علائمی که نشان می دهد‌ در دنیای 3 بعدی‌ غرق شده ایم

مشکلات دنیای3 ‌بُعدی

دنیای پیرامون ما پر شده از تصاویر سه‌بعدی یا همان 3D ؛ انواع بازی‌ها، فیلم‌های سه‌بعدی و تلفن‌های مجهز به نمایشگرهای سه‌بعدی و... که تا عمق تصاویر را جلو چشم‌های ما می‌آورند.
کد خبر: ۷۴۵۳۰۷
مشکلات دنیای3 ‌بُعدی
این تصاویر با سرعت زیادی در حال گسترش هستند و ارضاکننده لذت سمعی ـ بصری میلیون‌ها کودک و بزرگسال در سراسر جهان، اما توجه داشته باشید که زیاده‌روی در نگاه کردن به این تصاویر ممکن است به سلامت بدن آسیب‌های جدی وارد کند. اگر علائمی که ذکر می‌شود را در خود دیدید، بهتر است دل از فیلم‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه‌بعدی‌تان بکنید.
درد خشکی چشم

آژانس ملی امنیت بهداشت مواد غذایی، محیط زیست و کار فرانسه (Anses) در گزارش رسمی خود درخصوص استفاده از فناوری‌های دیداری ـ شنیداری سه‌بعدی هشدار داده است. به گزارش این سازمان، دستگاه بینایی کودکان زیر شش سال در حال تکامل است و نباید در معرض این تصاویر قرار بگیرد. کودکان بین 6 تا 13 سال نیز باید با رعایت حد اعتدال، به تماشای فیلم‌ها یا انجام بازی‌های سه‌بعدی بپردازند.
زیرا این تصاویر به دلیل اختلاف موجود بین سازش با محیط و همگرایی (accommodation-vergence)‌باعث خستگی چشم می‌شوند. در دنیای واقعی چشم‌ها برای دریافت عمق و برجستگی تصاویر، به سمت یک شیء واحد متمایل می‌شوند و عدسی‌ها خود را بر حسب فاصله‌ای که با آن شیء دارد تغییر می‌دهند، اما شگرد ترسیم تصاویر استرئوسکوپیک (سه‌بعدی) با این قانون فیزیولوژیک بدن همخوانی ندارد؛ در نتیجه اشکالاتی برای قوه بینایی انسان ایجاد می‌کند. در واقع همین ناهماهنگی باعث بروز احساس خشکی و درد چشم می‌شود که جزو علائم اولیه اثرات منفی تصاویر سه‌بعدی است.

اختلالات بینایی

علاوه بر خستگی و خشکی چشم، زیاده‌روی در تماشای تصاویر سه‌بعدی باعث بروز اختلالاتی در دید افراد می‌شود. در نتیجه فرد دچار دوبینی شده و حساسیت چشم‌هایش به تقابل تصاویر، حدت بینایی و سرعت درک تصاویر کاهش پیدا می‌کند.

سردرد و گردن‌درد

قرارگیری بیش از اندازه در معرض رابط‌های صوتی و تصویری سه‌بعدی ممکن است به اختلالاتی موسوم به «اکسترا اوکولار» منجر بشود. این اختلالات خود را با سردرد، گردن‌درد، کمردرد، درد در ناحیه شانه، کاهش کارایی در فعالیت‌های ذهنی و از دست دادن تمرکز نشان می‌دهند. اگر این علائم را بخصوص در کودکان مشاهده کردید زمان آن رسیده است که خودتان را از دنیای سه‌بعدی مجازی بیرون بکشید.

سرگیجه

از دیگر علائم غرق‌شدن در دنیای سه‌بعدی می‌توان به تاثیر منفی این تصاویر در تعادل وضعی بدنی یا اثرات آن در برداشت افراد از وقایع پیرامون اشاره کرد.
به زبان ساده‌تر، افرادی که در تماشای تصاویر سه‌بعدی افراط می‌کنند دچار سرگیجه می‌شوند و توانمندی‌شان از درک محیط پیرامون دچار اشکال می‌شود. البته محققان همچنان درخصوص این مساله در حال بررسی‌های تکمیلی هستند؛ اما اگر مدتی است دچار سرگیجه شده‌اید و اهل تصاویر سه‌بعدی هستید بهتر است مراقب خودتان باشید.

توصیه‌هایی برای محدود کردن

خستگی چشم ناشی از تصاویر سه‌بعدی متخصصان آژانس ملی امنیت سلامت مواد غذایی، محیط‌زیست و کار فرانسه به همه مردم و بخصوص افرادی که به دلیل شغل‌شان مجبور هستند در معرض این تصاویر باشند، توصیه می‌کنند تا حد امکان تماس‌شان را با دنیای سه‌بعدی کاهش دهند.
این افراد در صورت مشاهده علائم ذکر شده حتما باید به چشم‌پزشک مراجعه کنند. اگر اهل تماشای فیلم یا بازی‌های سه‌بعدی هستید حتما فاصله‌تان را با صفحه نمایشگر حفظ کنید. توضیحات سازندگان دستگاه‌ها و ابزارهای سه‌بعدی را با دقت رعایت کنید. حتما از عینک‌های مخصوص تماشای تصاویر سه‌بعدی استفاده کنید و تا حد امکان از قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر این تصاویر خودداری کنید.

منابع: فیگارو و لوموند / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها