زندگی و مبارزات میرزا کوچک‌خان جنگلی بارها در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی دستمایه قرارگرفته و سازندگان این آثار در حد بضاعت اندیشه، تحقیق و شرایط اجتماعی زمان تولید اثر خود بخش‌هایی از وقایع مرتبط با این شخصیت تاریخی را به تصویر کشیده‌اند. در میان آثار ساخته شده درباره میرزا کوچک‌خان، مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» جایگاه ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۷۴۵۰۳۷
دیدار با میرزا کوچک‌خان در آی‌فیلم

این مجموعه سال 1366 به کارگردانی بهروز افخمی از شبکه یک پخش شد و اکنون ساعت 13 و 30 و 21 و 30 دقیقه از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود.

فیلمنامه این سریال از سال 1362 تا 1364 توسط ناصر تقوایی برای گروه فیلم و سریال شبکه یک نوشته شد و در ابتدا قرار بود تقوایی خودش «کوچک جنگلی» را بسازد، اما با کنار کشیدن وی، بهروز افخمی عهده‌دار ساخت آن شد.

/Media/Image/1391/12/07/634974045180769479.jpg

در مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» علیرضا مجلل نقش میرزا کوچک‌خان را بازی می‌کند و مهدی هاشمی، جمشید گرگین، صدرالدین حجازی، عنایت‌الله شفیعی، جهانگیر الماسی و اکبر سنگی دیگر بازیگران اصلی این مجموعه هستند. با آن‌که این مجموعه نخستین اثر تصویری قابل اعتنا در کارنامه هنری افخمی است، ولی به خاطر باورپذیر بودن شخصیت میرزا فیلمنامه خوب، کارگردانی هوشمندانه و بازی‌های خوب بازیگران هنگام پخش مخاطبان انبوهی را پای تلویزیون نشاند.

افخمی در «کوچک جنگلی» ضمن ارائه مبارزات میرزا و یارانش تحلیلی هم از زندگی، افکار و اهداف او و همرزمان و مخالفان داخلی و خارجی کوچک‌خان را به تصویر کشید که همین امر بر گیرایی و جذابیت سریالش افزود. این مساله نشان داد که این سریال از پشتوانه تحقیقی و تحلیلی مناسب و محکمی برخوردار بوده و بر اساس مکتوبات تاریخی به ویژگی‌های این شخصیت و اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران زندگی میرازکوچک جنگلی پرداخته است. از صحنه‌های تاثیرگذار این سریال می‌توان به صحنه جنگ منجیل اشاره کرد که بهروز افخمی در این صحنه‌ها سعی کرده بود مخاطب مفهوم یک جنگ واقعی را درک کند، در این بخش‌ها افخمی این پرسش را در ذهن مخاطبان شکل می‌دهد که میرزا کوچک یا دکتر حشمت کدام‌یک درست عمل می‌کنند؟ با آن که افخمی در آن سال‌ها جوان بود، اما حواسش به ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های کارش بود تا یک اثر خوش‌ساخت به مردم ارائه کند.

فاطمه عودباشی‌ /‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها