گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

وقتی تروریسم بر نمایشگرها می کوبد

از ابتدای بحران سوریه، تروریست های درگیر بحران تکیه ویژه ای را بر وسایل ارتباط جمعی برای انتشار بیانیه ها و جریان امور در مناطق تحت اشغال خود کرده اند. با ورود تروریست های داعش و النصره به بطن این جنگ، استفاده از این فضاها به ویژه در توییتر تشدید شد و فیسبوک نیز به نحو قابل ملاحظه ای وظیفه انتشار تصاویر، پست های شخصی و اخبار تروریست ها را میسر می کند.
کد خبر: ۷۴۸۱۴۶
وقتی تروریسم بر نمایشگرها می کوبد

به گزارش جام جم آنلاین، نکته جالب در بررسی جنگ واقعی تروریست ها در شبکه های مجازی این است که مراکز کنترل ایینترنت و شبکه های اجتماعی اساسا اجازه داشتن چنین فضاهایی را به آنها می دهند و حتی صفحات رسمی دارند. چگونه می توان پذیرفت که حساب های کاربری داعش و النصره همچنان فعال باشند؟

چرا کسی صفحات تروریست های تکفیری را نمی بندد؟

دکتر دیوید ابراهیم کارشناس پایگاه های اجتماعی به پایگاه العهد لبنان در این باره از دشواری بستن و کنترل صفحات سازمان های تروریستی می گوید. وی بر این باور است که دلیل این امر را باید در سهولت و سرعت ایجاد این صفحات تکفیری ها جست.

وی می افزاید: جدا دشوار است که این صفحات را مورد پیگرد و تعطیلی قرار داد؛ فقط یک ساعت زمان برای تاسیس این فضاها لازم است و نیازی نیز به تایید قبلی تاسیس این فضاها از سوی مراکز گرداننده شبکه ها نیست.

ابراهیم تصریح می کند: مراکز گرداننده این شبکه ها به سختی می توانند بین حساب های کاربری متعلق به گروه های متعادل دینی و تندروها تفکیک قائل شوند. آنها عمدتا نمی توانند بین اسلام اصیل و جریان های تکفیری تمایز قائل شوند. این مدیران شبکه ها می بیننند که همه اسلامگرایان در نام ها و اصطلاحات اشتراک دارند اما نمی توانند اختلاف های تفسیری یا حتی روش اجرای احکام نزد هر کدام از این جریان ها را تفکیک کنند.

تبدیل و تغییر شکل صفحات گروه های تروریستی یکی دیگر از دردسرهای تشخیص و پیگرد آنها است. دکتر ابراهیم در این باره معتقد است که بسیاری از صفحات شبکه های اجتماعی با تغییر چهره همچنان نظرات سازمان های تکفیری را بازنشر می کنند و به اشتراک می گذارند.

مزایای شبکه های اجتماعی برای تروریست ها

دکتر سهاد کحیل استاد دانشگاه لبنان و کارشناس رسانه های مدرن معتقد است که تکفیری ها بهترین استفاده را در سهل الوصول ترین وجه آن از شبکه های اجتماعی می کنند و از این شبکه ها به عنوان بوق های تبلیغاتی و منبر استفاده می کنند. خوبی این شبکه های اجتماعی آن است که می تواند به بخش زیادی از جمعیت یک جامعه دست یابد و فرد یا گروه می تواند در میانشان نظرات را به سادگی انتشار دهد. ضمن اینکه این شبکه ها برای تروریست ها هیچ هزینه ای ندارند و در شرایطی که تبلیغ آنان در سطح واقعی و عینی جامعه جرم تلقی شود، فضای مجازی بدون هیچ هزینه ای کار تبلیغ ْآنها را به عهده می گیرد. اینجا دیگر نیازی به تجهیزات خاص و استودیوهای پخش نیست.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها