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها