دکتر فریندخت زاهدی، پژوهشگر و مدرس شناخته شده تئاتر کشور شامگاه یکشنبه زنگ افتتاح نمایش «کالون و قیام کاستلیون» را به صدا درآورد تا این اثر نمایشی به‌طور رسمی اجراهای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کند.
کد خبر: ۷۴۴۷۴۱

به گزارش جام‌جم، در مراسم گشایش نمایش «کالون و قیام کاستلیون» به کارگردانی آرش دادگر چهره‌هایی چون جمشید گرگین، شیرین یزدان‌بخش، قاسم زارع، کیومرث مرادی و سیدمحمد محیط طباطبایی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

آرش دادگر، کارگردان نمایش «کالون و قیام کاستلیون» در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مسعود فروتن به عهده داشت، به ذکر توضیحاتی درباره این اثر پرداخت و گفت: این نمایش برداشتی آزاد از رمان «وجدان بیدار» نوشته اشتفان تسوایگ است.نمایشنامه کار را حمیدرضا نعیمی در سال 1385 نوشت که همان سال نمایش را در تالار مولوی و سال بعد در تالار چهارسو اجرا کردیم.

سرپرست گروه تئاتر «کوآنتوم» با بیان این‌که تمرین‌های گروه، چه در دو اجرای قبلی و چه در این اجرای بازتولید، سخت و طاقت فرسا بوده، افزود:‌ رسیدن به کاری منسجم، آسان نبود. بلکه نیاز به تمرینات جسمی زیاد و طولانی داشت که اعضای گروه بخوبی از عهده آن برآمدند.

کارگردان نمایش‌های موفقی چون «هملت» و «توفان» درباره خشونت جاری در نمایش هم توضیح داد: در این نمایش خشونت را به معنای واقعی کلمه خواهیم دید که از دل موضوع اثر بیرون می‌آید.«کالون و قیام کاستلیون» درباره شخصی به نام سباستین کاستلیون است که در سده 16 میلادی علیه حکومت خشک و استبدادی ژان کالون قیام می‌کند.

دکتر فریندخت زاهدی، مدرس و پژوهشگر تئاتر هم پیش از نواختن زنگ افتتاح این نمایش گفت: خوشحالم در خدمت جوانانی هستم که با وجود سختی‌ها، مشکلات مالی و کمبود حمایت که گاه هست و گاه نیست، با پشتکار خود همچنان پابرجا هستند و به اجرای خود ادامه می‌دهند.یکی از این جوانان، آرش دادگر است که هر سال با اجرای خود، گلی در تئاتر ایران می‌کارد.من به عنوان معلم تئاتر به کسانی که با این شرایط تئاتر روی صحنه می‌برند، افتخار و آنها را ستایش می‌کنم.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر نیز ضمن سپاس از فریندخت زاهدی و آرش دادگر، درباره بازتولید نمایش‌های موفق گفت: تئاتر هم مثل سینما باید برای دیده شدن، عمر طولانی داشته باشد. بنابراین به‌دلیل زمان کوتاه اجرای یک نمایش موفق و اشتیاق زیاد مردم برای دیدن آن، می‌توان نمایشی را بارها و بارها و در مقاطع مختلف روی صحنه برد. بازتولید نمایش، حتی از سینما هم سخت‌تر است؛ به این دلیل که تولید فیلم، یک بار تمام می‌شود، اما در هر بازتولید نمایش، جمع کردن گروه و تمرین بسیار وقت‌گیر و طاقت‌فرساست، ولی آرش دادگر این همت و عزم را برای بازتولید داشت.

مجید سرسنگی در ادامه ضمن اشاره به نمایش «خانه واده» به کارگردانی محمد مساوات ـ یکی دیگر از کارگردانان جوان که هرشب پس از اجرای «کالون و قیام کاستلیون» روی صحنه می‌رود ـ استقبال از نمایش‌های فصل جوان ایرانشهر را خشنودکننده خواند و گفت: اولین بار با نیت فرصت دادن به جوانان مستعد، فصل جوان تئاتر را راه انداختیم، اما از استقبال و فروش بالای نمایش‌ها شگفت‌زده و شوکه شدم. امیدوارم مخاطبان این مجموعه همچون دیگر نمایش‌ها از کارهای فعلی هم حمایت کنند.

او افزود: قصد داریم از سال آینده در مضامین نمایش‌های مختلف پیوندی ایجاد کنیم و هرسال را به موضوع خاصی اختصاص دهیم. در همین ارتباط سال آینده تماشاخانه ایرانشهر به نمایش‌هایی مرتبط با مدیا و رسانه‌های دیگر می‌پردازد و شاهد اجراهایی خواهیم بود که در تکنیک و اجرا از رسانه‌های دیگری مثل تلویزیون و سینما بهره می‌برد.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر همچنین سال 95 را هم مختص نمایشنامه‌هایی مرتبط با ادبیات دانست و گفت: یکی از مشکلات تئاتر کشور نبود نمایشنامه‌های غنی برگرفته از ادبیات است. شاید این بن بستی که در تئاتر به وجود آمده با استفاده از رسانه‌های دیگر و بهره‌گیری از ادبیات معاصر و کهن ایران و جهان در آثار نمایشی رفع شود.

نمایش «کالون و قیام کاستلیون» نوشته حمیدرضا نعیمی و به کارگردانی آرش دادگر ساعت 18 به مدت یک ماه هر روز در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.مهران امام بخش، کامبیز امینی، فرید قبادی، حسام منظور، آرش دادگر، یعقوب صباحی، عمار آشوری، مریم راسخ‌، ‌مهراب رستمی، امیر رجبی و علی کوشا بازیگران این کار هستند.

نمایش «خانه واده» به کارگردانی محمد مساوات هم که هر شب پس از اجرای کار دادگر و در ساعت 20 و 15 دقیقه در همین سالن روی صحنه می‌رود، داستان پدری است که هواپیمایی تک موتوره را به عنوان هدیه برای خانواده می‌خرد.

علی محمودی، محمدعلی محمدی، احسان بهلولی، اسماعیل گرجی، بانیپال شومون، نیما نوری‌زاده و مجید عسگری در این نمایش بازی می‌کنند.

دو نمایش جدید «کالون و قیام کاستلیون» و «خانه واده» در حالی اجرای خود را از یکشنبه در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است که نمایش «دو دلقک و نصفی» به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی و بازی سارا پهلوانی، فرشاد قاسمی و مصطفی لعلیان هم از ساعت 20 فردا در سالن استاد ناظرزاده کرمانی این مجموعه روی صحنه خواهد رفت.

مسعود کیمیایی دی سال گذشته این اثر را با نمایشنامه خوانی صابر ابر، نگار جواهریان و علی سرابی در سالن اصلی تئاترشهر اجرا کرده بود که عواید آن به درمان مجید بهرامی اختصاص یافت؛ هنرمند جوان تئاتر کشور که درمان‌ها و تلاش‌های صورت گرفته درباره‌اش افاقه نکرد و اواخر ماه قبل پس از چند سال مبارزه با سرطان تسلیم مرگ شد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها