بزرگترین محوطه پارینه سنگی در دامغان کشف شد

اصالت تکنولوژی در ایران قدیم + عکس

مطالعات میدانی محوطه باستانی "چاه جم" کویر حاج علی قلی در جنوب دامغان با همکاری گروهی از باستان شناسان و متخصصان مرکز ملی علوم فرانسه در آینده نزدیک آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۸۹۵
مطالعات میدانی محوطه باستانی «چاه جم» در دامغان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار جام جم در سمنان، دکتر ژیل بریون، باستان شناس شهیر فرانسوی و نماینده مرکز ملی علوم فرانسه در نشستی با مسئولان شهرستان دامغان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد با ابراز خرسندی از سفر به ایران و شهر تاریخی دامغان اظهار کرد: آثار تاریخی بسیار شهرستان دامغان برای من شگفتی‌آور بود و بازدید از مناطق و آثار باستانی منطقه مرا به تحقیق، جستجو و کاوش بیشتر تشویق می‌کند.

استاد دانشگاه ژنو، ایران را کشوری با آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی بسیار زیاد و مناطق باستانی با ارزش و متعدد دانست و گفت: داشتن این پتانسیل در رشد و توسعه صنعت گردشگری یک امتیاز بسیار بزرگ محسوب می‌شود حال آنکه در سفرهایی که به ایران داشته‌ام از علاقمندی زیادی در مسئولان و مردم نسبت به فرهنگ، تاریخ و میراث کهن کشورشان و حراست و نگهداری از آنها مشاهده کردم.

وی سیاست‌های حفاظت از آثار باستانی و میراث فرهنگی را نیازمند تعامل و همکاری بیش از پیش کشورهای جهان و انتقال تجارب در این زمینه برشمرد و افزود: به دنبال آن هستیم که این سفر به ایران و شهرستان دامغان سودمند باشد و از این‌رو آمادگی خود را مبنی بر هرگونه همکاری در زمینه کاوش و مطالعات میدانی باستان شناسی به مسئولان اعلام می‌کنیم.

ثبت 120 اثر تاریخی دامغان در لیست آثار ملی

معاون سیاسی امنیتی فرماندار دامغان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تاکنون 120 اثر تاریخی و باستانی شهرستان دامغان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: شهرستان و منطقه دامغان با سبقه تمدنی چندین هزار ساله و در بر داشتن بیش از 400 اثر باستانی و میراث فرهنگی ارزشمند جایگاه ویژ‌ه‌ای در تاریخ و تمدن ایران دارد که بر هیچ یک از صاحب‌نظران پوشیده نیست.

علی محمد مؤیدی زاده با بیان اینکه شهرستان دامغان سالانه پذیرای گردشگران متعدد داخلی و خارجی از کشورهای گوناگون است و صنعت گردشگری رو به رشدی دارد، تصریح کرد: دامغان در میزان جذب توریست و گردشگر ظرفیت‌های بسیار بالاتری از شرایط حال دارد و از این رو ما آماده هرگونه کمک و همکاری در چارچوب قوانین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان با تیم‌ها و کارشناسان و کاوشگران باستان شناس دیگر کشورها هستیم.

دکتر ژیل بریون در طول سال‌های 1382 تا 1387 در ایران مشغول به انجام کاوش در محوطه مهم گرم رود در شهرستان آمل در استان مازندران بوده و به دعوت دکتر حامد وحدتی نسب یکی از باستان شناسان ایرانی برای بازدید از محوطه باستانی چاه جم در جنوب دامغان به ایران سفر کرده است.

بررسی‌های باستان‌شناسان در سال‌های گذشته در جنوب شهرستان دامغان منجر به کشف یکی از بزرگترین محوطه‌های پارینه‌سنگی در ایران شد، این محوطه که در حاشیه کویر چاه‌جم "حاجی علی‌قلی" قرار گرفته بیش از 9 کیلومتر گسترش دارد و دارای پراکنش وسیعی از دست افزارهای سنگی منتسب به پارینه سنگی است.

به گفته کارشناسان امر، این بررسی نخستین فصل از طرح پنج ساله بررسی‌های شمال کویر مرکزی به‌شمار می‌رود، در این محوطه حضور عناصر فرهنگی شاخص دوران پارینه سنگی میانی همانند سرپیکان‌ها و قطعات ساخته شده با فناوری لوآلوآ "نام محوطه‌ای در حومه شهر پاریس که نخستین بار این فناوری از آن گزارش گردید" بسیار چشمگیر است.

باستان شناسان کشف چنین پراکنش بزرگی از دست افزارهای سنگی پارینه سنگی میانی را در تأیید این مطلب که زمانی حاشیه این دریاچه، پوشیده از گیاهان بوده و توسط اجتماعات انسانی ـ به احتمال بسیار انسان نئاندرتال ـ برای شکار مورد استفاده قرار می‌گرفته است، می‌دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها