ازدحام جمعیت و خیل عظیم زائران عتبات عالیات در مرزهای کشور در حالی است که زیرساخت ها و امکانات رفاهی ویژه مرز خسروی در نزدیکترین نقطه به عتبات عالیات خاک می خورد.
کد خبر: ۷۴۷۱۵۸
زائران کربلا و هتل‌هایی که خاک می‌خورند + عکس

مرز خسروی یکی از استراتژیک ترین مبادی ورود خروج ایران به عراق است که در حال حاضر قلب تپنده مبادلات اقتصادی ایران با سرزمین هزار و یک شب محسوب می شود.

مرز خسروی که قسمتی از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک شهرستان قصرشیرین با عراق است به حوزه عربی کشور عراق متصل است و روزانه صدها کامیون و محموله اقتصادی از این مرز با استانهای عراق عرب مبادله می شود.

ویژگی های بارز مرز خسروی و سرمایه گذاری های سنگین برای زیرساخت ها

یکی از ویژگی های بارز مرز خسروی داشتن کمترین فاصله از ایران با اماکن مقدسه عراق است که این موضوع هرساله با برگزاری دعای شکوهمند عرفه در این مرز، نمود بیشتری پیدا می کند. عاشقانی که برای برپایی دعا در نزدیک ترین نقطه ایران به کربلای معلی اجتماع می کنند.

خاطره ورود اولین کاروان آزادگان سرفرازمیهن در ۲۶ مرداد سال ۶۹ نیز از خسروی یک نوستالژی خاص در اذهان مردم ایران ساخته است.

این مرز تا پیش از وقوع حادثه تروریستی برای برخی هموطنان، روزانه شاهد تردد ده ها کاروان زیارتی به عتبات عالیات بود. حادثه ای که پس از آن تردد زوار از مرز کرمانشاه به مهران در ایلام منتقل شد.

انسداد مرز خسروی در حالی است که هزینه های سنگین و قابل توجهی برای ایجاد مراکز خدماتی و رفاهی در شهرستان قصرشیرین شده است که در این روزها با وجود خیل عظیم زائران اربعین حسینی و کمبود امکانات برای آنها در مرزهای دیگر، بلا استفاده مانده است.

هتل های قصرشیرین خاک می خورند

هتل های شهرستان قصرشیرین که در زمان برقراری تردد زوار به تشویق ادارات میراث فرهنگی و حج و زیارت و با اعطای وام های سنگین به بخش خصوصی احداث شده اند، در حال حاضر به دلیل عدم تردد زائرین از این مرز، در مرز ورشکستگی قرار دارند و بانک به دلیل بدهی، در صدد به مزایده گذاشتن هتل هاست.

گزارش ها و اخبار رسیده از مرز مهران نیز از این موضوع حکایت دارد که زیرساخت های این پایانه مرزی پاسخ گوی خیل عظیم زائران نیست.

گنجایش مرز مهران کافی نیست

یکی از مسافران کربلای معلا که برای حرکت به سمت عتبات عالیات به مرز مهران مراجعه کرده است، گفت: این روزها بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در مرز مهران برای سفر به کربلا اجتماع کرده اند در حالی که طبیعتا این خیل جمعیت باید از طیق چند خروجی به سمت عراق حرکت کنند.

وی که به همراه خانواده اش به مرز مهران آمده است، افزود: امروز پیامکی دریافت کرده ام که برای خروج باید تا ۲۴ ساعت منتظر بمانیم. من پیشتر از مرز خسروی به کربلا رفته ام و امکانات و شرایط خسروی را برای پذیرایی از مسافران بسیار قابل قبول دیدم.

این زائر از وجود هتل هایی در قصر شیرین سخن می گفت که امروز تقریبا متروکه شده اند.

با توجه به فاصله بی نظیر ۱۷۵ کیلومتری خسروی با کاظمین، ۲۸۷ کیلومتری تا سامرا، ۲۸۵ کیلومتری تا کربلا و ۳۶۰ کیلومتری در نجف و البته زیرساختها و شرایطی که گفته شد، این ضروری به نظر می رسد که مسئولان سیاسی و امنیتی استان کرمانشاه برای فراهم شدن هرچه زودتر شرایط بازگشایی مرز خسروی اقدامات لازم را انجام دهند.

زمینه برای بازگشایی خسروی مهیاست

مدیرکل امنیتی و انتظامی استاندار کرمانشاه گفت: تا چند ماه گذشته بخش اعظمی از استان دیالی در آنسوی مرز خسروی تبدیل به محلی برای آمد و شد عناصر تروریستی شده بود و وقوع چند حادثه موجب شد که مرز خسروی مسدود شود.

شهریار حیدری اظهار داشت: در شرایط فعلی تمام استان دیالی به جز یک بخش بسیار کوچک پاکسازی شده است و امنیت آنسوی مرز تا حد زیادی فراهم است.

وی افزود: با این شرایط طبیعتا ارتباطات مرزی باید جریان پیداکند و آمد و شد از مرز خسروی و بهره گیری از زیرساختهای قابل توجه آن از سر گرفته شود.

این مقام مسئول گفت: اخیرا مدیران کل امنیتی و انتظامی استانداری های ۱۶ استان مرزی در نشستی که با معاون امنیتی و انتظامی و مدیرکل امور مرزهای وزارت کشور در خوزستان داشتند در خصوص بازگشایی مرز خسروی گفتگوهای مفصلی داشتیم.

حیدری با اشاره به رایزنی های اثرگذار دیگری برای بازگشایی خسروی، افزود: در خود استان کرمانشاه نیز با مسئولین مرتبط رایزنی ها و جلسات متعددی داشتیم تا بتوانیم مقدمات گشایش هرچه سریعتر مرز را فراهم کنیم.

مرز خسروی تا یک ماه آینده بازگشایی می شود

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه به نتیجه بخش بودن این رایزنی ها اشاره کرد و گفت: زمینه اینکه مرز خسروی تا یک ماه آینده بازگشایی شود وجود دارد و امیدواریم که این اتفاق بیافتد.

وی همچنین به دغدغه های هتلداران مرز قصرشیرین اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری های انجام شده در مرز خسروی باید حفظ شود و در این زمینه استانداری کرمانشاه مکاتباتی با معاونان رئیس جمهور داشته که تا بازگشایی مرز خسروی جریمه معوقات آنها بخشیده شده و تقسیط مجدد انجام شود.

هم اکنون مرز خسروی ظرفیت تردد ۲۰ هزار نفری در روز را به اشکال مختلف داراست.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها