برای پیشگیری از بیماریها

دولت آمریکا از مردان خواست ختنه کنند

چند روز قبل، روز جهانی ایدز بود. ایدز که با کمی تسامح می‌توان آن را همان بیماری نفوذ ویروس HIV در بدن دانست، این روزها به یک بیماری مهم تبدیل شده است. نبود درمان قطعی باعث شده تلاش‌ها روی پیشگیری متمرکز شود، اما باز هم، انسان‌هایی هستند که با بی‌احتیاطی جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.
کد خبر: ۷۴۵۷۸۹

در مورد رقم این انسان‌ها نمی‌توان بسادگی اظهارنظر کرد، زیرا گفته می‌شود دو برابر افرادی که می‌دانند ایدز دارند؛ کسانی هستند که از داشتن این بیماری مطلع نیستند. اما سوالی که این گزارش می‌خواهد به آن بپردازد، این است که کدام کشور دنیا، بیش از دیگر کشورها، مبتلا به ایدز دارد؟

بیشترین مبتلا به ایدز در جهان در قاره آفریقا، آن هم در جنوب این قاره وجود دارد. شگفت‌آور است که سوازیلند، لسوتو و بوتسوانا، هر سه بیش از 20 درصد از بزرگسالان خود را مبتلا به این ویروس مرگبار می‌بینند. از این‌روست که توصیه شده وقتی به این کشورها و مخصوصا به آفریقای‌جنوبی سفر می‌کنید، کمی بیشتر مراقب باشید. بعد از این سه کشور به ترتیب آفریقای‌جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، زامبیا، مالاوی، موزامبیک و اوگاندا قرار گرفته‌اند. در نظر داشته باشید که از میان 30 کشوری که در راس این فهرست قرار دارند، فقط چهار کشور در قاره آفریقا نیستند.

از آن طرف، عربستان‌سعودی در قعر فهرست که بهترین موقعیت است، قرار دارد. فقط 01/0 درصد از بزرگسالان این کشور مبتلا به ایدز هستند (البته آمار این کشور مربوط به سال 2001 است). لهستان، فیلیپین، پاکستان، عمان، نروژ، نیوزیلند، مراکش، مغولستان و مالت هم در رده‌های ماقبل قرار دارند. حضور کشورهای مسلمان در فهرست کشورهای دارای کمترین میزان بیماری ایدز می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که آموزه‌های اسلام در روابط میان زن و مرد می‌تواند چنین برکاتی نیز داشته باشد.

اما کشورمان در کجای فهرست است. آمار سال 2012 نشان می‌دهد ایران با 2/0 درصد نفوذ ایدز در میان بزرگسالان در جایگاه 102 کشورهای جهان قرار گرفته است. در این فهرست هند پیش از ایران و هلند بعد از ایران است.

البته باید در نظر داشت که از نظر تعداد مبتلایان به‌طور مطلق، کشور آفریقای‌جنوبی با بیش از شش میلیون مبتلا(!) در جایگاه اول ایستاده و نیجریه و هند در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. همچنین از نظر میزان مرگ بر اثر این بیماری نیجریه در رتبه نخست است و آفریقای‌جنوبی، رتبه‌‌های بعدی را در اختیار دارند. همه این ارقام به این معناست که ایدز را جدی بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها