نمایشگاه الکامپ تهران (Elecomp) مهم ترین رویداد فناوری اطلاعات ایران

معرفی نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک ایران ۹۵

جام جم کلیک گزارش می دهد

افتتاح الکامپ 2014 با حواشی فراوان

الکامپ 2014، بیستمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک پس از حواشی بسیار زیاد و کشمکش‌های فراوان بالاخره گشایش یافت.
کد خبر: ۷۴۷۱۶۱
افتتاح الکامپ 2014 با حواشی فراوان

گزارش اختصاصی جام جم کلیک: الکامپ 2014، بیستمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک پس از حواشی بسیار زیاد و کشمکش‌های فراوان بالاخره روز یکشنبه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران گشایش یافت و تا روز چهارشنبه درهای آن به روی علاقمندان گشوده خواهد بود.

الکامپ که هر ساله با حضور شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می شود و بزرگترین و پرمخاطب ترین نمایشگاه ICT در کشور به شمار می رود، امسال شامل اختلافات زیادی بر سر مجری و نحوه برگزاری آن بود .

روز گذشته،16 آذر سال 1393 بیستمین نمایشگاه الکامپ رسما افتتاح شد. همه چیز این نمایشگاه خوب بود، از اطلاع رسانی گرفته تا غرفه‌های شیک و بزرگ! اما یک چیز که شاید مهم‌ترین گزینه برای نمایشگاه به‌شمار می‌رود کم بود! خلاصه‌اش را بگوییم: الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک)

نمایشگاهی که چراغش خاموش بود

حدود ساعت 9:30 وارد نمایشگاه شدیم. در ابتدای راه فکر کردیم نمایشگاه تعطیل است چرا که در طول مسیر به غرفه‌های خالی و نیمه ساخته شده‌ای برخورد کردیم که ما را یاد روزهای آماده‌سازی غرفه‌ها می‌انداخت. در ادامه متوجه شدیم این‌طور نیست. گویا برخی شرکت‌ها موفق نشده‌اند غرفه‌ی خود را تکمیل کنند و برخی نیز خواب مانده‌اند و هنوز برای شروع اولین روز غرفه‌داری خود را به نمایشگاه نرسانده‌اند.

دوستان جای ما

در ادامه نقشه را از کیوسک اطلاع‌رسانی دریافت کردیم و شروع کردیم به زیر و رو کردن اسامی شرکت‌ها و سالن‌هایی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. خودمان را آماده کردیم تا نام‌های بسیار ریزی که در اغلب موارد روی برگه‌ی راهنما وجود دارد را مشاهده کنیم تا بتوانیم اطلاعاتی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه کسب کنیم.

برخلاف آنچه تصور می‌کردیم امسال نام‌ها با حروف درشت نوشته شده بود و خواندن آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر بود. با مشاهده‌ی همین لیست حسابی شوکه شدیم! تعداد کم شرکت‌کنندگان الکامپ بیستم!! گویا خیلی از شرکت‌ها به جمله‌ی معروف "دوستان جای ما " اکتفا کرده و تصمیم گرفتند در این نمایشگاه حضور نداشته باشند. یکی از همین شرکت‌ها که اصلا انتظار نداشتیم نامش در لیست حضار وجود نداشته باشد اپراتور اول یا همان همراه اول بود!!

صرفا جهت اطلاع: بخش‌های این نمایشگاه به شرح زیر تعریف شده است:

نرم افزار، نرم افزار های تلفن همراه، نرم افزار های اداری و مالی، نشر دیجیتال، بازی های رایانه ای، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، آنتی ویروس‌ها، خدمات الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، فروشگاه الکترونیک، سیستم های حفاظتی، سیستم های امنیتی، سیستم های مکان‌یابی و شناسایی رادیویی، شبکه و زیرساخت، سرویس دهندگان اینترنتی، مراکز داده، سخت افزار، ماشین های اداری، نمایشگرها، بردهای هوشمند، چاپگرها، تجهیزات صوتی و تصویری، لوازم جانبی، تلفن همراه هوشمند، تبلت، لپ تاپ، نوت بوک، آموزشگاه‌های رایانه‌ای

افتتاحیه‌ای در حد و اندازه‌ی الکامپ

کمی که در نمایشگاه چرخ زدیم برگزاری مراسم افتتاحیه توسط بلندگوی نمایشگاه اطلاع‌رسانی شد. راه سالن افتتاحیه را پیش گرفته و حرکت کردیم.

خوشبختانه افتتاحیه خوب بود. تمام دولتمردان و مسئولینی که انتظار می‌رفت در این مراسم حضور داشته باشند خودشان را به مراسم رسانده بودند. شاید هم به دلیل کشمکش‌ها و چالش‌های بسیار زیادی که این نمایشگاه با خود به همراه داشت سعی داشتند به نحوی آن را حمایت کنند تا بیش از این خبرساز نشود. به هر حال نیت هر چه که بود، خوب بود و افتتاحیه به بهترین نحو برگزار شد.

سوا کردنی نیست

در ادامه دوربین عکاسی را در دست گرفتیم، ضبط صوت را آماده کرده و خودمان را برای یک پیاده‌روی طولانی از سالنی به سالن دیگر آماده کردیم. اصلا دوست ندارم این جمله را بگویم اما هیچ چیز آن‌طور که انتظار داشتیم نبود.

سالن‌هایی خالی از جمعیت، غرفه‌هایی بزرگ که برخی از آن‌ها نیمه کاره رها شده بود یا هیچ مسئولی برای پاسخ‌گویی به بازدیدکنندگان در آن‌ها حاضر نبود، پراکندگی شرکت‌ها بدون توجه به حوزه فعالیت و .... بسیاری از مواردی بود که لحظه به لحظه روحیه کامپیوتری و تکنولوژیک ما را قلقلک می‌داد.

در همین اوضاع و احوال به سر می‌بردیم که غرفه‌ای نسبتا شلوغ توجهمان را جلب کرد! غرفه‌ای زرد رنگ که احتمالا همه با آن آشنایی دارند. ایرانسل. از لحظه‌ی که پایمان را در نمایشگاه گذاشتیم تا این اندازه از دیدن یک غرفه خوشحال نشده بودیم چرا که بالاخره چند نفر به عنوان سوژه در عکسمان قرار می‌گرفتند و گزارشمان با عکس‌هایی خالی از بازدیدکنندگان همراه نمی‌شد.

دوربین را در دست گرفته و شروع کردیم به عکاسی. خوشبختانه ایرانسل با دست پر آمده بود. شبکه‌ی 4G که این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده است در نمایشگاه نیز برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذابیت داشت. سوالات مختلفی بود که در این زمینه پرسیده می‌شود و در کنار آن سرویس‌ها و خدمات بسیار زیادی دیگری بودند که معرفی می‌شدند.

خوشبختانه بر خلاف سایر غرفه‌ها که بعدا برایتان تعریف می‌کنیم در این غرفه خبر خاصی از خرید و فروش نبود و بیشتر به معرفی خدمات و سرویس‌هایی پرداخته می‌شد که اصولا باید در الکامپ به آن‌ها پرداخته شود.

پس از گپ و گفتی دوستانه با مسئولین این غرفه و کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص پوشش شبکه‌ی 4G، محدودیت‌ها و مزایای آن و سایر موارد که انشالله در آینده‌ای نزدیک به‌طور کامل پرونده‌ی آن را برای شما باز می‌کنیم، این غرفه را با خوشحالی ترک کردیم و به راهمان ادامه دادیم.

نمایشگرهای سوپر واید، لوح‌های فشرده آموزشی، مجموعه‌های نرم‌افزاری، آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای امنیتی، تجهیزات شبکه و ... از جمله مواردی بودند که در هر غرفه یکی دو مورد از آن‌ها مشاهده می‌شد.

در ادامه دومین سوژه‌ی مان را نیز پیدا کردیم. یک نرم‌افزار برای تلفن‌های همراه که این روزها حسابی کاربران را به خود مشغول کرده‌اند.

نرم‌افزار بیسفون! جایگزینی بسیار مناسب برای وایبر، واتس‌اپ و سایر برنامه‌های پیام‌رسان.

خوشبختانه بیسفون نیز دست پر بود. تیزرهای تبلیغاتی مناسب، ارائه رایگان نرم‌افزار به بازدیدکنندگان و معرفی کامل امکانات توسط پرسنل حاضر در غرفه از جمله مواردی بود که با بازدید از هر غرفه‌ی نمایشگاه الکامپ انتظار داریم و در این غرفه انتظاراتمان برآورده شد.

بیسفون در سیستم‌عامل اندروید و آی.او.اس قابل نصب است و امکاناتی همچون ارسال و دریافت پیام متنی، عکس، ویدئو همراه با استیکرهای جذاب ایرانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این برنامه را نیز به‌زودی در جام جم کلیک معرفی می‌کنیم و به جزییات کاملی همچون حریم خصوصی کاربران، رمزنگاری اطلاعات رد و بدل شده و .... اشاره می‌کنیم.

بازارچه‌ای به کام اینترنتی‌ها

وارد فضای باز شدیم و مثل همیشه انتظار داشتیم بازارچه‌ای را پیش رویمان مشاهده کنیم. این انتظارمان نیز معقول بود و باز هم مطابق هر سال با بازارچه‌ای از شرکت‌های اینترنتی روبرو شدیم. تقریبا تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پر سرعت سعی کرده بودند غرفه‌ای در فضای باز برای خود دست و پا کنند و به فروش سرویس‌های اینترنتی به کاربران بپردازند. برخی از آن‌ها تخفیف‌های وسوسه انگیزی را روی سرویس‌های 6 ماهه و یکساله‌ی خود ارائه می‌کردند و برخی دیگر نیز مودم یا هدایای دیگر را در نظر گرفته بودند.

در این بین شرکت‌های بسیار بزرگی هم وجود داشتند که ارائه خدمات اینترنت پر سرعت فقط بخشی از فعالیت حرفه‌ای ایشان به‌شمار می‌رفت اما آن‌ها نیز ترجیح داده بودند به‌جای حضور چشم‌گیر تر و معرفی محصولات و خدمات منحصر‌به‌فرد خود، به جذب مشتری برای اینترنت پر سرعت بپردازند. البته برخی از همین شرکت‌ها هم بودند که از قدیم‌الایام جزو بزرگان این حوزه به‌شمار می‌رفتند اما با در اختیار گرفتن غرفه‌ای کوچک، پذیرای بازدیدکنندگانی به تعداد انگشتان یک دست بودند چرا که هیچ پیشنهاد جدیدی برای کاربران نداشتند.

اپراتورها و هیاهوی جمعیت

همان‌طور که گفتیم در ابتدای ورودمان متوجه شدیم همراه اول در این نمایشگاه حضور ندارد. در ادامه نیز غرفه‌ی ایرانسل را بازدید کردیم و حالا نوبتی هم که باشد نوبت به اپراتور نسل سوم یا همان رایتل می‌رسد. رایتل دو بخش (فضای باز و سالن) را به معرفی سرویس‌ها، خدمات و البته خدمات پس از فروش یا بهتر است بگوییم فروش اختصاص داده بود.

در فضای باز که جمعیت بیشتری را به خود اختصاص داده بود بسیاری از بازدیدکنندگان به دنبال سیم‌کارت یا کارت تخفیف بودند و تعداد دیگری نیز به اتاق تحویل سیم‌کارت مراجعه کرده و سیم‌کارت‌هایی که از سایت رایتل پیش‌خرید کرده بودند را تحویل می‌گرفتند.

با ورود به سالن به دنیای رایتل وارد شدیم. یک طبقه از سالن به رایتل اختصاص داشت اما بسیاری از غرفه‌های آن خالی از بازدیدکننده و پرسنل شرکت رایتل بود!

در چند غرفه به‌خصوص غرفه‌ی معرفی سرویس‌های کودک رایتل چند نفری مشغول بودند و پرسنل حاضر نیز به معرفی این سرویس‌ها می‌پرداختند.

جای خیلی‌ها خالی بود

در ادامه به سالن‌های دیگر رفتیم و سعی کردیم سالنی را از قلم نیندازیم. متاسفانه همان‌طور که برگه‌ی راهنما و لیست شرکت‌کنندگان به ما نشان داد، خبری از شرکت‌های مختلف و ارائه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نبود. البته قابل ذکر است تعداد اندکی از این شرکت‌ها در نمایشگاه حضور داشتند اما آن‌طور که باید باشد، نبود! چرا که بیش از 1000 شرکت در زمینه تولیدات نرم‌افزاری مشغول به کار هستند و انصافا نرم‌افزارهای بسیار خوبی را نیز برای رایانه، تبلت و تلفن همراه تولید می‌کنند اما بیش از 95% آن‌ها در این نمایشگاه حضور نداشتند.

نرم‌افزارهای سیستم‌های یکپارچه اتوماسیون اداری، پنل‌های ارسال و دریافت پیام کوتاه، مجموعه‌های آموزشی و پکیج‌های نرم‌افزاری، تجهیزات شبکه، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خرید گروهی، نرم‌افزارهای تلفن همراه، سرویس‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی و ثبت دامنه، سرویس‌های ابری و بسیاری از حوزه‌های دیگر از جمله غرفه‌هایی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند اما تعداد آن‌ها در هر زمینه بسیار اندک بود.

بازی‌سازهای مطرح، شرکت‌های ارائه دهنده نرم‌افزارهای مذهبی و قرآنی، نرم‌افزارهای تلفن همراه به خصوص در زمینه مکان‌یابی و ... که هر ساله بخش اعظمی از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص می‌دهند در این نمایشگاه حضور نداشتند!

سورپرایزی دیگر

نمی‌دانم ما آدرس را اشتباهی رفته بودیم یا حس نا امیدی سراسر وجودمان را گرفته بود و نمی‌توانستیم سوژه‌های مناسبی را که در این نمایشگاه عرضه شده بود ببینیم! در هر حال وقتی به یک سوژه‌ی نسبتا خوب برخورد می‌کردیم خوشحال شده و سریعا دست به‌کار می‌شدیم تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر، بتوانیم با مطرح کردن نکات ریز و درشت و موشکافی خدمات یا سرویس ارائه شده، گزارش مناسبی را برای انتشار در اختیار شما قرار دهیم. یکی دیگر از این سوپرایزها سامانه ارم (آی‌پی‌مدیا) از آی‌سیما بود. خیلی خلاصه بگوییم با استفاده از این سامانه شما می‌توانید به آرشیو کامل برنامه‌های صدا و سیما و برنامه‌های خریداری شده توسط آی‌سیما دسترسی داشته و در هر زمان که تمایل داشتید به مشاهده آن‌ها بپردازید.

برای استفاده از این سرویس نیازمند دستگاهی هستید که شبیه به گیرنده دیجیتال است اما با این تفاوت که این دستگاه نیازمند اینترنت پر سرعت مخابرات است. البته ترافیک اینترنتی شما مصرف نمی‌شود و از کانال ارتباطی شما که همان ارتباط اینترنت پر سرعت است استفاده می‌شود تا به شبکه‌ی مخابرات متصل شده و از این سرویس بهره‌مند شوید. قیمت دستگاه به‌نظر ما کمی گران بود اما نرم‌افزار قابل نصب روی رایانه نیز وجود داشت که دارای هزینه اولیه حدودا 30 هزار تومان و هزینه ماهیانه 15 هزار تومان حق اشتراک است. همچنین نرم‌افزار رایگان اندرویدی این سامانه نیز در نمایشگاه ارائه می‌شد که در این نسخه ارتباط بر پایه اینترنت است و با مشاهده‌ی محتوا، از ترافیک اینترنتی شما کاسته می‌شود.

اگر بخواهیم بازدید روز اولمان را از بیستمین نمایشگاه الکامپ جمع‌بندی کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

- افتتاحیه مناسب با حضور حداکثری مسئولین

- حضور حداقلی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری

- بازارچه‌ای برای جذب مشتری توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پر سرعت (یکی از شرکت‌ها بیش از 4 غرفه در سالن‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه را در اختیار داشت)

- حضور حداقلی بازدیدکنندگان (شاید این مورد به روز اولی بودن و وسط هفته بودن مربوط باشد)

- عدم توجه شرکت‌های بزرگ و کوچک به بازدیدکنندگان و صرفا حضور در نمایشگاه با یک پرسنل پاسخ‌گو

در پایان امیدواریم الکامپ بیست و یکم حاشیه‌های این الکامپ را نداشته باشد و شاهد حضور حداکثری تمام شرکت‌های فعال در این حوزه باشیم

مریم محمدبیکی فراهانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
۰
۰
به نظر بیسفون بهترین محصول امسال بود
كاملا حرفه ای درست شده

نیازمندی ها