ماوس ابتدایی‌ترین راه ارتباطی ما با دنیای مجازی است. از زمانی که یادمان می‌آید این موش کوچک، دستورهای ما را روی صفحه نمایشگر رایانه‌ اعمال کرده است.
کد خبر: ۷۴۴۴۲۱
با 10 ماوس برتر رایانه آشنا شوید
ماوس ابتدایی‌ترین راه ارتباطی ما با دنیای مجازی است. از زمانی که یادمان می‌آید این موش کوچک، دستورهای ما را روی صفحه نمایشگر رایانه‌ اعمال کرده است.
این وسیله کوچک که نزدیک به ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد، از اولین باری که شرکت زیراکس از محصول ابتدایی‌اش با نام trackball یا همان گوی غلتان رونمایی کرد، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. پس از این که شرکت اپل، کاربرد امروزی این دستگاه را کشف و محصول بدون کاربرد زیراکس را به وسیله‌ای پرکاربرد تبدیل کرد، ماوس به عضو جدا نشدنی رایانه‌ها تبدیل شده است. تحولات زیادی مانند تعداد دکمه‌ها، استفاده از حسگر لیزری به‌جای گوی غلتان و جدا شدن سیم از آن جزو ابتدایی‌ترین تغییراتی است که این وسیله کوچک در عمر سی ساله خود دیده، اما آنچه این دستگاه را مهم می‌کند، نحوه تاثیرگذاری آن در عملکرد کاربرانی است که با آن کار می‌کنند. ماوس‌های رایانه‌ای نقش مهمی در عملکرد کاربران حرفه‌ای مانند طراحان و گیمرها دارند و نحوه قرار‌گیری دکمه‌ها در کنار سرعت، شکل بدنه و همچنین حساسیت این دستگاه در کارایی آن تاثیرگذار است. در ادامه با ده موس برتر و متفاوت موجود در بازار آشنا می‌شوید که هر یک به نحوی نیازهای کاربرانشان را برطرف می‌کنند.
1ـ ساده اما سریع

جایگاه اول رقابت موشی ‌ما به ساده‌ترین ماوس از نظر طراحی می‌رسد تا مشخص شود هنوز هم ماوس‌های ساده با دکمه‌های کلاسیک، بیشترین و البته بهترین کارایی را دارند. البته سادگی تنها ویژگی‌ای‌ نیست که Wireless Mouse M560 را در جایگاه اول قرار می‌دهد؛ زیرا این ماوس بی‌سیم با برد ده متری آزادی عمل زیادی را به شما می‌دهد تا به فضای کوچکی محدود نباشید. حسگر این ماوس با دقت 800dpi تجربه متفاوتی را برای شما رقم می‌زند. M560 بیشترین هماهنگی را با ویندوز ۸ دارد و با کمک دکمه‌های آن می‌توانید در کمترین زمان ممکن به صفحه مترو یا منوی تنظیمات ویندوز ۸ بروید. دکمه اسکرول این ماوس نیز لمسی است و امکان سوآیپ بین کاشی‌های هوشمند ویندوز را در اختیارتان قرار می‌دهد. این دستگاه 145هزار تومان قیمت دارد.

۲ـ موش متفاوت

این محصول سال ۲۰۱۳، با تمام کنترل‌کننده‌هایی که در این گزارش به آنها می‌پردازیم متفاوت است، زیرا بیشتر از آن که شبیه ماوس‌های رایانه باشد، شما را یاد کینکت ایکس‌باکس می‌اندازد. این شبیه‌ساز سه بعدی به شما اجازه می‌دهد رایانه‌تان را فقط با حرکت دست کنترل کنید. Leap Motion Controller نسبت به کینکت دقت بسیار بالاتری دارد، اما همین حساسیت باعث می‌شود محدوده حرکتی شما کوچک‌تر شود و حتی در مقابل مانیتور در فاصله ۵۰ سانتی‌متری قرار داشته باشید. به نظر می‌رسد این ماوس 430 هزار تومانی، چندان محصول کارآمد و جایگزین ماوس‌های امروزی نباشد، اما می‌تواند یک مکمل خوب برای دستگاهتان به شمار آید.

۳ـ گربه دیوانه

هر جا صحبت از موش‌ها باشد، بعید است سروکله گربه‌ها پیدا نشود. Mad Catz M.O.U.S. 9 که جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است با ظاهری متفاوت و خشن می‌تواند بشدت برای گیمرها جذاب باشد. این گربه دیوانه که از چند حسگر لیزری به‌صورت موازی بهره می‌برد، حساسیت و دقت بسیار بالایی دارد. حسگر اصلی این ماوس بی‌سیم روی تمام سطوح، حتی شیشه بخوبی کار می‌کند، اما ویژگی اصلی آن، باتری‌اش است که تا یک سال عمر می‌کند و به شارژ کردن احتیاج ندارد. در بالای این موس یعنی جایی که کف دست شما قرار می‌گیرد، یک صفحه جابه‌جا شونده وجود دارد که با ارتفاع دست شما تنظیم می‌شود تا خستگی ناشی‌از کار با ماوس را کاهش دهد. این گربه گرانقیمت، حدود 390 هزار تومان ارزش دارد.

۴ـ به شکل خودکار

اگر از آن دسته افرادی هستید که مداد و خودکار هیچ وقت از دستتان نمی‌افتد، Penclic Bluetooth Mouse B2 برای شما ایده‌آل است. این محصول، یک خودکار بلوتوث است که کار ماوس را انجام می‌دهد. علاوه بر ظاهر و طراحی منحصر بفردش، این دستگاه خودکاری شکل در نوک خود یک کره کوچک دارد که با حرکت دادن آن، مسیر حرکت نشانگر رایانه را مشخص می‌کنید. در بدنه قلم پنج دکمه مختلف کار گذاشته شده است که هر کدام نقش دکمه‌هایی مانند کلیک راست، کلیک چپ، اسکرول، سوآیپ، کات و پیست را انجام می‌دهد. پایه این قلم 300 هزار تومانی رابط آن با رایانه است و به وسیله همین پایه شارژ می‌شود.

۵ـ جادوی اپل

یکی از بزرگ‌ترین محرومیت‌های کاربران ویندوز استفاده نکردن از مجیک ماوس اپل است. این محصول جادویی، تنها ماوس مولتی‌تاچ دنیاست که به کاربر اجازه می‌دهد همزمان چند نقطه مختلف را لمس کند. طراحی سفید رنگ، ساده و یکدست این دستگاه که با لایه‌ای براق پوشش داده شده، ظاهر آن را بسیار منحصر بفرد کرده است و هیچ دکمه فیزیکی ندارد. این ماوس بی‌سیم، برخلاف ترک پد اپل، کلیک چپ و راست را از هم جدا کرده و دیگر خبری از دبل کلیک معروف اپل نیست. سطح براق این دستگاه کاملا لمسی است که امکان حرکت در صفحه را ایجاد می‌کند. با این‌که این ماوس از حسگر لیزری حرکتی نیز بهره می‌برد، اما بیشتر مواقع برای انجام کارها احتیاجی به جابه‌جا کردن ماوس نیست. انرژی ماوس اپل از طریق دو باتری قلمی تامین می‌شود و حدود 235هزار تومان نیز قیمت دارد.

6ـ ماوس عمودی

Evoluent VerticalMouse 4 یکی از پرفروش‌ترین محصولات سال ۲۰۱۴ بوده ‌است. شاید عجیب به نظر برسد، اما این ماوس برخلاف تمام ماوس‌های دنیا دکمه‌هایش به صورت عمودی تعریف شده و طراحان آن معتقدند اگر کاربر به کارکردن با این ماوس‌ها عادت کند، بسیار راحت‌تر از قبل خواهد بود. طراحی عمودی این دستگاه به صورتی است که کف دست و مچ در حالت عادی قرار می‌گیرند؛ انگار با یک نفر دست می‌دهید. در این حالت، توازن مفاصل نسبت به ماوس‌های معمولی بهتر است و فشار کمتری به‌دست می‌آید. این محصول صد دلاری برای مک‌های اپل عرضه شده و هنوز پایش به ایران نرسیده است. باتری این دستگاه تا سه ماه دوام می‌آورد و فقط برای راست دستان طراحی شده است.

۷ـ دردانه مایکروسافت

وقتی صحبت از رایانه، ویندوز و وسایل مورد نیاز آن است، بعید است پای مایکروسافت در میان نباشد. Microsoft Sculpt Mobile Mouse که ظاهر ساده و بدنه‌ای کوچک دارد، یک ابزار لازم برای کسانی است که می‌خواهند از تمام امکانات ویندوز استفاده کنند. هماهنگی بسیار بالا با ویندوز ۸ و همچنین قیمت بسیار مناسب نزدیک به 120 هزار تومان این دستگاه در کنار کیفیت ساخت بالایش از ویژگی‌های منحصربفرد ماوس مایکروسافت است. بدنه کلاسیک و کوچک این دستگاه با کمک حسگری با دقت 750dpi روان بودن، حرکت این ماوس را تا حدود زیادی تحت تاثیر خود قرار داده است تا کاربر بتواند براحتی با آن کار کند. این موس بی‌سیم سه هفته شارژ نگه می‌دارد.

۸ـ تاچ‌پد 80 دلاری

چند سالی است که محصولات جدیدی با نام تاچ پدها روانه بازار شده‌اند که به نوعی کار ماوس را برای کاربرانشان انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها که عملکردی مشابه ترک‌پد‌های لپ‌تاپ‌ها دارند، معمولا با سطح تماس بیشتر و جایگیری در کنار کیبورد، کاربری بهینه‌تری نسبت به ترک‌پدهای لپ‌تاپ دارند. یکی از بهترین‌های این محصولات T650 است. این دستگاه بی‌سیم، عملکرد بسیار روانی دارد و تجربه‌ای مشابه کار کردن با صفحات لمسی را برای شما تداعی می‌کند. همچنین تعدادی حرکات هوشمند مانند بزرگنمایی، کپی‌، پیست، اندو و 20 حرکت دیگر با این دستگاه اجرا می‌شود. T650 لاجیتک ۱۳ اینچی، دو هفته شارژ نگه می‌دارد و حدود 320 هزار تومان برای خرید آن باید بپردازید.

۹ـ باب دل گیمرها

طراحی متفاوت G602 Wireless Gaming Mouse باعث می‌شود بالاترین کارایی را در بازی‌های رایانه‌ای داشته باشد. باتری این ماوس برای 250 ساعت بازی مداوم کفاف می‌دهد و بی‌سیم بودن آن به هیچ وجه در عملکرد آن تاثیر نمی‌گذارد. انرژی این ماوس را دو باتری قلمی تامین می‌کند اما نکته جالب آن است که برای کاهش وزن می‌توانید فقط از یک باتری استفاده کنید. ۱۱ دکمه مختلف در همین فضای محدود جایگذاری شده تا بسیاری از کارها را که لازم است به صورت همزمان هنگام بازی انجام دهید بتوانید با این دکمه‌ها کنترل کنید. این ماوس 290 هزار تومان شرکت لاجیتک، از شیارهای تیتانیومی و بدنه پلیمری بسیار سبک ساخته شده است تا در کنار ظاهری زیبا، از بدنه‌ای محکم و سبک برخوردار باشد.

۱۰ـ ماوس باسیم

آخرین جایگاه در فهرست ده‌تایی ما متعلق به Corsair Vengeance M65 است که حدود 210 هزار تومان قیمت دارد. این ماوس برخلاف دیگر ماوس‌های این رقابت هنوز هم از سیم برای ارتباط با رایانه استفاده می‌کند و وسیله مخصوصی برای بازی‌های جنگ و اکشن است. بازی‌های محبوبی مانند ندای وظیفه و مکس‌پین، هماهنگی بسیار بالایی با این ماوس دارند و دکمه‌های متعدد آن را به‌صورت پیشفرض روی منوی بازی خود قرار داده‌اند. این ماوس قابلیت شخصی‌سازی را نیز برای شما مهیا می‌کند و می‌توانید با توجه به نیاز خود دقت ماوس را تنظیم کنید. همچنین می‌توان چند پروفایل مختلف برای این ماوس تعریف کرد تا در هر کدام، دکمه‌ها کاربردهای مختلفی داشته باشند. بدنه این دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و پشت برآمده آن کف دست را کامل پر می‌کند.

امیر آقاطهرانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها