30 سال پس از نخستین جرقه های فناوری چاپ سه بعدی حالا کار به جایی رسیده که ساختمان های بتنی تنها با فشردن یک کلید در مدت بسیار کمی که ممکن است از چند روز تجاوز نکند ساخته می‌شوند.
کد خبر: ۷۴۴۱۲۰
ساخت ساختمان های بتنی فقط با فشردن یک کلید

چندی پیش شرکتی در چین از ایده ساخت 10 خانه در یک روز آن هم با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی خبر داد.

حالا محققان دانشگاه «لاگبروگ» انگلیس از امضای قراردادی مهم با شرکت «Skanska» و گروه معماری سرشناس «Foster + Partner» خبر می دهند که نتیجه آن توسعه فناوری چاپ سه بعدی در عرصه ساختمان سازی است. آنها برای نخستین بار فناوری چاپ سه بعدی بتن را در مقیاس تجاری عملیاتی می کنند.

محققان این دانشگاه طی برنامه نسبتا بلندمدتی که به تازگی آن را کلید زده اند فناوری چاپ سه بعدی بتن را تا 7 سال آینده به مرحله تولید تجاری می رسانند.

طرح کلی این محققان شامل سیستمی است که در آن از روبات و داربست مخصوصی جهت ساخت بناهای بتنی استفاده می شود.

استفاده از سیستم های رایانه ای پیشرفته این امکان را فراهم می آورد که ترکیب سیمان به کار رفته در بتن جهت ساخت سازه های مختلف با بالاترین ضریب دقت صورت گیرد.

بدین ترتیب لایه های بتنی تولید شده با ظرافت بی سابقه ای به یکدیگر متصل می شوند و کل سازه مورد نظر را تشکیل می دهند.

به گفته کارشناسان با استفاده از این فناوری نوین، ساخت بناهای پیچیده بتنی که معمولا بسیار هزینه بر و زمان بر هستند با سرعت، دقت و کیفیت بسیار قابل توجهی صورت می گیرد.

سازه هایی که به این روش ساخته می شوند به سرعت در اختیار شرکت های متخصص لوله کشی آب و فاضلاب و سیم کشی برق، اینترنت و سایر شبکه های ساختمانی قرار می گیرند و در نتیجه کار ساخت یک بنای بزرگ در اندک زمانی به پایان می رسد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها