پلیس قاتل نوجوان سیاهپوست استعفا کرد

آغاز راهپیمایی ‌7 روزه اعتراضی در ‌آمریکا

فشارها و اعتراضات گسترده مردم آمریکا علیه دارن ویلسون، افسر پلیس شهر فرگوسن که با ضرب گلوله مایکل براون هجده ساله را کشت، موجب شد این افسر بیست و هشت ساله روز گذشته با نوشتن نامه‌ای از مقام خود استعفا کند.
کد خبر: ۷۴۴۳۰۲
آغاز راهپیمایی ‌7 روزه اعتراضی در ‌آمریکا

این در حالی است که اعتراضات گسترده نسبت به قتل این نوجوان سیاهپوست و تبرئه قاتل آن همچنان در مناطق مختلف آمریکا ادامه دارد. به گزارش جام‌جم به نقل از الجزیره انگلیسی، خبر استعفای ویلسون را یکی از وکلای او در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد. گفته می‌شود متن استعفای وی در یک روزنامه محلی در منطقه سنت‌لوئیس چاپ شده است.

وی در این نامه با بیان این که تصمیم به استعفا از نیروهای پلیس، سخت‌ترین تصمیم زندگی‌اش بوده، ادعا کرد: من به دلیل حفاظت از جان همکاران و شهروندان این منطقه از کار خود به عنوان افسر پلیس شهر فرگوسن استعفا می‌کنم. این استعفا در حالی انجام شد که اداره پلیس شهر فرگوسن پیشتر ادعا کرده بود اداره پلیس و ویلسون تهدیدهای تلافی جویانه‌ای دریافت کرده‌اند.

البته گفته می‌شود از زمان کشته شدن مایکل براون، ویلسون از بیم جان خود در خفا زندگی می‌کرد و از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر پناه می‌برد و حتی رای دادگاه مبنی بر بی‌گناهی وی، چیزی را در زندگی او تغییر نداد. بنا به گفته ویلسون، او حتی طی این مدت مجبور شده برای حفظ امنیت خود، تغییراتی در چهره‌اش ایجاد کند. از سوی دیگر، این تصمیم به این معناست که ویلسون دیگر به دلیل این تیراندازی، تحت محاکمه جرایم دولتی قرار نمی‌گیرد و دادگاه فدرال فقط به این موضوع می‌پردازد که آیا او حقوق براون را نقض کرده است یا خیر.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اعلام این تصمیم با واکنش منفی مردم فرگوسن روبه‌رو شد. بر همین اساس، زنی ساکن این منطقه در واکنش به استعفای دارن ویلسون گفت: این استعفا بسیار دیرهنگام بود، وی باید بسیار زودتر از این استعفا می‌کرد. یک زوج جوان هم در مصاحبه با خبرنگار سی.ان.ان در واکنش به این موضوع، گفتند: استعفای وی هیچ ارزشی ندارد. وی قتلی را مرتکب شده و اکنون هم آزاد است و به زندگی خود ادامه خواهد داد و هر کاری را که بخواهد انجام می‌دهد.

راهپیمایی یک هفته‌ای

در این میان منابع خبری از شدت گرفتن دامنه اعتراضات نسبت به این حکم حکایت دارد. تازه‌ترین این اقدام مربوط به راهپیمایی هفت روزه‌ای است که شنبه‌شب آغاز شد و معترضان قصد دارند با طی 192 کیلومتر، به جفرسون، مرکز ایالت میسوری بروند. این راهپیمایی که سفر عدالت نامیده شده، به ابتکار «سازمان ملی دفاع از رنگین‌ پوستان» برگزار شده است. گفته می‌شود شنبه‌شب بیش از 200 معترض در مقابل ساختمانی که مایکل براون کشته شد، حاضر شده و حرکت اعتراضی خود را آغاز کردند. انجام اصلاحات در رفتارهای پلیس، تعیین یک رئیس پلیس جدید برای شهر فرگوسن و تصویب قانونی برای جلوگیری از خشونت نیروهای پلیس از جمله خواسته‌هایی است که این سازمان مردم نهاد پیشنهاد کرده است. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» و «اجرای عدالت».

همچنین حدود 60 دستگاه موتور سوار نیز در همان خیابان موتورهای خود را روشن کرده و به ایجاد سر و صدا پرداختند. ویلیام بروکس، رئیس سازمان ملی دفاع از حقوق رنگین پوستان، در آغاز این راهپیمایی اعتراضی اظهار کرد: «آنچه ما در اینجا به دنبال آن هستیم، عدالت برای خانواده‌ای عزادار است و همچنین اصلاحات بنیادی در نظامی که بر جامعه زخم خورده حکومت می‌کند».

به عقیده تحلیلگران، این راهپیمایی یک هفته‌ای شبیه تظاهرات مردم در دهه 60 میلادی برای رسیدن به حقوق مدنی است که فقط با چند نفر و با شعار «ما پیروز خواهیم شد» کار خود را آغاز کرد.

سرایت اعتراضات به برلین

در این میان خبر می‌رسد دامنه اعتراضات به این قتل به شهر برلین آلمان نیز رسیده است. به گزارش منابع خبری، تظاهرکنندگان شنبه با تجمع در مقابل دروازه براندنبورگ که از بناهای تاریخی مهم آلمان و سمبل اتحاد این کشور است، به حکم هیات منصفه آمریکایی مبنی بر تبرئه ویلسون اعتراض کردند.

این تظاهرات که به ابتکار سیاهپوستان در آلمان برگزار شد، حدود یک ساعت طول کشید و تظاهرکنندگان خشونت پلیس را محکوم کردند. یکی از معترضان با اشاره به کشته شدن یک نوجوان دیگر آمریکایی که هفته گذشته به دست پلیس آمریکا در ایالت کلیولند به قتل رسید، گفت: مایکل براون نوجوان سیاهپوستی که باعث بروز تظاهرات فرگوسن شد، تنها قربانی خشونت پلیس نیست.

حسین خلیلی ‌/‌ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها