ایده‌پردازی و تاثیرگذاری در صحنه بین‌الملل کشتی و پایه‌گذاری رقابت‌هایی تحت عنوان لیگ جهانی کشتی آزاد در کنار توجه به استان کشتی‌خیز مازندران و جویبار ـ که به پایتخت کشتی ایران مشهور است ـ از جمله اهدافی بود که فدراسیون کشتی هفته گذشته و در جریان رقابت‌های لیگ جهانی کشتی آزاد دنبال می‌کرد.
کد خبر: ۷۴۵۶۰۵
لیگ جهانی؛ فرصتی نو برای کشتی فرنگی

صرف‌نظر از کمی و کاستی‌هایی که در این رقابت‌ها وجود داشت به هر حال در راستای هدف آن بخوبی عملیاتی شد و فدراسیون کشتی ایران قدم در راهی نهاد که به جرات می‌توان گفت در طول پنج دهه گذشته از آن غافل بوده است. اینک همان اهداف را نیز برای کشتی فرنگی و این بار در یکی از قطب‌های اصلی کشتی فرنگی یعنی دیار زرخیز خوزستان دنبال می‌کند. آبادان میدانی است که طی روزهای سیزدهم و چهاردهم آذرماه به عرصه زورآزمایی فرنگی‌کاران دنیا تبدیل می‌شود و طبیعتا این رویداد نیز می‌تواند فرصتی نو برای کشتی فرنگی ایران باشد که با بهره‌گیری از میدان‌هایی اینچنین رشد سال‌های اخیر خود را دوام و استحکام بخشد، در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به این رقابت‌ها.

اگر کشتی‌گیران آزادکار بابت تغییر شیوه برگزاری رقابت‌های لیگ که با کاهش نسبی درآمدهای آنها همراه شد، اعتراضات و انتقاداتی را متوجه فدراسیون کشتی کردند فرنگی‌کاران چنین شرایطی نداشتند چرا که اساسا لیگی برای کشتی فرنگی وجود نداشت و در حالی که همواره نسبت به این موضوع معترض بودند به هر ترتیب امسال با برگزاری پیکارهای فصلی جایزه بزرگ عملا آنها نیز صاحب لیگ شدند تا بهره مالی در خور از این مهم داشته باشند. علاوه بر این از نقطه‌نظر فنی برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای کشتی‌گیران کشورمان باشد که به قول اهالی کشتی تنشان به تن کشتی‌گیران خارجی بخورد و داشته‌های فنی خود را افزایش دهند.

گرچه کشتی فرنگی ایران در ماه‌های آینده رقابت‌های بین‌المللی جام تختی و همچنین پیکارهای جام جهانی تهران را نیز در پیش دارد اما حتی این دو رویداد نمی‌تواند باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن لیگ جهانی کشتی فرنگی شود و کارشناسان و ناظران امیدوارند برگزاری مناسب این رقابت‌ها و همچنین برطرف کردن نقاط ضعف آن در دوره‌های آینده، بتواند فرصت جدیدی برای کشتی فرنگی ایران فراهم کند تا همچنان روزهای آفتابی‌اش را ادامه دهد.

بهرام مشتاقی، عضو شورای فنی کشتی فرنگی درباره این رقابت‌ها، این گونه اظهارنظر می‌کند: در وهله اول باید گفت باعث خوشحالی است که فدراسیون کشتی نسبت به برگزاری متعدد رقابت‌های کشتی چه در داخل و چه به صورت اعزام تیم‌های مختلف به رقابت‌های برون مرزی اهتمام جدی نشان می‌دهد چرا که از دل همین رقابت‌هاست که ما می‌توانیم کشتی‌گیران خوبی را پرورش دهیم. به طور خلاصه باید گفت تعدد مسابقه به سود تیم ملی است.

او درباره لیگ جهانی کشتی فرنگی می‌گوید: به هر ترتیب نخستین دوره رقابت‌هاست و باید دید چگونه و در چه سطحی برگزار می‌شود. آنچه مهم است باید بعد از پایان مسابقات نقاط ضعف و قوت این پیکارها استخراج شده و جهت بهره‌برداری فنی هرچه بیشتر از این رقابت‌ها، برنامه‌ریزی کرد.

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی تهران درباره اعطای میزبانی این رقابت‌ها به استان خوزستان، گفت: این‌که فدراسیون کشتی به شهرستان‌ها به عنوان بازوان اجرایی خود بها می‌دهد بسیار ارزشمند است و از طرفی دیگر وقتی می‌بینیم این بها دادن شامل حال قطب‌های کشتی مثل خوزستان می‌شود بسیار خوشحالیم. اما در این رابطه یک نگرانی مهم وجود دارد و آن این‌که زیرساخت لازم برای برگزاری رقابت‌هایی در این سطح در شهرستان‌ها وجود ندارد. در جویبار دیدیم که به دلیل کم بودن ظرفیت سالن، بسیاری از علاقه‌مندان پشت درهای بسته مانده بودند و بلیت مسابقات تا 40 هزار تومان هم خرید و فروش می‌شد، حیف است جاهایی که تا این حد کشتی دوست هستند سالن بزرگ نداشته باشند و مردم برای دیدن کشتی به زحمت بیفتند.بهرام مشتاقی درباره این نگرانی که آیا تعدد مسابقات خطر خستگی کشتی‌گیران را به دنبال ندارد، تصریح می‌کند: قرار نیست در همه رقابت‌ها کشتی‌گیران اصلی تیم ملی روی تشک بروند، در این رقابت‌ها کشتی‌گیران جوان می‌توانند بخوبی توانایی‌شان را محک بزنند.

اندیمشک با توپ پر می‌آید

تیم‌های مرکز جراحی پاستور اندیمشک، صبای قم و باشگاه شهدای هفتم تیر تهران که در رده‌های اول تا سوم مرحله سوم لیگ فصلی جایزه بزرگ کشورمان قرار گرفتند در کنار تیم منطقه آزاد اروند، چهار نماینده کشورمان در این رقابت‌ها هستند. در این میان اندیشمک که از جمله قطب‌های کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود با توپ پر گام به این رقابت‌ها می‌گذارد. جایی که در 59 کیلو یکی از شاخص‌ترین کشتی‌گیران این وزن یعنی سامان عبدولی، در 66 کیلو مهدی زیدوند، در 71 کیلو رامین طاهری جوان با آینده و عضو تیم ملی جوانان، در 75 کیلو سعید عبدولی قهرمان صاحب‌نام جهان، در 80 کیلو مهد هدایی، در 85 کیلو کشتی‌گیر سرشناس این وزن داود عابدین زاده، در 98 کیلو مصطفی صالحی و در 130 کیلو مسعود نعمت‌چگانی به همراه قهرمان آسیا یعنی بهنام مهدی زاده برای این تیم کشتی خواهند گرفت.

صبای قم نیز با کشتی‌گیرانی چون شیرزاد بهشتی، حمید زارع، ابوذر نورزاده، عباس محب‌تاش، هادی علیزاده (عضو تیم ملی در رقابت‌های جهانی 2013 و 2014)، علی علیاری (دارنده برنز آسیا) و عباس نوری به مصاف رقیبانش می‌رود. اما دیگر تیم خوزستان که تحت عنوان منطقه آزاد اروند گام به این رقابت‌ها می‌گذارد نیز کشتی‌گیران سرشناس و مدعی در اختیار دارد؛ در 59 کیلو عبدالمحمد پاپی، در 66 کیلو امین سوری، در 75 کیلو پیام بویری (دارنده برنز بازی‌های اینچئون)، در 85 کیلو مجتبی کریم‌فر (دارنده برنز بازی‌های اینچئون) و در 120 کیلو امیر قاسمی‌منجزی. ضمن این‌که تیم شهدای هفتم تیر تهران نیز در این رقابت‌ها تیم دست و پا بسته‌ای نیست.

کشتی‌گیران شاخص خارجی

در حالی که در این رقابت‌ها حضور نمایندگانی از روسیه، بلاروس، اوکراین،‌ قرقیزستان،‌ آذربایجان، کوبا،‌ مجارستان، ارمنستان و ترکیه قطعی شده است، برخی چهره‌های خارجی از جمله کشتی‌گیران قدرتمند روس می‌توانند هیجان خاصی به نخستین دوره پیکارها ببخشند. چنگیز لابازانوف قهرمان جهانی ازبکستان در وزن 71 کیلو، الکساندر چهرکین قهرمان سال 2014 اروپا در 75 کیلو، یوگنی سالیف دارنده مدال نقره رقابت‌های جهانی ازبکستان در 80 کیلو، الکسی میشین قهرمان جهان و المپیک در وزن 85 کیلو و واسیلی پارشین نفر سوم سال 2014 اروپا در وزن 120 کیلو در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت.

علاوه بر این نماینده ترکیه نیز در این رقابت‌ها حضوری جدی خواهد داشت. در 59 کیلو مصطفی ساگلام (برنز اروپا 2011) و فاتح اوچونچو (برنز اروپا 2013)، در 66 کیلو آتاکان یوکسل (عضو تیم ترکیه در جهانی 2014)، در 71 کیلو یونس اوزیل (مدال نقره جهان 2014)، در 75 کیلو امره کوش (مدال برنز جهان 2013)، شرف توفنک (نقره اروپا 2008 )، در 80 کیلو سلجوق جبی (دارنده مدال‌های طلا، نقره و برنز جهان)، در 85 کیلو متهان باشار (عضو تیم ترکیه در جهانی 2014)، در 98 کیلو جنگ ایلدیم (مدال برنز جهان 2014) و در 130 کیلو رضا کایالپ (طلا، نقره برنز جهان و برنز المپیک) و آتیلا گوزل (برنز اروپا 2008) در ترکیب این تیم حضور دارند.

در تیم نماینده ارمنستان نیز نام آرتور الکسانیان قهرمان جهانی ازبکستان در وزن 98 کیلوگرم و در 66 کیلوگرم هوانس واردرسیان (مدال برنز جوانان جهان ـ شرکت‌کننده در المپیک لندن) به چشم می‌خورد.

در تیم نماینده کوبا نیز نام کشتی‌گیرانی مثل مایکل آناچ لاموس (سوم جوانان جهان) در 59 کیلو، الکسی بل کابالرو (قهرمان پان آمریکن) در 71 کیلو و خاسمانی دانیل لوگو (قهرمان پان آمریکن) در 98 کیلو به چشم می‌خورد.

می‌توان گفت دست‌کم حضور کشتی‌گیران روس عنواندار می‌تواند سطح کیفی این رقابت‌ها را بمراتب بالاتر از لیگ جهانی کشتی آزاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها