معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: 78 درصد مردم کشور تغذیه نامناسب دارند که عمده مشکلات تغذیه ای آنان مربوط به مصرف زیاد نمک، شکرو روغن و استفاده ناکافی از میوه و سبزیجات است.
کد خبر: ۷۴۵۴۸۱
78 درصد مردم کشور تغذیه نامناسب دارند

به گزارش جام جم آنلاین دکتر علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه "اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه" با اعلام این خبر افزود:سالانه 36 میلیون مرگ در دنیا بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های تنفسی رخ می دهد.

وی تصریح کرد: در ایران نیز سالیانه 83 هزار نفر افراد 30 تا 70 ساله بر اثر ابتلا به بیماری های فوق جان خود را از دست می دهند که در صورت اصلاح سبک زندگی می توان از این عوارض به میزان چشمگیری کاست.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت از میان 4 عامل خطرساز تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل، مشخص شده، تغذیه نامناسب در ابتلا به بیماری های فوق بزرگ ترین سهم راداراست.

وی ادامه داد: در حوزه تغذیه نیز نقش روغن در ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری های قلبی- عروقی، سرطان ها و دیابت و نیز مرگ ناشی از آن هابیش از سایر مواد خوراکی است.

دکتر سیاری اظهار داشت: از اقدامات مهم وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، کاهش 50 درصدی واردات روغن پالم در امسال و کاهش 30 درصدی آن در سال آینده و کاهش میزان اسید چرب ترانس روغن های است.

وی بهترین روش برای اصلاح عادات غلط تغذیه ای را مانند کاهش مصرف نمک از 10 تا 12 گرم کنونی به 5 گرم، همچنین استفاده کمتر از قند و شکر و نیز فرهنگ سازی در زمینه مصرف روغن های مایع و نیز خوردن حداقل 5 واحد میوه و سبزیآموزش به کودکان در مدارس عنوان کرد .

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این وزارت با هدف اصلاح تغذیه مردم تفاهمنامه ای را با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده است، خاطر نشان ساخت: آموزش تغذیه صحیح در مدارس به 12 میلیون دانش آموز، نقش موثری در کاهش بیماری ها داشته که علاوه بر ارتقای سلامت مردم از بار هزینه های دولت نیز خواهد کاست.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز نقش بزرگی در تامین سلامت غذایی کشور بر عهده دارد که تفاهمنامه ای با این وزارتخانه در زمینه کیفیت و میزان مصرف کودها به امضا رسیده تا هم مقدار مصرف سم در کشور کاهش یابد و هم سموم از نظر کیفیت کنترل شوند؛ زیرا مصرف نابه جای سموم سبب آلودگی آب شده که این آلودگی وارد بدن انسان می شود.

دکتر سیاری خاطر نشان ساخت: کاهشفقر،افزایشسوادودسترسیبهغذاجزوسیاستهایدنبالشدهازسویوزارتبهداشتطی 20 سال اخیر بوده که خوشبختانه منجر به کاهش 50 درصدی سوء تغذیه در کشور شده که این اقدامی بزرگ در این زمینه است.

وی گفت:20 سال پیش که این طرح را شروع کردیم، نگران افزایش وزن و چاقی به شکل امروزی نبودیم، اما امروزه چاقی و داشتن وزن بالاتر از استاندارد، جزو یکی از مشکلاتی است که سلامت افراد را تهدید می کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: با وجود اقدامات مثبت انجام شده در کشور در زمینه کمبود ویتامین D موفق نبودیم و در عرض 10 سال کمبود این ویتامین به 6 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حل مشکلات تغذیه ای به دلیل گستردگی و پراکندگی بسیار مشکل بوده، نیازمند همفکری اندیشمندان و همکاری های بین بخشی است.

دکتر سیاری با ابراز خرسندی از برپایی " نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه " اظهار داشت:برپایی چنین کنگره هایی به شرطی اقدامی مناسبی برای رفع مشکلات تغذیه ای کشور است که دستاوردهای آن پس از کنگره به کارگرفته شده،موارد مطرح شده در آن تا حل مشکلات تعقیب گردد.

"اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره تغذیه" که روز یکشنبه 9 آذر در پژوهشگاه نیروی تهران آغاز به کار کرد، روز چهارشنبه 12 آذر ماه با تقدیر از چهره های مطرح تغذیه کشور به کار خود پایان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها