عدم توافق در مورد اراک، فردو و سانتریفیوژها

جزئیات گزارش ظریف در جلسه غیر علنی

حضور روز گذشته محمدجواد ظریف در مجلس برای توضیح روند مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مردم، آن هم در حالی که امروز قرار است بار دیگر وی برای پاسخ به پرسش‌های برخی نمایندگان راهی بهارستان شود، نشان از آن دارد که پاستورنشینان برای همگرایی بیشتر با وکلای مردم در مجلس تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۷۴۴۰۱۸
پرده‌ای دیگر از نمایش همگرایی پاستور و بهارستان

دستگاه دیپلماسی کشور که بخوبی می‌داند یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در مذاکرات ایران و 1+5، حفظ همگرایی داخلی است، کمتر از یک هفته پس از تعیین‌تکلیف گفت‌وگوهای وین و تمدید مذاکرات، گزارش گفت‌وگوها را از طریق وزیر امور خارجه به نمایندگان ارائه داد تا بتواند از مشورت نمایندگان، حتی آنهایی که با دیده تردید به روند مذاکرات می‌نگرند، برخوردار شود.

این همگرایی دولت و مجلس برای پیگیری مذاکرات و به نتیجه رساندن یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در تاریخ سیاست خارجی کشورمان درحالی است که سه روز قبل، گامی دیگر برای نزدیکی بیشتر قوای مقننه و مجریه در کشور برداشته شد و نمایندگان با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رییس‌ جمهور برای وزارت علوم، به یکی از مسائل اختلاف‌برانگیز بین دو قوه پایان دادند.

بی‌تردید نه رای اعتماد روز چهارشنبه و نه گزارش روز شنبه ظریف، هیچ‌یک به معنی نبود انتقاد و اختلاف سلیقه در مورد مسائل کلانی چون مدیریت توسعه علمی کشور یا مذاکرات هسته‌ای نیست، اما پیام چنین همگرایی‌هایی برای افکارعمومی، نبود فاصله میان قوای سه‌گانه درباره مسائل کلان، با وجود اختلافات و انتقادهایی است که در چارچوب خود، باعث رشد کشور می‌شود.

این دست پیام‌ها، وقتی معنادارتر می‌شود که شاهد رصد دقیق مواضع داخلی درباره مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی هستیم و بی‌تردید در شرایطی که گفت‌وگوهای هسته‌ای به مرحله‌ای حساس رسیده، القای فاصله میان قوا در راستای منافع ملی کشورمان نیست.

بی‌شک در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال 94 از سوی دولت به مجلس، با توجه به مطالبات محلی و استانی که معمولا نمایندگان از دولتمردان دارند و اختلاف‌نظرهای کارشناسی که گاهی پدید می‌آید، نزدیکی پاستورنشینان و بهارستانی‌ها می‌تواند بستر لازم برای پرده سوم از نمایش همگرایی دولت و مجلس را پدید آورده و مانع از فضاسازی‌هایی شود که نوعی تقابل میان دو بال قدرتمند جمهوریت نظام را القا می‌کند.

مصطفی انتظاری‌ هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها