سرهم کردن مینی رایانه نیمه‌آماده ان.یو.سی اینتل

چگونه قطعات مینی‌رایانه را به یکدیگر متصل کنیم

این روزها با این‌که رایانه‌های رومیزی مینی نیمه آماده (barebone) و مینی رایانه‌ها (mini-PC) جای خود را در بین کاربران باز کرده‌اند و سهم بزرگی از بازار مصرف رایانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، متاسفانه در کشور ما هنوز کاربران فقط کیس‌های حجیم و جاگیر را به‌عنوان رایانه قبول دارند.
کد خبر: ۷۴۴۴۲۷
چگونه قطعات مینی‌رایانه را به یکدیگر متصل کنیم
این روزها با این‌که رایانه‌های رومیزی مینی نیمه آماده (barebone) و مینی رایانه‌ها (mini-PC) جای خود را در بین کاربران باز کرده‌اند و سهم بزرگی از بازار مصرف رایانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، متاسفانه در کشور ما هنوز کاربران فقط کیس‌های حجیم و جاگیر را به‌عنوان رایانه قبول دارند.
در بیشتر مواقع به علت بی‌اطلاعی کاربر یا فروشنده قطعات سخت‌افزاری نامناسبی که اصلا با هم جور نیستند، داخل کیس کنار هم اسمبل می‌شوند و در نهایت نمی‌توانند با توجه به هزینه صرف شده و برق زیادی که مصرف می‌کنند کارایی مناسبی داشته باشند. این کیس‌ها بسیار نازیبا و جاگیر هستند و سر و صدای زیادی نیز ایجاد کرده و در فصل گرما با تولید گرمای بیش از حد در محیط منزل یا دفتر کار، موجب کار اضافی و اتلاف انرژی وسایل خنک‌کننده می‌شوند.

بیشتر مواقع کاربرها اصلا نیازی به رایانه‌هایی با قدرت رایانش خیلی بالا ندارند و آنها را فقط برای گشت و گذار عادی در وب و ویرایش اسناد یا پخش فایل‌های موزیک و ویدئو یا اجرای بازی‌های رایانه‌ای خیلی ساده و سطح پایین به‌کار می‌برند که به هیچ عنوان کارهای سنگینی نیستند. بنابراین بیشتر نیروی رایانشی بالقوه‌ای که در این سخت‌افزارهای قوی وجود دارد و مبالغ اضافی که برای آنها صرف شده بلااستفاده مانده و به هدر می‌رود.

رایانه‌های مینی نیمه آماده NUC اینتل یکی از انواع بسیار خوش‌ساخت این نوع رایانه‌هاست که از طراحی و قدرت پردازش خوبی برخوردار بوده و قیمت مناسبی نیز دارند. این مینی‌رایانه به صورت یک کیس کوچک نیمه آماده به اندازه کف دست عرضه می‌شود که فقط شامل مادربورد و پردازنده‌ای با گرافیک تعبیه شده است که شما باید مقداری حافظه رم و یک فضای ذخیره داده از نوع دیسک سخت یا وضعیت جامد به طور جداگانه برای آن خریداری و نصب کنید. این رایانه‌ که در سه مدل با سه نوع پردازنده با سه سطح قدرت پردازشی متفاوت در بازار موجود است،‌ با قیمت مناسب و کارکرد بی‌صدا و مصرف برق بسیار کم خود، برای سرگرمی خانگی، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی، نمایشگاه‌های تجاری و مطبوعاتی و کارهای عادی روزمره واقعا عالی است. در ادامه با اسمبل کردن آنها از پایه و به‌صورت قدم به قدم آشنا می‌شوید.

انتخاب مناسب

اولین مرحله برای جمع کردن مینی‌رایانه نیمه‌آماده NUC، تصمیم‌گیری برای انتخاب مدل مناسبی از آن متناسب با نیازها و انتظارات شماست. NUC مانند همه طراحی‌های دیگر اینتل، مجموعه نسبتا کاملی از قابلیت‌ها و سخت‌افزار مناسب را در قالب کیسی کوچک در خود جمع کرده است. مدل اول این مینی‌رایانه‌ها پردازنده سلرون اینتل با قدرت رایانش پایین است، نوع حد وسط آن مجهز به پردازنده دو هسته‌ایCore i3-4010U با قیمت یک میلیون و 170 هزار تومان است. نوع پردازنده Core i3-3217 آن با قیمت یک میلیون و 350 هزار تومان، سرعت سیکل ساعت 8‌/‌1 گیگاهرتزی از سری آیوی بریج اینتل دارد. این مدل با قابلیت ایجاد دو هسته پردازشی مجازی اضافی (Hyper-Threaded)، برای انجام تمام کارهای روزمره و پخش فایل‌های مالتی‌مدیا مناسب است. نوع سوم آن که حتی می‌توان با آن کارهای نه چندان سنگین گرافیکی انجام داد و بازی‌های رایانه‌ای متوسط را نیز اجرا کرد، با پردازنده نسبتا قدرتمند Core i5-3427U با قیمت یک‌میلیون و 700 هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

قطعات سخت‌افزاری و ابزار لازم

1ـ یکی از سه نوع مینی PC نیمه‌آماده ان.یو.سی اینتل باتوجه به انتخاب و بودجه شما

2ـ دو عدد ماژول رم چهار گیگابایتی یا هشت گیگابایتی باتوجه به بودجه شما

3- یک هارد دیسک یا درایو SSD یا درایو وضعیت جامد mSATA با ظرفیت ذخیره مورد نظر متناسب با بودجه‌ شما

4ـ‌ پیچ‌گوشتی فیلیپس چهارسوی ظریف یا ست پیچ‌گوشتی ساعتی

مراحل کار

الف ـ خارج کردن مادربورد از کیس: برای این کار باید چهار عدد پیچ قسمت زیرین کیس ان.یو.سی را باز کنید. کیس را باز کرده و پنل زیرین آن را جدا کنید. حالا سه عدد پیچ ریزی که مادربورد را روی کیس نگه‌داشته باز کرده و بدون دست زدن به قطعات الکتریکی مدار، مادربورد را از لبه‌ها بگیرید و از کیس خارج کنید.

ب ـ آشنایی با قطعات: پردازنده، هیت‌سینک و فن خنک‌کننده مربوط به آن در یک طرف از مادربورد ان.یو.سی قرار دارند که به سرمایش اکتیو سیستم نیاز است. یک پایانه اتصال یا اسلات مینی PCI Express برای اتصال کارت وایرلس، یک عدد اسلات پی.سی.آی اکسپرس اندازه کامل برای متصل کردن درایو ام.ساتا و دو عدد اسلات رم SO-DIMM برای اتصال دو ماژول رم چهار یا هشت گیگابایتی، در نزدیک هیت سینک خنک‌کننده انفعالی (پسیو) نزدیک سوکت خالی هدرهای پنل جلویی واقع شده است.

ج ـ نصب رم: شما برای ان.یو.سی به تهیه رم از نوع لپ‌تاپی نیاز دارید. حافظه رم باید از نوع DDR3 PC3-10600 با سرعت 1333 یا 1600 مگاهرتز باشد. البته مسلما ماژول رم با سرعت بالاتر بهتر است. حداکثر مقدار رمی که می‌توانید در مینی رایانه ان.یو.سی نصب کنید، 16 گیگابایت است. نصب رم در این رایانه درست مشابه لپ‌تاپ است. به این صورت که مطابق عکس به صورت زاویه‌دار ماژول‌های رم را وارد شیار اسلات حافظه می‌کنید و پس از آن به آرامی روی رم فشار وارد می‌کنید تا با صدای کلیک مانندی در محل مخصوص خودش جا بیفتد.

د ـ نصب سیم‌های اتصال و کارت وایرلس: اینتل در ساخت رایانه ان.یو.اس از الگوی طراحی معروف به uCFF که مترادف با اصطلاح فرا ـ جمع و جور (ultra-compact) است، پیروی کرده است. از همین رو برخی اجزای ‌آن روی همدیگر قرار گرفته‌اند. از جمله این قطعات کارت وایرلس و کارت ام. ساتاست که با فاصله یک میلی‌متری روی هم قرار می‌‌گیرند. کارت وایرلس همراه سیستم ان.یو.سی گنجانده شده است. برای شروع شما باید کارت وایرلس را نصب کنید. این کار ساده است و فقط باید کارت را وارد سوکتش کرده و کمی فشار دهید تا جا بیفتد. سپس سیم سیاه را به محلی که روی بورد با کلمه Main مشخص شده، متصل کرده و سیم سفید را به محلی که با کلمه Aux مشخص شده، متصل کنید. کارت وایرلس رایانه ان.یو.سی قدرت خوب و دامنه بورد وسیع و مناسبی را در منزل و محل کار ارائه می‌کند.

هـ ـ متصل کردن فضای ذخیره: در ان.یو.سی شما برای فضای ذخیره داده بین درایوهای دیسک سخت لپ‌تاپی، وضعیت جامد و ام. ساتا حق انتخاب دارید. در مورد هاردهای ام. ساتا و وضعیت جامد بهتر است انواع مرغوب و پرسرعت آنها را با ظرفیت متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. انواع پرسرعت درایو‌های وضعیت جامد رابط کاربری فوق پرسرعت ساتای شش گیگابایت بر ثانیه (SATA 6GB‌/‌s) را به درگاه ساتای ان.یو.سی متصل کرده و برای اتصال درایوهای ذخیره داده ام ساتا پایانه اتصال پی.سی.آی اکسپرس اندازه کامل (فول سایز) سیستم را به‌کار ببرید.

و ـ نصب ویندوز و آزمایش سیستم: پس از این کارها مادربورد ر ا داخل کیس ان.یو.سی پیچ کرده و پنل زیرین کیس آن را سر جایش گذاشته و پیچ‌هایش را محکم کنید. حالا با یک درایو نوری خارجی (اکسترنال) لوح فشرده با اتصال یو.اس.بی یا فلش دیسک سیستم‌عامل مورد نظر خود و درایورهای قطعات سیستم را نصب کنید. دست‌آخر، ان.یو.سی را با کابل HDMI به صفحه نمایش متصل کرده، کابل آداپتور آن را به پریز برق زده و کلید پاور دستگاه را فشار دهید تا روشن شود. اگر ویندوز درست بالا آمد، همه مراحل اسمبل صحیح انجام شده است. حالا می‌توانید نرم‌افزارهای خود را روی ان.یو.سی نصب کرده و از کار و بازی با آن لذت ببرید.

جواد ودودزاده / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها